В Стокхолм отвори врати музеят на АВВА

Мелодии, които не могат да ти излязат от главата, лъскави сценични костюми и ботуши и поредното официално опровержение, че предстои събиране на четиримата изпълнители от "най-прочутия експортен продукт на Швеция".
Така днес в Стокхолм бе открит първият официален музей на поп легендите от АВВА и организаторите разчитат с постоянната експозиция да привличат стотици хиляди гости. Носталгията по глобалното явление от 70-те години все още е заредена с потенциал да носи милиони долари печалби.
За посетителите на ABBA - The Museum има и холограмно караоке, в което може да се попее заедно с "виртуалната АВВА", след което снимките да се качат на личен профил в интернет.
Бьорн Улвеус, единият от мъжете в квартета, коментира преди откриването: "Дори да мразех АВВА, щеше да ми е интересно как и защо всъщност се е случило всичко това."
Днес той е 68-годишен дядо и бързо отхвърли слуховете, че откриването може да съвпадне със събирането на групата. Британски букмейкър започна през април да събира залози за подобно уникално за поп музиката събитие, след като блондинката в групата Агнета Фелтскуг се изказа в този дух.
"Както знаете, никога не сме се събирали отново. Така че използвам възможността да заявя, че нямаме подобно намерение и за в бъдеще", каза Улвеус.

Улвеус, Фелтскуг, Ани-Фрид Лингстад и Бени Андершон излязоха на голямата сцена след успеха си през 1974 г. на конкурса "Евровизия" с хита "Ватерло". Последвалите години, съвпаднали с епохата на диско музиката, и особено турнето им в Австралия, им донесоха световна слава.
Днес посетителите на музея могат да потанцуват на техните песни, да направят демозапис като пети член на групата и да седнат в хеликоптера, който красеше корицата на албума им Arrival.
Организаторите дори са монтирали пиано, което е свързано със студиото на Андершон, и когато той влезе да свири, то също започва да повтаря мелодията, но в Стокхолм.

Стените на музея са окичени с изрезки от вестници и списания, писма от милионите фенове и видеокасети.
Любопитните могат да надзърнат в гримьорната, да разгледат златните и платинени плочи, спечелени заради многомилионните продажби (официално те са над 370 милиона бройки), както и възстановка на шведската къщичка, в която са композирали песни.
Подобно на видеото от хита им Ring Ring в музея има и червен телефон, номерът на който е известен единствено на членовете на АВВА, които са обещали понякога да го набират и да поговорят със случаен късметлия в музея.
След разпадането на групата Улвеус стана бизнесмен и помогна за продуцирането на изключително успешния мюзикъл "Мамма мия", превърнат след това и в печеливш музикален филм. Той е и основният човек от АВВА, ангажирал се с музея.
До днешния ден идеята за музей измина дълъг път и един от проектите бе спрян през 2008 г.
Сега нещата изглеждат различно и шведската столица също подгрява настроението преди откриването. Пристигащите на летището в Стокхолм например са посрещани на лентата за багаж с Gimme Gimme Gimme по името на един от хитовете на АВВА, огромни снимки на четворката и всякакви сувенири и кукли.

"Вчера се разходих с Фрида из музея и тя се просълзи", разказва директорът Ингмар Халинг, който е и бивш дизайнер на костюмите и прическите на АВВА от 1977 до 1980 г. "Тук вървиш по стъпките на АВВА. Но трябва да се стъпва внимателно, когато разказваш историята на някой друг."