Бъдещето на "Опел" наднича от Дуденхофен

Бъдещето на "Опел" наднича от Дуденхофен

4 млрд. евро за следващите три години, толкова ще инвестира "Дженерал мотърс" в европейското си поделение "Опел". Голяма част от сумата ще бъде дадена за разработването на нови модели, но немалко средства ще бъдат инвестирани в ново поколение бензинови и дизелови двигатели и скоростни кутии. Имах възможността да надникна в бъдещето на "Опел", що се отнася до задвижващите системи, при еднодневно посещение в тестовия център на марката в Дуденхофен (Германия).
Там се тестват всички новости на компанията, като снимането е абсолютно забранено. Човек може само да гадае какво се крие под замаскираните автомобили, които кръстоват полигона, но все пак месеци преди световната премиера на преминалата през фейслифт "Инсигния" успяхме да я разпознаем в една от колите фантоми.
Бъдещето на "Опел" наднича от Дуденхофен
Нашата цел обаче беше друга - да чуем какви ще са новостите при моторите и трансмисиите и дори да тестваме част от тях. Най-общо работата при двигателите е била в посока по-ефективна работа, повече динамика и по-голям комфорт.
30% по-висок въртящ момент при 13 на сто по-нисък разход
При бензиновите мотори в глобален мащаб вместо седем моделни семейства "Дженерал мотърс" вече ще има три с няколко представителя. Основно говорим за агрегати с три и четири цилиндъра, както атмосферни, така и с турбо пълнене.
1.6-литровият турбо например ще използва директно впръскване под високо налягане, клапани с променлив ход, маслена помпа с вариращ дебит, интелигентен механизъм за охлаждане и намалено триене. Мощностите ще са две - 170 (Eco Turbo) и 200 конски сили (Performance Turbo). Въртящият момент е съответно 280 и 300 Нм.
Какво предлага реално двигателят усетих в оборудван с него автомобил "Опел Астра". Първото, което ме впечатли при включването в магистралата в близост до полигона, е пъргавината на мотора. Не по-малко важна е еластичността, като двигателят спокойно поема малко след 1000 оборота. Заслугата за това е на редица подобрения, позволила максималният въртящ момент да бъде повишен с 30%.
Бъдещето на "Опел" наднича от Дуденхофен
Това, което нямах възможност да проверя, беше ефективността, но според заводските тестове новият бензинов агрегат има 13% по-нисък разход на гориво и нива на вредни емисии спрямо сегашните със сходна мощност.
По дизелите работят повече от 1000 инженери
Сериозни новости при "Опел" предстоят и на "дизеловия фронт". По новите двигатели с този тип гориво са работили повече от 1000 инженери в Италия и Германия. Производството на цялата гама мотори пък ще е съсредоточено в модерен завод в Унгария.
Дизелите вече са доста по-леки благодарение на изработката им изцяло от алуминий. Залага се на работен обем 1598 кубика, а турбото присъства във всички представители. От "Опел" смятат, че новите агрегати имат всички качества да се превърнат в еталон в съответните сегменти.
Бъдещето на "Опел" наднича от Дуденхофен
Дали е така ще разберем още с лансиранетоа на готовия за дебют представител със 136 конски сили и 320 Нм максимален въртящ момент. При теста той ми се понрави с тихата и спокойна работа и доста темпераментния си характер. Новият дизелов двигател ще има и версия, която използва специална течност (по подобие на AddBlue за камионите) за драстично намаляване на нивата на азотните окиси.
Трансмисии с осем+ предавки и двоен съдинител
Истинска революция от "Опел" готвят и при скоростните кутии. Предстои постепенно навлизане на нови механични, автоматични безстепенни (CVT) и толкова модерните с двоен съединител (DCT). Като цяло стремежът е бил те да помогат за намаляване на разхода на гориво. Резерви в тази посока има, тъй като според проучванията на тях се дължат между 7 и 12% от загубата на енергия в съвременните автомобили. Eдна от стъпките в посока икономия е увеличаване на броя на предавките - на този етап осем, а в бъдеще и с повече.
Освен това е търсено намаляване на усилието за превключване и повишаване на комфорта, намаляване на шумовете, по-лесен избор на задна скорост и оптимизиране на работата при студен старт. Тествах екипирана с кутия с двоен съединител с 8 предавки Insignia OPC и макар трансмисията да е още експериментална и по-нея да има доста работа, демонстрира обещаващо плавно превключване на скоростите и нетипично бърза смяна при нужда от сваляне на повече от една предавка.