E-learning в университета в Залцбург, Австрия

E-learning в университета в Залцбург, Австрия

Материалът ще бъде предоставен на министър доц. д-р Даниел Вълчев в Министерството на образованието и науката с цел изработване на Национална стратегия по e-learning във висшето образование и науката на Република България.
В цял свят Залцбург се свързва с името на Волфганг Амадеус Моцарт. Тази година се чества 250-годишнатата от рождението му. Само че аз Ви предлагам не романтична разходка до родната му къща, а романтична среща с Университета – www.uni-salzburg.at , за да видим как се развива виртуалното обучение в него – www.uni-salzburg.at/zfl .
Ако отидете на сайта на Университета, изберете e-learning и кликнете долу вдясно на ZFL, Вие сте попаднали на точното място. Какво е ZFL? Централно бюро за гъвкаво обучение и нови медии, което по-нататък ще наричам Централното бюро.
Централното бюро обслужва целия Университет по отношение на образователната платформа Blackboard. Info: www.blackboard.com. Самата платформа е достъпна на следния адрес след регистрация и парола: http://www.elearn.sbg.ac.at
Обслужване вместо натиск
 
Иновацията и модернизирането на ученето и обучението трябва да дойде от самите студенти. Това е мотото в работата на Централното бюро за гъвкаво обучение и нови медии в университета. Създадено през 2001 г., то непрекъснато обслужва университетската интеграция в сферата на е-ученето и е-обучението (e-learning/ e-teaching - австрийските колеги използват английските наименования като международни - ЛЙ). Целите са: e-learning/ e-teaching да се използват като готов елемент в учебния репертоар, както и да се обновят и разширят чрез медиите и възможностите на подвижността като време и място, да се предизвика дидактическата креативност. Централното бюро насърчава и ученето през целия живот с отделни курсове, семинари, които включват и новите информационни и комуникационни технологии и са ориентирани към виртуалното обучение. 
Изпреварваща стратегия
Инициативата “Гъвкаво обучение” е развита в университета през 2001 г. като организационни, технически, обслужващи рамкови условия за включване на новите информационни и комуникационни технологии в обучението. Тя е свързана с развитието на обучителната платформа Blackboard с фокус – гъвкавост и мобилност на всички равнища както и повишаване на атрактивността в предлаганите обучителни програми в редовното обучение и ученето през целия живот. В ход е от октомври 2001 г. 840 преподаватели (от всичко 1 150) са използвали досега образователната платформа за виртуално обучение в редовните си занятия. Този семестър с нея работят 7 000 студенти (от около 12 170). Около 23,4% от всички занятия в Университета използват платформата Blackboard. 32 пъти досега е използвана възможността за създаване на Blackboard-общност чрез видеоконферентна връзка или в работните групи. Тук трябва да посоча и занятията, които се водят чрез видеоконферентна връзка – занятията в областта “Комуникации”, специалност “Новините – предлагане и стойност” и в областта “История и политология” – специалност “Политиката на Европейския съюз”. Конферентната връзка се осъществява през Интернет и телефона. Чрез IT-сервиза могат да се включат едновременно до 6 човека. 
Е-learning/ e-teaching в един представителен университет 
Независимо от учебното съдържание дидактичните сценарии обхващат две основни форми на е-learning – учене със собствени материали и семинарно е-учене. Централна цел на втората фаза (2005-20078 г.) на инициативата е да се идентифицират и форсират онези форми в системата на e-learning, които правят Университета представителен за модерното университетско образование. 
Целта на Централното бюро за гъвкаво обучение и нови медии е да подкрепи широк спектър от алтернативни форми за учене и иновативни методи за учене, които показват обучението в Университета в Залцбург в позитивна светлина. 
Гъвкавият (като време и място) достъп на студентите до мултимедиен учебен материал и уеб-базираното учебно съдържание, по-големите комуникационни и интерактивни възможности както и многото дейности за обучаемите, които биха искали гъвкаво обучение, трябва да донесе на участниците много радост и качество в учебния ден.  
Образователният модел предвижда три стъпала на продължаващо обучение: 
·        първо стъпало –  Blackboard-уъркшопове с въвеждащ характер,
·        второ стъпало - Blackboard-специални уъркшопове (подкрепа на дидактическата креативност, специални средства, медийна продукция),
·        трето стъпало – сертификат за e-learning.
Отделения на Централното бюро 
Те са две. Първото отделение е АВ-студио със сфери на обучение: дигитална обработка на снимки и фотография, основно аудио-обучение, основно видео-обучение, харддискрикординг, медийна дидактика, видеопродукция, мултимедия, звукова техника.
Второто отделение е за гъвкаво обучение, което включва: мениджмънт на юзера, подготовка и включване на информационни материали в учебната платформа, въпроси към учебната платформа, сервиз и предлагане в системата на учене на продължаващото обучение, подкрепа и консултации на обучаемите при създаването на учебни материали за курсове във връзка с учебната платформа, вътрешна оценка на употребата на учебната платформа, техническо/ инфраструктурно развитие. 
Материали за външни обучаеми в системата на продължаващо обучение
Ще спомена само някои:
·        програмата “Обучаване на обучители” –
http://www.train-the-trainer.fh-joanneum.at е насочена към студентите в австрийските университети и специални училища и е изградена на модулен принцип. Може да се участва в отделни модули или в общата програма. Първият модул е със заглавие “Възможностите на дистанционното обучение”. Вътрешният сертификат на Университета в Залцбург “Нови медии и тяхното изучаване” се придобива след четири модула.
·        “Сертификат e-learning”.Сертификатът се предлага от 2005 г. Сътрудничат си: университетите в Инсбрук, Залцбург, Грац и Клагенфурт, Тиролската образователна служба, Университетът по изкуствата в Линц, Специалното училище в Горна Австрия и Центърът за мениджмънт в Инсбруг от летния семестър на 2005 г. Продължаващото обучение се предлага на студенти от участващите институции и може да се придобие в рамките на персоналното развитие. Предлаганите в Университета в Залцбург курсове, включени в областта “Дидактика на образование, подкрепено от медии” с всичките й специалности, завършват с получаване на сертификат за e-learning.
·        Е-ЛИЗА предлага удобно интернет-обучение (обща проблематика, комуникация и учебни техники).
Бюлетин на Централното бюро
Той е медия, насочена към обучаемите в Университета в Залцбург.Текстове в размер на 2-4 страници пет пъти в годината поднасят информации за тенденциите в следните области: (над)регионални инициативи, проекти в областта на “Гъвкаво обучение”, стратегически развития в областта “Гъвкаво обучение” в Университета в Залцбург, актуални проекти, техническо развитие в областта на учебната платформа, числа и факти. 
Консултиране 
Осигурено е консултиране на студентите в областта на “Гъвкавото обучение”, дидактическо консултиране за курсовете Blackboard, за концепцията на мултимедийните курсове, за създаването и включването на нови мултимедийни курсове, за управлението им, за получаване на информация за национални и международни инициативе в областта на e-learning.
Наградите МЕДИТА 
Накрая ми се иска да споделя една подробност, която показва, до каква степен образователните министерства на Австрия, Федерална република Германия и Швейцария отделят внимание на медийната дидактика като иновационен момент във висшето образование. 
За 2005 г. са отличени три проекта съответно със суми от 50 000 евро, 25 000 евро и пак 25 000 евро. Първата награда е за Университетската клиника в Тюбинген и проекта й за създаване на виртуална клиника, която да симулира снимка на различни болести и лечението им. Втората е за инициативата “Гъвкаво обучение” на Университета в Залцбург за изработване на необходимата учебна платформа и обхватен сервиз в ферата на продължаващото обучение. Третата награда е за e-learning-програмата “Campus online” на Университета в Щутгард. Според договорните отношения трите образователни министерства – в Австрия, Федерална република Германия и Швейцария, се редуват. Едно добро сътрудничество в немскоезичния регион на Европа в сферата на образованието и науката. За 2005 г. наградите са осигурени от образователното министерство в Берлин. Повече инфо: [email protected]