България призова Турция да спазва международните спогодби за превоз на товари

България е поискала от Турция стриктно да се спазва разпоредбите на международните договори и спогодби в областта на автомобилния транспорт, по които южната ни съседка е договаряща страна. Това съобщиха от министерството на транспорта.
Повод за това искане са зачестилите напоследък сигнали за задържани български товарни автомобили на граничните пунктове с Турция. Като причина за задържането им турските митнически органи изтъквали липсата на "подходящо" за вида превоз разрешително. От българските автомобили се събира и такса от 3000 евро, за да бъдат пропуснати да преминат. Новите условия и тази такса са въведени от Турция от 1 септември.
Най-честите случаи на неправомерно задържани автомобили са тези с ЕКМТ/СЕМТ разрешително, когато в някой от транспортните или митнически документи (фактура, експортна декларация и др.) е посочен адрес на получател, различен от адреса на пункта на разтоварване и приключване на превоза.
Например български превозвач договоря да превози стока от Турция за Германия с ЕКМТ/СЕМТ разрешително. Тъй като тази стока, след като бъде разтоварена в Германия, може да бъде изпратена от получателя до адрес в друга държава, например Испания, това задължително се посочва в експортната декларация. Въпреки че ангажиментът на българския превозвач приключва с доставянето на стоката до Германия, турските власти събират такса от 3000 евро, считайки, че разрешителното не е подходящо за този превоз, защото е посочен и друг адрес, различен от Германия, описват ситуацията от министерството.
Позицията на българската страна е, че това тълкуване от страна на Турция е неправилно и по този начин се нарушават международните договорености, най-вече Ръководството за използване на многостранната квота от ЕКМТ/СЕМТ разрешителни.
Заради тази ситуация транспортното ведомство призовава българските превозвачи да отчитат това тълкуване на тези документи.
От ведомството допълват, че заедно с Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" продължават да търсят решение в полза на интересите на българските превозвачи.
Междувременно от министерството съобщават, че от 7 октомври България е започнала засилени проверки на товарни автомобили и автобуси. Те са в рамките на приет план от оперативната група на TISPOL за провеждане на полицейски операции за периода от 7 до 13 октомври на територията на всички държави членки.
Това стана причина за задръстване днес на пункта Капитан Андреево.
Проверката обхваща спазването на максималната разрешена скорост за движение, употребата на алкохол и упойващи вещества от водачите, използване на обезопасителни колани, проверка на тахографите, спазване на времето за управление, прекъсвания и почивки, претоварване на автомобилите, превозване на по-голям брой пътници от допустимото, превоз на неукрепени товари, техническа изправност на автомобилите, управление на автомобили от неправоспособни водачи или от водачи, на които временно е отнето свидетелството за управление на МПС и др.
За същия период се провежда и тематична проверка по спазването на изискванията за извършване на международни автомобилни превози на ГКПП Капитан Андреево, ГКПП Петко Войвода, ГКПП Лесово, ГКПП Калотина и ГКПП Дунав мост. Към момента са проверени 354 МПС и са съставени 48 акта, допълват от министерството.