Как да спрем глупавите закони

Как да спрем глупавите закони

Как да спрем глупавите закони
Публикаваме анализа на Светла Костадинова от Института за пазарна икономика.
Глупави законодателни идеи винаги има. Независимо кой е на власт. Вярно е, че за определени правителства/парламенти те са повечко, но това не учудва никого. Разбира се, винаги ще се намери някоя малка групичка, която да печели и от глупавите предложения и всъщност това е основната причина те да се предлагат – или безмерно невежество на инициаторите, или открит лобизъм в полза на силно ограничен кръг от фирми, които ще имат значителни облаги. Всичко това – за сметка на потребителите.
Последните идеи за хипермаркетите (виж тук), отношенията с ЕРП-тата (виж тук) или земеделската рента (виж тук) са очевиден пример за нещо много по-дълбоко. Всъщност, повече от 90% от законите и измененията в тях се правят без реален мисловен процес, който да е насочен към решаването на конкретен проблем. Затова и постоянно се налагат промени, гражданите и фирмите плащат високата цена да бъдат управлявани лошо, а голяма част от икономиката все още е подвластна на монополни структури/практики, които извличат облаги за сметка на всички останали.
Спирането на глупавите законодателни идеи не е лесна работа, още повече че не всичко е видимо. Всъщност, постоянно се правят политики, които не допринасят за благосъстоянието ни, но остават незабелязани. Затова законодателният процес трябва да е така структуриран, че:
- Да се основава на възможно най-много факти и доказателства, а не просто на предположения, добри намерения или желания за добруване
- Да спира повечето вредни инициативи още на ниво идея в администрацията
- Да спира повечето лобистки предложения, дори и да влязат в Парламента за разглеждане
- Да дава възможност за ефективна обратна връзка от гражданите към администрацията по време на изготвяне на дадена политика
- Да може бързо да се поправят законодателни грешки
- Да е прозрачен, за да осигурява предвидимост и да вдъхва доверие у гражданите, които да спазват правилата.
Правенето на политиките у нас не може да отговори на нито едно от горните изисквания, но е факт, че се полагат някакви усилия в тази посока. В последните два месеца се случиха промени и се публикуваха предложения за работата на трите нива, които са ключови за добрия законодателен процес – изпълнителна власт, Министерски съвет и Парламент (конкретните идеи са в края на статията).
Какво означават промените и предложенията?
Ето как би изглеждал процесът на правене на политики, ако се приемат и започнат да се прилагат предложенията за промени от последните месеци:
  1. Има проблем за решаване, който налага действие от министерство Х;
  2. То изготвя оценка на въздействието по стандартизиран модел, която да покаже възможните решения на проблема, като препоръча едно от тях;
  3. Оценката се съгласува с дирекция в МС, която следи дали е изготвена по модела;
  4. Изготвената оценка се публикува на www.strategy.bg  за минимум 14 дни обсъждане;
  5. След изтичане на срока за консултациите министерството Х прави обобщен доклад – колко и от кого са получени становища, какви са те и т.н.
  6. Проектозаконът, заедно с оценката и мотивите, се внася за разглеждане на заседание на МС;
  7. Законопроектите, които се внасят от МС в Парламента са придружавани от оценката на въздействието и мотивите.
Видно е, че процесът би бил много по-различен от сегашния. Ще има информация, прозрачност, възможност за участие на засегнатите страни преди да има промяна, ще може да се води дебат по същество – с конкретни цифри и факти.
Има ли шанс да се случи тази реформа?!
И докато дотук почти нямаме бележки по идеите за промяна на законодателния процес, то имаме достатъчно основания да се съмняваме, че реформата ще стане факт, защото:
- Част от предложенията се предвижда да влязат в сила от 2015 г., а никой в момента не може да си позволи подобен дългосрочен хоризонт
- Всяко ново правителство от последните пет в началото на мандата си декларира, че ще направи тези стъпки, но единствено през 2008 г. видяхме някакви малки промени, които не промениха процеса качествено
- Отлагането за 2015 г. дава възможност на администрацията да организира съпротива срещу готвените промени – дори и за част от чиновниците тази промяна на законодателния процес да помага да преодоляват глупостите вътре в администрациите си, друга част от тях всъщност не иска да бъдат по-прозрачни и по-аналитични. Някои просто наивно и нагло вярват, че знаят всичко и никой не е по-наясно от тях как трябва да се реши даден проблем (всички плащаме за тази арогантност и самонадеяност постоянно), а други са против защото често не могат да докажат смисъла от действията си и задължителната оценка ще е спънка в работата им.
Независимо от опасенията ни, всичко описано като замисъл има безценни ефекти за всички и заслужава похвала. Предстои да видим какво ще се случи.
Повече за оценката на въздействието можете да прочетете тук, а конкретни оценки има тук.
Промени – приети и предложени
Министерски съвет (МС)
Последните изменения от края на август 2013 г. в устройствения правилник са следните:
- Всяко министерство трябва да изготвя за своите законопроекти стандартна оценка на въздействието върху стопанската активност и заетостта, като е приложен и образец
- При внасяне от министерствата на проекти за разглеждане от МС задължително се прилагат мотивите и стандартната оценка на въздействието
- Посочена е конкретна дирекция в МС ("Икономическа и социална политика"), която ще съгласува изготвените предварителни и последващи оценки на въздействието на нормативните актове
- Преди да се внесат за разглеждане от МС, законопроектите заедно с мотивите и доклада, се публикуват на интернет страницата на вносителя
- Министрите организират общественото обсъждане на законопроектите в съответствие с изискванията на Закона за нормативните актове и Административно-процесуалния кодекс.
Изпълнителна власт
В края на август 2013 г. беше публикуван проект за изменение на Закона за нормативните актове. С проекта се създава изцяло нова глава в закона, наречена "Оценка на въздействието", която предвижда най-общо:
- Изготвянето на законопроекти ще се съпровожда с извършване на оценка на въздействието – стандартна или пълна, изготвени по методология, която МС ще определи
- Оценката на въздействието ще се извършва от органа, който отговаря за изготвянето на проекта
- Оценката на въздействието ще се прилага към проекта при неговото обществено обсъждане, съгласуване, одобряване и приемане, и ще се публикува на Портала за обществени консултации към Министерския съвет
- В 14-дневен срок след приключване на публичното обсъждане съставителят на проекта публикува на Портала за обществени консултации и справка за постъпилите предложения и становища
- Контрол за съответствието на оценката на въздействието за изпълнителната власт ще се извършва от звено от администрацията на Министерския съвет, определено в устройствения му правилник.Всички посочени новости се предвижда да влязат в сила от 01 януари 2015 г.
Парламент
През юли 2013 г. беше приет правилник за работата на новия Парламент, в който има конкретни текстове, касаещи оценката на въздействието:
- Постоянните комисии правят оценка на прилагането и ефективността на законите
- При обсъждането на законопроекта на първо гласуване водещата комисия, преди да го разгледа по същество, извършва оценка за съответствието му с изискванията на Закона за нормативните актове и указа за неговото прилагане и при наличие на несъответствия може да препоръча на вносителя да го приведе в съответствие в 7-дневен срок
- Докладът на водещата комисия за първо гласуване съдържа и оценка на очакваните последици от прилагането на бъдещия закон, включително и финансовите, както и резюме на постъпилите становища и обобщено становище на комисията.