Вътрешни неразбирателства вероятно са довели до краха на BlackBerry

Вътрешни неразбирателства вероятно са довели до краха на BlackBerry

Вътрешни неразбирателства вероятно са довели до краха на BlackBerry
Спорове и неразбирателства по високите етажи на BlackBerry са довели до краха на компанията, твърди в. The Globe and Mail в обширно свое разследване. Основната причина са твърде различните идеи за развитието на компанията, посочва изданието, като се позовава на свои анонимни източници в нея.
Основателят на BlackBerry Майк Лазаридис например е бил против развиването на BlackBerry 10 по начина, по който компанията все пак го направи. Лазаридис е искал BlackBerry да се фокусира върху устройства с физическа клавиатура и да направи това своя отличителен белег на пазара.
Изпълнителният директор Торстън Хайнс и неговите приближени обаче са били против, тъй като са смятали, че пазарът за такива устройства е мъртъв и са решили да фокусират новата платформа предимно върху изцяло сензорни телефони. Лазаридис е бил уверен, че телефоните с хардуерни клавиатури все още се предпочитат от бизнеса и ще е грешка BlackBerry да се отказва от него. Ханс е останал твърдо решен. Резултатът е, че наскоро BlackBerry обяви оттегляне от пазара с крайни клиенти, планира да съкрати 40% от служителите си и си търси нов собственик.
Според The Globe and Mail този спор е само показателен за състоянието на отношенията и неразбирателствата между ръководителите на компанията. Източниците на изданието твърдят, че подобни проблеми има години наред и именно те са причината BlackBerry да изгуби възможностите си за иновация, да започне да отлага разработката и пускането на продуктите си според първоначалните планове.
Лошите взаимоотношения са и главна причина за напускането на дългогодишния партньор на Лазаридис и съизпълнителен директор на компанията Джим Балсили. Той е имал амбициозен план да убеди мобилните оператори да приемат BlackBerry Messenger (BBM) услугата на компанията като универсален заместник на SMS. Лазаридис и Хайнс обаче се оказали против и прекратили проекта напълно, а през март 2012 г. Балсили решил да напусне и да прекрати всякакви взаимоотношения с BlackBerry, което потвърждава и пред изданието.
Проблемът на BlackBerry обаче се корени още по-назад в миналото. Когато през 2007 г. Apple представя своя iPhone, Лазаридис не разбирал идеята му, докато не взел бройка и не я изследвал детайлно. Според него iPhone нарушил всички правила, като бил с мощен хардуер, пълнофункционален браузър, който ще товари мрежите.
Започнал период на изчакване, за да се види дали iPhone ще се наложи на пазара. През юни 2007 г. мобилният оператор Verizon поискал от тогавашния RIM да разработи алтернатива на iPhone, тъй като тогава смартфонът на Apple се предлагаше само чрез AT&T. От компанията приели с охота и създали BlackBerry Storm. Но тъй като се е работило твърде бързо, той не е бил изпипан до край и е бил незавършен, твърди един от хората зад проекта, пожелали анонимност. Въпреки всичко телефонът излязъл и с голямо закъснение - едва през есента на 2008 г.
Провалът на Storm не е бил твърде сериозен удар за RIM, защото тогава компанията все още беше на върха в сегмента на смартфоните и продължаваше да се развива глобално. Появата на Android обаче изиграва лоша шега на "боровинката". Verizon се пренасочва към Google и Motorola Droid. В САЩ смартфонът обаче "изяжда" пазарния дял главно на BlackBerry и другите играчи в сегмента и има минимално отражение върху iPhone.
Въпреки всичко в BlackBerry решават, че имат време да реформират компанията, тъй като бизнес потребителите продължават да предпочитат нейните устройства. "Ние дълго време вярвахме, че знаем какво искат потребителите по-добре от самите тях." Въпреки всичко компанията "поддава" и започва да предлага и допълнителни услуги и софтуер към телефоните си като камера, мултимедия, игри. Големите корпорации се обявяват твърдо против, а самите потребители предпочитат по-голямата свобода, достъпност и привлекателност на Android и iOS.
BlackBerry отговаря с промяна в корпоративната си структура. Тя се разделя на две части с двама изпълнителни директори, всеки със своя екип. И докато директорите дълго време се разбират добре, екипите не успяват създадат добра комуникация помежду си и това става основна причина за редовното забавяне на обещаните от компанията продукти. Някои проблеми се покриват още на средно ниво от страх Лазаридис или Балсили да разберат, което допълнително усложнява състоянието на BlackBerry. В крайна сметка се стига до спиране на по-иновативни проекти, чести отлагания на поставените срокове и сериозно изоставане спрямо останалите производители на пазара.