Бизнесът може да финансира рекламата на туризма

Туристическият бизнес трябва да допринася със средства за увеличаването на рекламата на България в чужбина. Това становище изрази вчера председателят на Държавната агенция по туризъм (ДАТ) Марио ал Джебури на бизнес закуска с членовете на Българския форум на бизнес лидерите. Той очаква, че идеята може да срещне съпротивата на работещите в сектора компании, но само чрез нейната реализация може да се постигне единна реклама и визия на страната. Марио ал Джебури не уточни как точно ще бъде осъществено предложението и как ще се събират средствата от бизнеса.
Освен това се надява компаниите да влагат повече пари в изграждането на националните щандове на международните туристически борси. В момента 80% от разходите се покриват от държавната агенция, която закупува площта за щандовете, а останалите 20% се поемат от бизнеса. Това не е реално и трябва да има публично-частно партньорство, смята Марио ал Джебури. Бюджетът на ДАТ е намален от 13 млн. лв. през миналата година на 6 млн. лв. през тази година. Средствата са крайно недостатъчни за издръжката на агенцията и за рекламата на България, като се надявам Министерството на финансите да отпусне допълнително, посочи Марио ал Джебури.
В момента той проучва рекламните агенции на българския пазар за услугите, които предлагат. Управителят на рекламна агенция "Дея" Людмила Каблешкова попита как държавната институция ще работи с компаниите от рекламния бизнес. Марио ал Джебури обясни, че проучват фирмите, които могат да правят рекламата на туризма, и кои са работили досега с ДАТ. "Искам процесът да е по-прозрачен, защото до момента няма никакъв анализ от ефекта на рекламата. Недостигът на средства и нецелесъобразното им използване не водят до желаните резултати", каза той. Въпреки това от туристическия и рекламния бизнес призоваха близките до Марио ал Джебури компании да не се включат в надпреварата да обслужват рекламата на туризма, за да няма сблъсък на интереси. Той е собственик в редица фирми, като в интервю за в. "24 часа" вчера заяви, че ще излезе само от тяхното управление, но не и като съдружник. Марио ал Джебури влиза в "Ес Би Ен Саут Ийст Юръп" (създадена през януари) заедно с Румен Василев Петров, на когото е кум, показва справка в ДАКСИ. Румен Петров е брат на водещия на "Панорама" по БНТ Бойко Василев.
Компанията се занимава с радио- и телевизионна дейност. Съпругата на Марио ал Джебури - Меди Угринова-Алджебури, също през януари регистрира компания за рекламна дейност "Про Пи Ар" заедно с бившата телевизионна водеща Ивет Добромирова, показва справката в ДАКСИ. Меди Алджебури е кума на Добромирова. Марио ал Джебури е съдружник във финансовата консултантска компания "Форем консултинг". Тя е представител на "Обединени енергийни системи на Русия" (РАО ЕЕС) у нас, която бе избрана за купувач на ТЕЦ "Варна" и има други енергийни проекти в страната. Освен това влиза в регистрираната наскоро "Ейч Ем 905", която планира да кандидатства за лиценз за разпределение и търговия на електрическа енергия, показва още ДАКСИ.
КАРЕ
На бизнес закуската вчера не бяха поканени реално представителите на работещите в сектора компании и на браншовите организации. Присъстваха членовете на Българския форум на бизнес лидерите, които са основно от други отрасли. "Недопустимо е да няма представители на туристическия бизнес и неправителствените организации в него. Това е обида за бизнеса", заяви председателят на Националният хотелиерски мениджмънт клуб Илиян Иванов. Същото мнение изрази и председателят на Българската асоциация на туристическите агенции Донка Соколова, която допълни, че тя и нейните колеги не са канени на срещата.