Нулевият автомобилен спортен бизнес

Нулевият автомобилен спортен бизнес

Радослав Козлеков представи бюджета за 2013 г. на хвърчащ лист в две точки, в който не се предвиждат приходи от спонсори, маркетинг и някакви търговски дейности
Дневник
Радослав Козлеков представи бюджета за 2013 г. на хвърчащ лист в две точки, в който не се предвиждат приходи от спонсори, маркетинг и някакви търговски дейности
Ако смятате, че автомобилният спорт е скъпо удоволствие и успешен бизнес, който генерира интереса на спонсорите и на зрителите, това вероятно е така. Но не и в България. Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС) се сви до организация с маргинален бюджет и с 0 (нула) лева приходи от спонсори за 2013 г., ако се съди от приетия вчера бюджет.
Освен това ръководството на БФАС се върна към дълбоките традиции на предходните управляващи и ще съсредоточи всичките си усилия към едно състезание - рали "България". За целта централата ще разчита на целева субсидия от Министерството на физическото възпитание и спорта от 300 хил. лева, за които кандидатства по програма за елитни домакинства и няма потвърждение, че ще получи. Тази несигурна сума представлява 60% от бюджета на БФАС от общо 520 хиляди лева.
Едно рали, но какво
Сумата за рали "България" изглежда огромна само за едно състезание, чийто блясък в последните години напълно изчезна. Надпреварата отпадна от преструктурирания Европейски шампионат и е част от европейската регионална купа, което не го прави много по-значимо от който и да било кръг от вътрешния шампионат. През миналата година ралито край Боровец събра едва седем второстепенни чуждестранни екипажа, а публиката логично липсваше.
Отпускането на поисканите средства съвсем не е сигурно, а на фона на това председателят на БФАС Радослав Козлеков заяви, че въпросните 300 хил. лева дори можело да не стигнат за организирането на състезанието. "Имаме много подобрения по трасето. Притеснявам се, че въобще тези 300 хил. лева ще стигнат за рали "България", каза няколко пъти и директорът на надпреварата и член на управителния съвет Камен Михайлов на общото събрание на БФАС.
Все пак кандидатстването за тази помощ е един от малкото легални начини БФАС да получи някаква държавна помощ. Федерацията иска още 100 хиляди лева държавни пари за организация на националния шампионат, с които също не разполага. "Трябва да се радваме, че министърът на спорта (Петър Стойчев) е голям приятел на автомобилния спорт. Вече имах среща с него и мисля, че ще сме първите, които ще получат помощ", опита да успокои Козлеков.
Собствени приходи - никакви
Проектът на бюджета, който бе представен на хвърчащ лист в две точки, включва към приходите 48 хиляди лева от членски внос, 42 хиляди от лицензи и 30 хиляди от такси за организиране на състезания. Приходи от спонсори, маркетинг и някакви търговски дейности не се предвиждат.
Козлеков обясни, че федерацията "работи" за привличането на генерални спонсори на шампионатите и е разпратила много предложения към евентуални рекламодатели. Резултат от тях не бе представен. "Трябва да приложим някаква талантливост и някаква търговска дейност за намаляване на цените", каза председателят на БФАС като част от плана му за намаляване на разходите на централата и организаторите на състезания.
Стоте хиляди лева от евентуалната държавна подкрепа ще бъдат разпределени между организаторите от рали и офроуд шампионатите. Федерацията обаче е намерила начин как да прибира част от тях. "От миналата година дадохме парите за организаторите в офроуда и ралито. Вдигнахме им таксите двойно, за да получаваме и ние нещо от тези пари", обясни Козлеков.
Пълен хаос
Цялото общо събрание премина в типичния за БФАС стил на недоизслушване, отнемане и връщане на правото на глас в процеса на гласуване, взаимни обвинения в диктатура, несериозност, некомпетентност и повдигане на важни въпроси, които остават интересни на делегатите за около минута.
Фарсовете продължиха и общото събрание гласува връщането на правата на седемте клуба, извадени от предишното управление на Александър Александров заради дългове. В най-общи линии потърпевшите обясниха, че задълженията им са породени от недоразумения по прехвърляне на отстъпки от федерацията. Водещият Камен Михайлов определи изключването им като "политическо действие" и клубовете бяха върнати на доверие, без предоставяне на каквито и да било документи, които "в момента не можем да намерим".
За финал състезателят Иван Шопов извади разплащателни документи на федерацията около световното рали "България" през 2010 г., които уличават ветерана Павел Жеков в "задържането" на близо 15 хил. лева от общо плащане на 94 хил. за обучението на маршали за състезанието. Бившият пилот заяви, че не е прибирал никакви пари, а междувременно се появи неяснота дали въобще е член на БФАС. Тогава се роди предложение да върне парите до месец или да бъде изваден до живот. След дълга дискусия дали общото събрание има разследващи и съдебни правомощия председателят Козлеков отсъди: "Павел сам чисто морално да прецени дали ги е взел, не ги ли е взел. Ако ги е взел, да ги върне, ако не ги е взел, съжалявам."