Почти всички големи производители пускат компактни (градски) кросоувъри. "Пежо" залагат на 2008, "Форд" на "Екоспорт", "Рено" на "Кепчър", "Шевролет" на Тракс" а "Фиат" на 500L тракер. "Опел" възлага надежди на Мокка, който през миналата седмица направи българския си дебют.
Ако погледнем към новите модели, които ще излязат на пазара тази година, няма как да не забележим една тенденция. Почти всички големи производители пускат компактни (градски) кросоувъри. „Пежо” залагат на 2008, „Форд” на „Екоспорт”, „Рено” на „Кепчър”, „Шевролет” на Тракс” а „Фиат” на 500L тракер. „Опел” възлага надежди на Мокка, който през миналата седмица направи българския си дебют.
Във външния вид на кросоувъра можем да открием прилики с „Корса”, „Астра”, но най-много автомобилът прилича на свила се „Антара”.
С дължината си от 4.28 м. „Мокка” е сред най-големите модели в сегмента, но все пак остава достатъчно компактен, за да се чувства у дома си в града. Българският тест беше от София до Банско и както по улиците на столицата, така и по пренаселените сокаци на Банско оцених високата позиция на седене и маневреността на колата Сред предимствата на „Мокка” е и по-големият от нормален автомобил клиренс - почти 17 см. Изборът е между версии само с предно предаване и задвижване 4Х4, като тестовите автомобили бяха 4х4, с бензинов турбо двигател със 140 конски сили и най-високото (от общо три) ниво на изпълнение Cosmo.
Освен бензиновият турбомотор, на разположение е и атмосферен 1.6 със 115 коня, както и дизел (1.7, 131 к.с.). Само дизелът може да се комбинира с автоматик, при положение обаче, че е с предно предаване. Серийната трансмисия е механична, със шест предавки.
Първите си впечатления натрупах като пасажер в автомобила. Направи ми впечатление, че разработеното в Германия окачване, на произвеждания в Корея автомобил, дава отличен баланс между комфорт и пътно поведение. Неравностите се усещат, като оплаквания имаше предимно от возещите се на задната седалка.
По магистрала „Люлин” автомобилът демонстрира, колко тихо може да е в салона при скорост от 140 км/ч. По завоите към Банско пък ни хареса отличното пътно поведение, без сериозен наклон на каросерията.
Вече като шофьор, оцених и качествата на мотора на Mokka. До голяма степен той има характеристиките на дизел – поема спокойно при ниски обороти и е икономичен (среден разход от 6.4 л/100 км.). От друга страна обаче благодарение на по-широкия оборотен диапазон демонстрира по-бързо ускорение, като спринтът от място до 100 км/ч отнема 9.9 сек.
Воланът на „Опел Мокка” също ми хареса – лек при маневриране и приятно тежък при движение с висока скорост. Отлично вършат работата си и спирачките, като спирачното усилие може да се дозира прецизно.
На сняг „Опел Мокка” е в стихията си, благодарение на системата за задвижване на четирите колела. Тя е от възможно най-лесния за употреба тип – електрониката решава кога, кой мост да получава повече тяга.
При нормални пътни условия, автомобилът е с предно предаване, което е добре за разхода. Двойното предаване се активира в рамките на части от секундата при установяване на приплъзване на някое от колелата поради загуба на сцепление с настилката.
Серийно оборудване на Mokka включва електронен контрол на стабилността, системата за контрол на сцеплението с пътя, подпомагане на потеглянето по наклон и контрола на скоростта при спускането.
Макар и компактен, „Опел Мокка” осигурява достатъчно място за пътници и багаж за дълги пътувания. В салона спокойно могат да пътуват четирима възрастни, убедих се при тестовото пътуване. Всъщност местата са пет, но на трима отзад ще им е тесничко.
Пасажерите разполагат с изобилие от ниши, джобове и поставки за дреболии, а седалките са удобни Управлението на основните системи на колата става лесно и интуитивно Единствено многото бутони на системата за забавление създават известни трудности, докато се ориентирате кой за какво е. Търсещите лукс могат да го намерят в богата гама от тапицерии, разветки и акценти Багажният обем пък варира между 356 и 1372 литра. Като опция се предлага интегрирана система за превоз на до два велосипеда FlexFix Списъка с допълнително оборудване включва типични за по-висок клас автомобили системи за сигурност и комфорт. Могат да се поръчат адаптивни фарове, системи за предупреждение при опасност от сблъсък в предния автомобил и напускане на избраната лента за движение, както и системата за разпознаване на пътните знаци.
Стартовата цена на "Опел Mokka", само с предно предаване, е 31 880 лв. с ДДС (с бензинов мотор със 115 к.с.), а най-достъпната модификация 4Х4 струва 39 310 лева.
С „Мокка” от „Опел” се надяват да привлече нови за марката клиенти. В Западна Европа типичният клиент на автомобила е на средна възраст и води активен начин на живот, сочи изготвения от производителя профил.
"Опел Мокка" събра 40 000 предварителни поръчки в цяла Европа още към край на октомври. Силно търсене се наблюдава на пазарите в Германия, Великобритания, Италия и Русия. "Опел Мока" с талисмана на европейското първенство по биатлон в Банско, на което се състоя българската премиера на модела