Комисията за Авиоотряд 28: Теленцето Бойка, министри-камикадзе и фолкпевици (видео)

Комисията за Авиоотряд 28: Теленцето Бойка, министри-камикадзе и фолкпевици (видео)

Мирослав Найденов (отляво) и Емил Димитров на днешното изслушване
Мирослав Найденов (отляво) и Емил Димитров на днешното изслушване
Теленцето Бойка. Министри-камикадзе. Фолкпевици. Оръжия за лов. Бистришките тигри. Това бяха част от заподозрените хора, животни и предмети, за които членовете на парламентарната комисия за Авиоотряд 28 се интересуваха дали са пътували с правителствените самолети при днешното изслушване на земеделския министър в кабинета "Борисов" Мирослав Найденов и депутата от ГЕРБ в предишното Народно събрание Емил Димитров.
"БАСТА не обасти комисията" - откри заседанието председателят на комисията Венцислав Лаков от "Атака", за да подчертае, че други политици отхвърлиха поканата за излушване. Найденов и Димитров в неделя ще основат своя партия с това име - БАСТА. Изказването предизвика смях сред журналисти и членове на комисията. След това Лаков представи отговори на Министерствата на външните работи и на отбраната за разходите на полетите с Авиоотряд 28 при кабинета "Борисов".
Нови данни
На 10 април 2010 г. тогавашният премиер е летял за среща с лидера на испанската Народна партия Мариано Рахой, след което е присъствал на футболния мач между "Реал" (Мадрид) и Барселона. Полетът е струвал над 14 хил. лева.
През май същата година Борисов е посетил Щутгарт за откриването на българска инвестиция, на 20 октомври 2010 г. той е бил в Мюнхен за икономически ден на България. Няколко дни по-късно - на 6 ноември, министър-председателят е играл в благотворителния мач в Италия заедно със Силвио Берлускони.
През януари 2011 г. Бойко Борисов е пътувал до Япония, за да връчи купата в турнир по сумо, като са изхарчени 77 293 лева. Полет до Турция за работен обяд с президента на страната Реджеп Тайип Ердоган е струвал 26 840 лева.
От данни на Министерството на отбраната се разбира, че военна техника е използвана под наем от филмови продукции. Сключени били два договора с фирмата на Дейвид Варод "Ню Бояна филмс" за снимките на "Неподимите" 2. Били са наети хеликоптер "Кугър" за 212.50 лева на летателна минута, два танка за 110.47 лева на моточас и няколко БТР-и за 22.60 лева на моточас.
Изслушването
Плавно, както се изказа Лаков, се премина към изслушването на Мирослав Найденов. Получените досега от комисията данни показвали, че точно бившият земеделски министър най-често е придружавал премиера или сам е водил делегация с правителствения авиоотряд. Според писмо от сегашния министър Димитър Греков целта на повечето посещения не била ясна.
"Странно е, че не са дадени официални данни, след като екипът на министерството не е променян и е наясно с полетите и техните цели", започна Найденов. След това "осветли и разсея различни медийни интерпретации" като изреди наред делегациите, които е водил лично той.
Разказа за пътуване до Косово от 17 август 2011 г. Ден по-рано в България пристигнал вицепремиерът на Косово, който помолил за помощ, тъй като Сърбия спирала на границата вноса на храни и медикаменти. Затова Найденов и Борисов решили да се отзоват на апела като изпратят там месопреработватели, млекопроизводители, хлебари и сладкари на среща с представители на Косово. Така и станало. "Всички разходи бяха поети от бизнесмените, с които бяхме там за един ден", заяви Найденов. Осъществили контакти и с хранителни вериги от Косово и помогнали на страната.
"Разбирам, че става дума за бизнес делегация, а не за хуманитарна помощ", възрази Лаков и добави, че Министерството на земеделието е платило 8086 лева на Министерството на отбраната за полета, а не бизнесмените. Найденов отвърна, че представителите на хранителния бранш платили на подопечното му ведомство, а то на Авиоотряда.
След това бившият земеделски министър разказа за посещението на ресорния еврокомисар Дачиан Чолош у нас на 10 декември 2010 г. в кравекомплекс на Димитър Зоров. "Политическият кабинет на Чолош избра къде да има посещение, а не ние", заяви Найденов, запитан от депутата от "Атака" Маргарита Николова защо е избрана точно тази ферма.
Той отрече посещението да има връзка с искането Зоров да подари на Борисов теленце на име "Бойка". "Категорично не сме возили на самолета теле", отвърна Найденов на въпрос на Лаков по темата. Животното било останало при дъщерята на Зоров, която да отглежда. Темата на няколко пъти предизвика смях в залата.
След това Найденов изброи вече известните на обществото полети при наводнението в с. Бисер, пожара на "Бистришко бранище" във Витоша и блокадата на гръцките ферми на границата с България.
Пасажери всякакви
След това се премина към темата за придружаващите лица. Според данните на комисията никъде в документацията не се отбелязва кой пътува заедно с официалните лица. Лаков се поинтересува дали поп фолк изпълнители са били превозвани, каквато информация се била разпространявала. "Нямам спомен, въпреки че не слушам такава музика, но такива лица не съм виждал", отговори Найденов и добави, че като цяло не е забелязвал странични лица.
Според бившия министър в хеликоптерите има осем места. Изчисли, че при четирима гардове на НСО и един лекар, които придружавали винаги премиера, остават две-три места, които често се заемали от министри. Причината била икономии. "Когато например се откриваше или инспектираше един инфраструктурен обект, където трябва да присъства регионалният министър, в полета се включваше друг министър, който да пререже лента на друг проект в региона", опита се да обясни Найденов, с което остави впечатление, че защитава действията на тогавашния министър-председател. След питане той уточни, че присъствието на министри на откриването на обекти не е задължително, но било пожелателно.
Икономии - това е и причината според него понякога Борисов да шофира от площадката на кацане до обекта, а в колата да са няколко министри. Така не тръгвали няколко коли, а една. На въпрос на депутата от ДПС Рамадан Аталай дали премиерът е вършил това с издадена заповед, Найденов отвърна: "Не".
Последва въпросът и дали представителите на кабинета са били проверявани при качването им на летателни средства на Авиоотряд 28. По думите му багажът винаги бил проверяван, но физическото претърсване никога не му била правена. "Едва ли ще има министър-камикадзе, но все пак да не се проверява е системен пропуск", заключи той.
По думите на другия изслушван Емил Димитров, който се включи при този въпрос, всички останали пасажери обаче били проверявани. Лично той бил при няколкото си пътувания с правителствения авиоотряд.
Комисията за Авиоотряд 28: Теленцето Бойка, министри-камикадзе и фолкпевици (видео)
А ловували ли сте?
Последваха въпроси дали пътуванията до различни ловни стопанства, каквито данни имала комисията, са свързани с ловуване в работно време и на държавна сметка. "Доколкото знам, само аз и Борисов имаме ловни билети, но никога по време на работа не сме практикували хобито си", заяви Найденов. Обяснението му за полетите до стопанствата в Кормисош, Воден и др. са били с друга цел. Премиерът и министрите отсядали там, вместо да наемат хотел, с което също спестявали пари. На въпрос дали са се пренасяли ловни оръжия, Найденов отрече.
Според бившия агроминистър сигурността в ловните стопанства отговаряла на изискванията и затова било възможно там премиерът и министри да отсядат. "Не е в това въпросът. През цялото време комисията се натъква на един факт - не може да пробие за повече информация. Може би това ще свършат полицията и прокуратурата. Няма данни за придружаващия персонал и пътници", отвърна депутатът от ДПС Йордан Цонев и добави, че различните структури си прехвърляли топката.
Накрая комисията изслуша и Емил Димитров за полета, от който започна скандалът миналата година. Тогава се разбра, че футболисти от аматьорските отбори "Витоша" (Бистрица) и "Чавдар" (Етрополе) са били извозени за приятелски мач на стадиона във Варна. Общата стойност на полета била 23 162.28 лева, съобщи Лаков.
Според Димитров всички разходи - за гориво, амортизации, заплати и др., са били поети не от него, каквато била разпространяваната информация, а от "Чавдар" (Етрополе). Лаков контрира, че всъщност тази сума отговаряла само на разхода за гориво. Димитров отрече до полета да се е стигнало след бас, който Борисов изгубил от него, както беше разпространявано от месеци.
Накрая Лаков заяви, че дори полетът да е платен от футболния отбор, Авиоотряд 28 няма законово право да извършва такъв тип превоз. Според него поемането само на разхода за гориво ощетява данъкоплатците, защото не се включват летищни такси, амортизации и др.
Председателят на комисията се закани в скоро време да е готов крайният доклад от проверката и той да бъде внесен за обсъждане в пленарната зала.