С градски на междуградски разстояния

Пътувам между София и Бургас изключително често. През лятото тези пътувания стават още по-редовни. Основна вина за това има морето. "Синият магнит" увеличава притегателна си сила през лятото, когато слънцето грее по-силно, и така бързите отскачания за през уикенда, без да се ангажираш с отпуска, стават наложителни.
Въпреки че обичам влаковете, техния чар и този вид транспорт, не харесвам неговата българска разновидност през последните няколко години. Била съм и все още съм и дългогодишен клиент на автобусните линии между тези два града. Ясно е, че и те не са "цвете за мирисане", но когато няма с какво друго... се налага. Самолетите също ги изключвам от опциите за регулярно и икономично откъм финанси пътуване. Ясно е - заради цената.
Алтернативният споделен транспорт
През лятото на 2012 г. започнах все по-често да попадам на приятели, които във "Фейсбук" споделяха, че ще пътуват с колата си за уикенда до Бургас, и се комплектовахме. Разбира се, че с кола и с приятели се пътува най-удобно. Особено на големи разстояния.
Един ден отново разпитвах за такава опция и приятелка ми "отвори очите" за специална група за подобни търсения и предлагания във "Фейсбук". Отварянето на очи се състои в това да те включат в нея. Обикновено става чрез познат, което е всъщност много важна подробност за пропускателния режим на членовете в групата.
Към днешна дата участвам вече не в една, а в цели две такива групи за пътуващи между София и Бургас. В едната има над 1940 души, а в другата - 464. Броят им регулярно расте, но е добре като знаеш, че не всеки сам, по собствено желание, може да се възползва.
Всяка от групите на седмица има средно по пет до десет съобщения на стената. В телеграфен стил те казват дали търсиш или предлагаш места, колко, за коя дата и дали часът има значение.
Някои добавят и цената, но има и нещо като негласно правилно, че обикновено за конкретната отсечка София - Бургас шофьорът взима по 20 лв. на човек независимо дали колата е пълна или не. Някои дори подчертават, че са на газ и взимат по 15 лв. Други пък се опитват да имат по-"търговски" вид, като изтъкват каква музика слушат, дали имат допълнителни удобства, пуши ли се или не. Попадала съм и на съобщения, в които някой търси превоз на домашен любимец или багаж също срещу заплащане.
Всъщност подобен вид транспорт отдавна се прилага в Германия, Австрия и Белгия например, но у нас е все още непопулярен. Има сайтове за подобни оферти (като vednaposoka.com, vozimse.com, ka4i.me, nastop.eu), но те явно не са достатъчно активни. Според хора, които са ги ползвали, там по-рядко някой откликва, за да се разберете за пътуване. В сайтовете е по-трудно и да разбереш с що за човек говориш от другата страна. Това съвсем не е така във "Фейсбук".
Ако видиш търсене или предлагане, което те устройва, винаги можеш да добиеш макар и повърхностна представа за неговия автор - снимка, базова информация като работа или къде учи, възраст, ако такава е видима. Един от най-силните ориентири за мен лично е наличието на общи познати. Ако има такива и колкото повече са те, толкова по-добре.
Признавам си, че ми трябваха месеци, за да се престраша да се кача в колата на напълно непознат човек от въпросната група. Досега вече съм пътувала с близо 10 души от нея. Преобладаващата част шофьори са мъже, но съм споделяла пътуване и с момичета зад волана. С някои от хората вече поддържаме редовен контакт за пътувания.

Предимствата да споделиш пътуването
Добрите страни на този начин за придвижване са доста и за "превозвача", и за "пътниците". Ако така или иначе смяташ да пътуваш с колата си или пък не можеш да си позволиш горивото сам, намаляваш разходите с помощта на още минимум един, а може и до трима души. За другата страна също е икономично. Еднопосочният билет за автобус е 30 лв. Дори и двупосочният излиза по 25 лв. в посока. Най-бързият сред влаковете на БДЖ между Бургас и София е по 23 лв. в посока.
Голям плюс е и времето и удобството. Тръгването става от място по уговорка, по възможност удобно за всички. Оставят те също където се разберете. Ако не е прекалено встрани от пътя на шофьора (а понякога и въпреки това), може и направо до входа на дестинацията. Средно продължителността на едно пътуване е около четири часа.
Освен че е удобно и по-бързо, е интересен и необичаен начин да се запознаеш с нови хора, които едва ли ще срещнеш по друг повод. Моята лична представителна извадка са момичета и момчета на възраст между 23 и 27 години. Сред тях има работещи и неработещи студенти, други, които са учили в чужбина, но сега работят в София или пък са завършили в столицата и са останали след това заради работа. Така познавам вече един кинезитерапевт, бивш дистрибутор на поздравителни картички и настоящ на пособия и продукти за озеленяване, програмист, IT специалист, финансисти, физиотерапевтка и още няколко студенти от различни специалности.
Недостатъците на пътуването без разписание
Няма гаранция, че някой ще пътува в желания от теб ден и час. Няма гаранция и за шофьора, че когато се е разбрал с някого, няма да се откаже в последния момент. Вече няколко пъти ми споделят, че това е редовен случай - уговарят се, чуват се с някого, спират да търсят и в последния момент някой се отказва и е вече твърде късно да правят ново търсене.
За мен лично един от най-големите минуси е липсата на информация за шофьорските способности на собствениците на коли. За щастие досега опитът ми показва, че шофьорите в тази група, макар и млади, са опитни или ако не толкова опитни, са много внимателни. Имаше едно-единствено изключение, когато позволената скорост бе превишена, и споделих на шофьора, че това ме притеснява и той се съобрази.
Другият минус е, че планираното пътуване може да бъде преустановено в последния момент и няма как да се сърдиш на никого - хората там не са ти приятели, нито фирма, която дава конкретни гаранции.
Разпитайте близките си, които често пътуват до дадена дестинация, до която и на вас ви се налага да шофирате или за която търсите често услугите на БДЖ, автобуси или самолет. Може да знаят за подобни групи и подобно на мен да ви "отворят очите". Ако не се притеснявате от непознати хора и липса на разписания и конкретни гаранции за продължителност на пътуването, това е един много, много добър, икономичен, та дори и екологичен вариант за транспортиране.