Емили Уолман, помощник-издател в Lonely Planet: Писането за пътешествия е тежък труд

Пристрастените към пътешествията се множат непрекъснато, ако се съди по активността им в лични блогове и някои издания да публикуват свои снимки и разкази от познати и непознати места. Не са никак малко и хората, които искат да превърнат това в своя професия, особено гледайки забавната страна от нея. Затова много запалени пътешественици завиждат за работата на хора като Емили Уолман, помощник-издател в Lonely planet. Това е и една от компаниите, непрекъснато обсаждана от кандидати да пътешестват и после да пишат за нея. Последната криза, от която светът още не е излязъл, постави на изпитание тези, чийто основен бизнес е издаването на хартиени гидове, особено на фона на спада в пътуванията, ограничените бюджети и силната конкуренция на дигиталното съдържание. По тези теми разговаряме с Емили Уолман, която представи в София проекта си за нискобюджетно пътуване в САЩ.
Как получихте тази работа, за която съм сигурна, че доста хора ви завиждат?
- Ами преди това имах опит в журналистиката. Стажът ми в работата с публикации е вече 15-годишен. От друга страна, най-голямата ми страст са пътешествията, с които също имам дълъг опит. Това съчетание ми помогна да започна работа в Lonely planet, но работата ми там не е никак лесна. Въпреки това смятам, че е наистина страхотно място за работа.
Как се промени животът ви след това – започнахте ли например много повече да пътувате?
- Със сигурност видях много повече от света. И също задълбочих уменията и познанията си в редакторската и издателската дейност. Наистина ценно е това, че пътувах много, срещнах се с удивителни хора, сред тях са и мои колеги. В интерес на истината аз не пътувам толкова много по служебни причини за разлика от моите автори – те са тези, които обикалят всяко кътче на планетата, за да намерят всяка важна информация, която е полезна за пътуващите хора.
В какво виждате основните разлики между пътуване на обикновения, пристрастен към това човек и това на професионалния, така да го кажем, пътешественик?
- Те са много различни. Ако погледнем нещата от позицията на авторите на Lonely planet - работиш всяка минута всеки ден. Пътешествието звучи като много бляскаво и пълно с удоволствия нещо и е така. Но означава и страшно много работа. Трябва да си нащрек през цялото време, не си почиваш, работиш по 18-20 часа на ден. И когато станеш на другия ден, отново започваш да проучваш хотели, ресторанти, улици, а вечерта - барове, клубове – това е изтощителна работа. Някои от авторите ни пишат, докато са на път, други, когато се приберат от пътуването. Така че, както виждате, е доста различно от пътешествието, несвързано с работа, когато имаш повече време, повече свобода да ходиш, където си поискаш. А при пътуването по работа имаш претъпкан график, ограничено време да свършиш много неща.
За колко време годишно оставате вкъщи при тази работа?
- За съжаление аз съм у дома в повечето време, защото като редактор работата ми изисква да съм почти постоянно в офиса, но някои от авторите ми са понякога през цялото време някъде. Те живеят на път.
Как кризата се отрази на вашия бизнес?
- Със сигурност ни засегна – хората пътуват по-малко или пътуват недалеч от дома си, особено в САЩ, повече пътуват с кола или изследват околността, в която живеят, което е добре – ние предлагаме доста продукти за вътрешен туризъм и кратки пътувания с кола. Но със сигурност кризата засегна основния ни бизнес – с гидове. В момента предлагаме значително количество онлайн информация, която е безплатна или срещу малка такса. Забелязваме ръст – не просто защото хората се стремят да спестят пари, като не си купуват гидове, но са повече ориентирани към по-спестовни пътувания, използват мобилни устройства, за да получават информация – нещо, което лесно се сваля на цена много по-ниска, отколкото струва една книга. Но ние успяваме да се задържим на повърхността, при положение че виждаме, че наши конкуренти са изтласкани от пазара от конкуренцията на интернет.
Наскоро се появи информация, че вашият собственик – BBC Worldwide, обмисля да продаде Lonely planet на милиардер от Кентъки, в процес ли е тази сделка наистина?
- Аз чух абсолютно същото. Не знам дали е истина. Моето разбиране е, че това е спекулация. Ако BBС Worldwide имат намерение да ни продадат, аз не знам. Може би се оглеждат за стратегическо партньорство, защото ние се стремим да развиваме дигитално нашия бизнес.
Имате ли все още голям интерес за работа в Lonely planet? Виждам, че на сайта ви има изрично съобщение, че не търсите в момента?
- Получаваме заявления всеки ден. Кандидатите не са чак толкова запалени по това, което аз работя – да се занимават с управление на съдържанието, но искат да работят като автори. Всеки, като чуе къде работя, и казва: О, ти работиш в Lonely planet, аз бих искал да пиша за него!" Но процесът по одобряването на автори е доста тежък и свързан с големи изисквания - трябва да имат значим опит с писането, правим тестове, интервюта, защото журналистиката е нещо по-различно от писането за пътувания. В момента, доколкото знам, не търсим автори. По принцип наемаме хора, които имат познания и опит в конкретно място по света или които имат много специфични езикови умения.
Вие специално работите по проект за нискобюджетни пътувания из САЩ. Разкажете повече за него?
- Ние предлагаме огромно количество информация за пътешествия на територията на САЩ. Този месец пускаме и един нов гид за пътуване с кола, наречен "Най-добрите пътешествия". Имаме шест подобни издания за отделни части на САЩ. Предназначени са за хората, които предпочитат да пътуват в страната си, може би да спестят малко пари, като не отиват на презокеанско пътешествие по някаква причина. И те са много полезни гидове – с означени дори малки пътища и интересни места. За тези пътувания също предлагаме много информация онлайн.
Смятам, че няма място на света, което да не може да се посети с лимитиран бюджет, с някои изключения като Сейшелите например. Но ако човек достатъчно рано и в големи детайли проучи съответното място – смятам, че това е напълно възможно за по-голямата част от света.
Какво включват проектите ви за тази година?
- Освен гидовете за пътешествия с кола из САЩ планираме да разработим повече приложения за мобилни устройства, да разширим информацията в интернет, да засилим присъствието си в Европа – това е огромен пазар за печатни гидове, макар и с голяма конкуренция.
Цените, свързани с туризма в САЩ, понижиха ли се значително през последните години в резултат на кризата?
- Знаем какво се случи с икономиката, много хора се борят за оцеляването си и така компаниите понижават цените си в стремежа си да задържат клиентите си и да привлекат нови.
Кое смятате за най-трудна част във вашия бизнес?
- О, те са толкова много. Но може би това да се осигури издаването на гидове да е печелившо, което е моя отговорност. И това е много трудно в днешно време. Всекидневно предизвикателство е да поддържаме печеливша нашата дейност.
Тоест все още е печеливша дейност издаването на книжни гидове?
- Абсолютно. Това е сърцевината на нашия бизнес, но индустрията се променя, става по-дигитална и ние се стремим да даваме най-доброто от себе си в тази ситуация.
Какви дестинации вие лично избирате за пътуванията си?
- Харесвам всяко пътешествие, защото това е любимото ми занимание. Харесвам пътуванията до градове като Ню Йорк, но и малки градчета, където хората са по-достъпни, където можеш по-спокойно да се запознаеш с местните обичаи и култура, харесвам и националните паркове като тези, които имаме в САЩ.
Кое е най-впечатляващото място, което сте посетили досега?
- Виждала съм удивителна неща, още не съм била в Африка. Но миналата година имах незабравимо пътешествие в Китай – три седмици бях на път и всяко място, което посетих, беше удивително. Доста съм пътувала в Австралия и до нейното сърце, където човек може да се запознае с културата на аборигените. Планините и фиордите в Нова Зеландия също ме поразиха.