Ракията като грешка на древен алхимик

На живо
Заседанието на Народното събрание

Ракията като грешка на древен алхимик

Ракията като грешка на древен алхимик
За днешния човек, особено тук на Балканите, ракията е тържество за сетивата с добре подбрано мезе. Една от версиите за нейното възникване обаче е, че древен алхимик е допуснал технологична грешка докато се е опитвал да произведе някое лекарство и получил резултат, сходен на това, което днес наричаме ракия. Такава версия представи инж. Николай Бакалов по време на Балканския фестивал на ракията, който се провежда в НДК до утре.
Кратка история на ракиената алхимия
"Най-добрите неща на този свят се получават случайно", подкрепи тезата си той. Разказа, че процесът на дестилация води началото си от Египет и Китай като най-старите писмени източници по въпроса са отпреди 5 хил. години. Смята се обаче, че и преди това алхимици са използвали процеса, за да произвеждат парфюми, лекарства от различни билки и др. Тяхната професия впрочем е била обвита в тайна и едва през 13 век алхимикът Алберт Велики повдига леко завесата на този занаят.
По нашите земи обаче далеч преди това – около 6 век дестилацията е позната през опита на арабите. В Преслав и Перперикон са открити керамични дестилерии. Ракията, произвеждана у нас, влиза в историческите анали и от официални доклади. Като например този на на главнокомандващия обсадата на Сердика Лала Шехин. Той видял доста зор и в писмо до султана пише, че градът е добре запасен с храна и вода, а защитниците му се жизнерадностни, весели и самоотвержени и пият нещо, което се нарича ракия.
Свидетелства има и за това, че монасите в Троянския манастир още през 13 век правят сливова ракия като е възможно тя да се е използвала за някои религиозни ритуали.
По време на турското робство производството на ракия по българските земи расте значително като дори има султански фермани, които на практика разрешават това производство. В периода на социализма наличните данни сочат, че също са се произвеждали доста големи количества като за такава малка страна – по 20 млн. л годишно от държавата и още 10 млн. л – от кооперативите и домакинствата.
Ракията като грешка на древен алхимик
Смята се, че думата на български идва от турската "ракъ", която пък идва от арабската дума "арак", която означава...пот. Защото денят се къпе в пот докато се раждат и зреят плодовете, от които се произвежда ракията.
Жестока земунска и други дестилати
На изложението в НДК срещу входния билет могат да се дегустират немалко видове ракия – както от традиционни български производители, така и от техни колеги от Турция, Сърбия, Македония, Гърция. Цената на качествената напитка вече е далеч от скромността, което личи особено от артикулите, произведени в другите балкански страни. Пример за това е разликата между узото и ципурото. За познавачите е ясно, че в узото няма нищо интересно и изборът, особено ако си в Гърция, трябва да падне върху местната ракия. Тя е лека, гроздова, с щипка вкус на анасон. По-скъпа е от узото, но си заслужава. И което не е маловажно – от нея не боли глава.
Мастиха, точно така с "х", е произвеждан от гърците диджестив, който може да се стори интересен на любителите на сладникави напитки. Пие се след храна, добре охладен, с лед. Ухае на сакъз, който и участва в неговата рецепта.
Анасоновият вкус (идващ от анасоновите семена, добавени към гроздовия дестилат) доста по-силно доминира от изложеното на турския щанд, където има два основни вида – йени ракъ и Текирда (по името на този турски град). Първата е по-масовият вариант на турското питие, а втората е по-висок клас. В общия случай тези напитки са 45-градусови.
Жестока земунска (по името на белградския квартал Земун, известен с претенцията на неговите жители да се броят все още наследници на австро-унгарската империя за разлика от останалите сърби – бел. а.) е следващото изкушение, чието име говори много. Сърбия е известна най-вече с произвежданата дюлева ракия, но по нищо не й отстъпват и гроздовите, сливовите и кайсиевите вариации по темата. Очаквано интересът на българските потребители към нея е голям, казват участници в изложението. Интересен вариант, който може да се опита на изложението, е комбинацията от вишни, сливи и зелена ябълка.
Балканско изложение на ракия в НДК
Балканско изложение на ракия в НДК
Ценителите на ракията, особено от западната част на страната, не обичат много парфюмираните й варианти, което сякаш има повече общо с някои моменти от най-новата история на България, когато някои дегустации не завършваха щастливо. Ароматът на една ракия обаче е важен за цялостното изживяване, а също говори и за това дали тя е произведена от добре узрели плодове.
Или както казват специалистите - ракията има душа, което българите много не ценят, понеже като традиция в пиенето повече принадлежат на руската школа, отколкото на западноевропейската. Затова дегустацията не се свързва точно с ракията, а по-скоро с виното.
Доказателство за теорията, цитирана по-горе, за произхода на ракията, се явява българска гюловица, която ухае на рози. Малко странно звучи, но със сигурност е встрани от клишето. Не че е произведена от розов цвят, ами той е добавен към повторната обработка на гроздов дестилат. Оказва се, че дистрибуторите не се надпреварват да я предлагат в търговската мрежа и засега интересът към нея има по-скоро регионално изражение – в района на Розовата долина. В останалата част на страната има по-скоро сувенирно значение – покрай розовите мускали и всичко, което се предлага на туристите заради популярността на розовото масло. Любен Каравелов е направил каквото е можал за рекламирането й чрез "Мамино детенце", но...
Практика на съвременния алхимик
Няколко капки вода, а не лед, отприщват плодовия вкус на ракията, съветват разбирачите. А освен традиционното приложение на ракията, а именно – с мезе, тя може да има и нетрадиционни превъплъщения. Като например да участва в състава на коктейли – в компанията на ябълков сок, сироп от екзотични плодове, лимонов фреш и други добавки, както и за готвене. Сьомга и сорбе от круша с ракия, са част от специалитетите, които ще се готвят този следобед на феста.
Наздраве!