С градски на междуградски разстояния

С градски на междуградски разстояния

Понякога в групите за споделено пътуване във "Фейсбук" шофьорите споделят с каква марка и модел кола са, но не това е водещо като информация при първоначалната обява.
Понякога в групите за споделено пътуване във "Фейсбук" шофьорите споделят с каква марка и модел кола са, но не това е водещо като информация при първоначалната обява.
Пътувам между София и Бургас изключително често. През лятото тези пътувания стават още по-редовни. Основна вина за това има морето. "Синият магнит" увеличава притегателна си сила през лятото, когато слънцето грее по-силно, и така бързите отскачания за през уикенда, без да се ангажираш с отпуска, стават наложителни.
Въпреки че обичам влаковете, техния чар и този вид транспорт, не харесвам неговата българска разновидност през последните няколко години. Била съм и все още съм и дългогодишен клиент на автобусните линии между тези два града. Ясно е, че и те не са "цвете за мирисане", но когато няма с какво друго... се налага. Самолетите също ги изключвам от опциите за регулярно и икономично откъм финанси пътуване. Ясно е - заради цената. 
Алтернативният споделен транспорт
През лятото на 2012 г. започнах все по-често да попадам на приятели, които във "Фейсбук" споделяха, че ще пътуват с колата си за уикенда до Бургас, и се комплектовахме. Разбира се, че с кола и с приятели се пътува най-удобно. Особено на големи разстояния.
Един ден отново разпитвах за такава опция и приятелка ми "отвори очите" за специална група за подобни търсения и предлагания във "Фейсбук". Отварянето на очи се състои в това да те включат в нея. Обикновено става чрез познат, което е всъщност много важна подробност за пропускателния режим на членовете в групата.
Към днешна дата участвам вече не в една, а в цели две такива групи за пътуващи между София и Бургас. В едната има над 1940 души, а в другата - 464. Броят им регулярно расте, но е добре като знаеш, че не всеки сам, по собствено желание, може да се възползва. 
Всяка от групите на седмица има средно по пет до десет съобщения на стената. В телеграфен стил те казват дали търсиш или предлагаш места, колко, за коя дата и дали часът има значение.
Някои добавят и цената, но има и нещо като негласно правилно, че обикновено за конкретната отсечка София - Бургас шофьорът взима по 20 лв. на човек независимо дали колата е пълна или не. Някои дори подчертават, че са на газ и взимат по 15 лв. Други пък се опитват да имат по-"търговски" вид, като изтъкват каква музика слушат, дали имат допълнителни удобства, пуши ли се или не. Попадала съм и на съобщения, в които някой търси превоз на домашен любимец или багаж също срещу заплащане. 
Всъщност подобен вид транспорт отдавна се прилага в Германия, Австрия и Белгия например, но у нас е все още непопулярен. Има сайтове за подобни оферти (като vednaposoka.com, vozimse.com, ka4i.me, nastop.eu), но те явно не са достатъчно активни. Според хора, които са ги ползвали, там по-рядко някой откликва, за да се разберете за пътуване. В сайтовете е по-трудно и да разбереш с що за човек говориш от другата страна. Това съвсем не е така във "Фейсбук". 
Ако видиш търсене или предлагане, което те устройва, винаги можеш да добиеш макар и повърхностна представа за неговия автор - снимка, базова информация като работа или къде учи, възраст, ако такава е видима. Един от най-силните ориентири за мен лично е наличието на общи познати. Ако има такива и колкото повече са те, толкова по-добре. 
Признавам си, че ми трябваха месеци, за да се престраша да се кача в колата на напълно непознат човек от въпросната група. Досега вече съм пътувала с близо 10 души от нея. Преобладаващата част шофьори са мъже, но съм споделяла пътуване и с момичета зад волана. С някои от хората вече поддържаме редовен контакт за пътувания. 
На път по този начин освен нови запознанства може да се наслаждавате на гледката, ако не намерите обща тема за разговор, което е рядкост.
На път по този начин освен нови запознанства може да се наслаждавате на гледката, ако не намерите обща тема за разговор, което е рядкост.
Предимствата да споделиш пътуването
Добрите страни на този начин за придвижване са доста и за "превозвача", и за "пътниците". Ако така или иначе смяташ да пътуваш с колата си или пък не можеш да си позволиш горивото сам, намаляваш разходите с помощта на още минимум един, а може и до трима души. За другата страна също е икономично. Еднопосочният билет за автобус е 30 лв. Дори и двупосочният излиза по 25 лв. в посока. Най-бързият сред влаковете на БДЖ между Бургас и София е по 23 лв. в посока. 
Голям плюс е и времето и удобството. Тръгването става от място по уговорка, по възможност удобно за всички. Оставят те също където се разберете. Ако не е прекалено встрани от пътя на шофьора (а понякога и въпреки това), може и направо до входа на дестинацията. Средно продължителността на едно пътуване е около четири часа. 
Освен че е удобно и по-бързо, е интересен и необичаен начин да се запознаеш с нови хора, които едва ли ще срещнеш по друг повод. Моята лична представителна извадка са момичета и момчета на възраст между 23 и 27 години. Сред тях има работещи и неработещи студенти, други, които са учили в чужбина, но сега работят в София или пък са завършили в столицата и са останали след това заради работа. Така познавам вече един кинезитерапевт, бивш дистрибутор на поздравителни картички и настоящ на пособия и продукти за озеленяване, програмист, IT специалист, финансисти, физиотерапевтка и още няколко студенти от различни специалности.  
Недостатъците на пътуването без разписание
Няма гаранция, че някой ще пътува в желания от теб ден и час. Няма гаранция и за шофьора, че когато се е разбрал с някого, няма да се откаже в последния момент. Вече няколко пъти ми споделят, че това е редовен случай - уговарят се, чуват се с някого, спират да търсят и в последния момент някой се отказва и е вече твърде късно да правят ново търсене.
За мен лично един от най-големите минуси е липсата на информация за шофьорските способности на собствениците на коли. За щастие досега опитът ми показва, че шофьорите в тази група, макар и млади, са опитни или ако не толкова опитни, са много внимателни. Имаше едно-единствено изключение, когато позволената скорост бе превишена, и споделих на шофьора, че това ме притеснява и той се съобрази.
Другият минус е, че планираното пътуване може да бъде преустановено в последния момент и няма как да се сърдиш на никого - хората там не са ти приятели, нито фирма, която дава конкретни гаранции. 
Разпитайте близките си, които често пътуват до дадена дестинация, до която и на вас ви се налага да шофирате или за която търсите често услугите на БДЖ, автобуси или самолет. Може да знаят за подобни групи и подобно на мен да ви "отворят очите". Ако не се притеснявате от непознати хора и липса на разписания и конкретни гаранции за продължителност на пътуването, това е един много, много добър, икономичен, та дори и екологичен вариант за транспортиране.