Илия Михайлов, диригент: Хубавата музика е като любовта - хората не спират да я искат

Националният филхармоничен хор "Светослав Обретенов" (бившата Българска хорова капела) ще изнесе концерт под надслов Evergreens and Masterpieces в зала "България" на 20 юни, четвъртък, от 19.00 ч. в рамките нa цикълa "Звукови диалози II".
В програмата, дирижирана от Илия Михайлов, са включени произведения от Джузепе Верди, Aндрю Лойд Уебър (Dear Old Friend от "Любовта никога не умира", All I ask of you и The Fantom’s Theme из "Фантома на операта"), Джоакино Росини ("Комичен дует на двете котки"), The Beatles (Blackbird и Can’t Buy Me Love), Начио Браун (Singing In The Rain), Ленърд Бърнстейн (I Fell Pretty, America and Gee и Officer Krupke из "Уестсайдска история") и Queen (Bohemian Rhapsody).
Солисти са Вяра Димитрова, Неда Атанасова, Юлия Гергова, Мария Яковчева, Чавдар Нейков, Феодор Катранов и Орфей Петров, а пианист е Бисер Генев. Билети се продават на касата на зала "България" и на ticketplus.bg.
"Дневник" разговаря с маестро Илия Михайлов за идеята и духа на концерта.
Разкажете ни за програмата - кое е свързващото звено между тези композитори?
- Идеята ни беше да осъвременим програмата, за да привлечем повече слушатели.
Хоровата музика не е толкова трудна за слушане, защо според вас има такъв недостиг на публика?
- Според мен хоровата музика е в най-тесния елитарен ъгъл в България в момента. А и се свързва с нещо, което е много демоде.
Това е странно - ако човек е слушал Арво Пярт, ще знае, че тя е всичко друго, но не и демоде.
- Да, аз направих концерт с творби на Пярт миналата година. Догодина планирам да представя Берлинската му меса за орган. Но тази култура в България още не е развита. А популяризирането й е работа на медиите. Трябва да се каже, че навън всички хора, включително и младите, пеят любителски в хорове. Това е като да играят тенис или футбол - те го правят заедно, защото им доставя удоволствие.
Човешкият глас е най-добрият инструмент и всеки го притежава. Не е нужно да се инвестира в него допълнително, освен за уроци, но това се прави още в училищата и университетите. От това ниво нататък всеки, който има известна култура, може да участва.

Как решихте да включите The Beatles и Queen?
- За първи път изпълняваме техни парчета. Любопитното за мен е как в продължение на 200 години композициите, които са популярни, звучат почти по един и същ начин.
Ето "Любовта никога не умира" от Андрю Лойд Уебър е писана 2010, а "Комичният дует на двете котки" от Росини е писан в началото на 19 век. И се оказва, че звучат по един и същ начин. Аз даже понякога се опитвам да се концентрирам по време на репетиция и да си кажа: "Чакай, сега дирижираш Верди, а сега - Queen", но енергията наистина е една и съща. Различна естетика е, но действа по един и същ начин.
Важна е тази гениалност, този емоционален заряд, която е обща за всички тези творби. Музиката трябва да има някакъв дух, нещо, от което хората винаги се нуждаят.
Както хората не спират да се влюбват, така и не спират да имат нужда от музика. Защото - представете си например, че можеха да спрат да си плащат сметките за ток и парно. Сигурен съм, че никой никога не би платил и една сметка в живота си, ако някой каже: "Добре, сега може и да не плащате." Но това е нещо, в което някой те задължава. Докато никой не е длъжен да се влюбва, но хората го правят постоянно. Същото е и с хубавата музика. Постоянно хората искат да я чуват.
Това е темата на този концерт - хубавата хорова музика, тъй като гласът е първият и най-съвършеният инструмент. Той е най-директен като емоция, като комуникация. Именно затова го правим и в Камерната зала, за да може да бъде още по-интимно пространството, хората да са близо до изпълнителите и да усещат пеенето.
Опитахме се да съчетаем произведенията по популярност - това е само светски репертоар, няма духовна музика. Правихме достатъчно концерти с духовна музика тази година.
Всъщност дори оперите на Верди са светски.
- Ами да, тогава театърът е бил популярно изкуство. Операта не е била някакво ексклузивно изкуство за избрани елити. Тогава е било все едно отиваш на коцерт на Queen или на The Beatles.
А Бърнстейн как се вписва в програмата?
- Миналата година изпълнихме целия мюзикъл "Уестсайдска история" за първи път в България на английски език с всички реплики от началото до края. Направихме го съвместно с ученици от английска драма и мюзикъл към Американския колеж. Беше много вълнуващо в интерес на истината, защото прототипите на героите в мюзикъла са тийнейджъри. А все пак те трябва да говорят перфектен английски, за да се получи. Ако някой срича с много дебел български акцент, става малко неприятно... (смее се) Но се справихме много добре.

Илия Михайлов е хоров и оркестров диригент. Роден е в София, завършва "Джулиард скул" в Ню Йорк (САЩ), Лозанската и Женевската консерватория (Швейцария). Mагистър е по симфонично дирижиране от Асоциирания борд на Кралските музикални училища в Лондон (Великобритания). Възпитаник на акад. Васил Казанджиев, Росен Миланов и Мишел Корбо. Работил е със световноизвестните диригенти Клаудио Абадо, Бернард Хайтинг, Пиер Булез, Сейджи Озава, Курт Мазур, Иван Фишер, Даниеле Гати, Йесус Лопес-Кобос, както и с хореографите Пина Бауш и Морис Бежар. От февруари 2012 г. е щатен диригент на Националния филхармоничен хор "Светослав Обретенов" към Софийска филхамония. Като оркестров диригент е работил със Симфоничния оркестър на БНР, оркестъра на Държавната опера във Варна, Пазарджишкия симфоничен оркестър, камерия оркестър "Студио Примо", както и с Консорта за старинна музика "Concerto Antico". През сезона 2000/2001 г. е бил главен художествен ръководител на Хоровото общество и оркестър "Liderkranz - Concordia" в Женева (Швейцария). |