Столичани си искат паветата

"Погледнете едни хубави снимки на стара София и вижте какъв красив и романтичен град е бил", разказва Невена Цанева, по образование магистър фармацевт. Тя определя като пълно безумство случващото се на столичната улица "цар Иван Асен II" - решението на Столична община да махне паветата от улицата и на тяхно място да положи асфалт.
В наше време всичко се прави с комерсиална цела, смята Цанева. Гласът й е съпроводен от бръмченето на машини, товарещи и извозващи изкопен материал.
Булдозери, камиони, бопкати... Машините са тук заради решението на общината, което е заложено в тазгодишната строителна програма, но породило яростното неодобрение на живеещите в района на улицата. В момента по протежението на ул."Цар Иван Асен II" се подменят канализационните и водопроводнните тръби, като тази част от проекта се финансира от "Софийска вода". По въпроса с асфалта от Столична община коментират, че според проекта скоростните платна трябва да бъдат асфалтирани, а отсечките за паркиране - да бъдат постлани с павета.
Реакцията
Твърдо решени да запазят сегашния облик на квартала си, хората сформираха група във фейсбук и започнаха да събират подписи. Проведоха и среща със зам.-кмета на София по транспорта Любомир Христов, а кмета на столицата Йорданка Фандъкова каза, че проектът ще бъде съобразен с исканията на недоволните.
С асфалт кварталът няма да стане по-красив, категорична е Невена Цанева. "Хората реагират изключително навременно", обяснява Пейо Колев, който поддържа сайта "Изгубената България." Според него общината е трябвало да се допита до живеещите в района. От момента на махането на паветата гражданите са реагирали за 48 часа. Колев е застанал до тетрадката, в която се събират подписи за запазването на облика на улицата. В района са разположени няколко рункта за събиране на подписи, а в тетрадката до Пейо Колев вече има над 640 подписа. В групата във фейсбук "Да спасим нашата улица Цар Иван Асен II" пък вече членуват над 4600 души. Хора от квартала се опасяват, че улицата ще стане дублираща на "Цариграско шосе", а асфалтовата настилка ще позволява на колите да се движат с по-висока скорост.
В едно от споделените в групата мнения жител на квартала е изчислил, че броят на паветата по улицата е 530 хиляди. "Ако средно едно паве е 1,5 евро, печалбата от прибраните павета е около 795 000 евро. Да върнат парите в ПАВЕТА!", коментира участникът в групата.
"А защо не достигнем до крайната цел и не направим улицата такава, каквато трябва да бъде - пешеходна!? Кварталът ще се освежи, бизнесът ще се раздвижи, а нашите гости няма да пристигат в тенекиени опаковки на колела", гласи друго мнение от групата.
Камен Йорданов е възмутен от ремонт на тротоарите, който общината е направила преди три години. "Никой не оказва никакъв контрол", казва той. Гражданинът е категоричен, че водопроводът трябва да бъде сменен. "Софийска вода" е длъжна по концесия да го направи, каментира той. "Няма абсолютно никакъв смисъл да се махнат паветата и да се сложи асфалт", казва той. Според него това е най-добрият вид настилка.

Къде са обаче паветата, които са махнати преди разкопаването на улицата? Това е първият въпрос, който си задава случайният минувач... Този въпрос си задават и жители на квартала, както и участници в групата във фейсбук. Според някои от мненията паветата напускат пределите на страната. Всъщност те се съхраняват в складове, коментираха от столичната община.
Гражданите обясняват, че павета са били вадени и от ул. "Николай Ракитин" до бул."Михайил Еминеску". Машините били изтеглени след сигналите на хората от квартала. Според жители в този район Столичната община иска да бъде направена "синя зона".
Срещата с общинските власти
В четвъртък се е състояла среща между заместник-кмета по транспорта Любомир Христов и недоволни граждани от района на ул."Цар Иван Асен II". След като столичният кмет Йорданка Фандъкова разбрала за недоволството на столичани, обяснила, че проектът се прави за хората и ще бъде съгласуван с тях. Решението за начина, по който ще бъде финализиран проектът, ще стане ясен до дни.
По повод срещата с Любомир Христов във фейсбук-групата "Да спасим нашата улица "Цар Иван Асен II" участници заявяват, че "няма шанс да отстъпят паветата". Действията на общинарите те определят като добронамерени, но не одобряват идеята по улицата да бъде излят асфалт. В събота недоволните ще се съберат пред централата на "Райфайзенбанк", която се намира на "Цар Иван Асен II", с идеята да съберат колкото се може повече подписи в подкрепа на каузата си и да ги изпращат на общинарите, за да запазят улицата си в сегашния й вид. " До дни експертите по транспортна инфраструктура ще направят отново изчисления и ще се вземе решение по проекта", гласи становище на общината.
Едно от обясненията, които присъствалите са получили, е, че няма достатъчно майстори за пренаререждането на паветата. По този повод в групата дори е публикуван материал за машини, които автоматично редят павета.
Недоволните столичани са изпратили писмо до Йорданка Фандъкова, омбудсмана Константин Пенчев, председателя на Столичния общински съвет Елен Герджиков, кмета на район Средец Вергиния Стоянова и главния архитект на София - Петър Диков. "Улицата носи духа на стара София с нейните интелектуални и културни ориентири, а паважната настилка допринася за автентичния вид на квартала. Знаем, че сме длъжни да запазим този дух", пише в писмото. Според столичаните едно асфалтово покритие няма да издържи на подземните води, които излизат на повърхността, създавайки проблеми от години .
"Разбрахме също, че за разкопаването на улицата и за подмяната на настилката няма одобрен инвестиционен проект и издадено разрешение за строеж. Нито разрешение за строеж по чл. 72, ал. 1 от ЗУТ, нито акт по чл. 148, ал. 1 от ЗУТ", пише в писмото. Освен това добри наредените павета не образували дупки и неслучайно централните улици на големи европейски столици като Париж, Виена и Прага са все още с такава настилка. Гранитният паваж не се износва и е практически вечен, смятат защитниците на "Цар Иван Асен II".
