Съдебната реформа: Слаб напредък и неотложна необходимост от промени

Публикуваме извадки от представения във вторник доклад - изследване на реформата на съдебната система, изготвен от Български институт за правни инициативи (БИПИ), поради извънредната важност на установените проблеми в навечерието на следващия мониторингов доклад на Европейската комисия. Оценките са направени въз основа на 30 фактора, определящи за развитието на съдебната реформа в новите демокрации.
Заглавието е на "Дневник".
Положителни аспекти, установени в Прегледа на съдебната реформа (ПРС) - 2013, за България
- Ролята на Националния институт на правосъдието (НИП) и в частност на програмата за първоначално обучение на младшите съдии и прокурори продължава да нараства и да се оценява положително от магистратите.
- Приета бе от МС през 2010 г. Стратегия за продължаване на реформата на съдебната система в условията на пълноправно членство в Европейския съюз, която бе и единодушно подкрепена както на политическо, така и на професионално ниво. С тази Стратегия за първи път се представя един дългосрочен план за продължаване на реформите.
- Приемането на общ Етичен кодекс на българските магистрати като цяло е положителен знак.
- С въвеждането на процедурни правила в съответствие със стандарта за публикуване на документи относно кандидатите, открити изслушвания и възможности за публично участие при провеждането на изборите за назначения на лидерските позиции в системата на съдебната власт се демонстрира желание да се отговори не само на критиките на Европейската комисия в докладите по Механизма за сътрудничество и проверка, но и на тези, идващи от самата гилдия и от гражданското общество.
- Публикуването на годишна програма за работата на ВСС, в която са планирани дейности и мероприятия в много от важните области на администрирането на съдебната власт, е значима крачка към отваряне на Съвета за обществеността и магистратите.
- Създаването на Инспектората към Висшия съдебен съвет ( ИВСС) и работата му в продължение на вече шест години само по себе си е положителен знак.
- Работата на Съюза на съдиите в България и появата на други професионални сдружения на магистрати също може да се оцени положително. Традиционно консервативната съдийска общност показва активизиране чрез все по-често изразяване на становища по различни ключови въпроси за състоянието на съдебната власт и случващото се в нея.
Основни проблеми, установени в ПСР - 2013, за България
- Продължава да съществува широко разпространеното обществено мнение, че съдебните решения често са резултат на неправомерно влияние под някаква форма. Вече са налице няколко случаи, при които срещу магистрати се повдигат обвинения за подкуп и други престъпления по служба. Макар това да са изолирани случаи, съмненията остават и поради неангажираността на компетентните органи с установяване на подобни деяния, както и поради съществуващата възможност те да се използват като средство за влияние върху тези магистрати.
- Все още проблемно остава и стратегическото планиране, виждането в перспектива и управлението на съдебната система в дългосрочен план. Наблюдава се повърхностна работа (на ВСС - бел. ред.), особено в сферата на независимостта, като е необходимо да се предприеме един задълбочен подход и визионерски поглед при формирането и изпълнението на стратегиите.
- Неефективни остават процесите по атестиране и дисциплиниране на магистратите. Многократно отразяван проблем е липсата на прозрачна и последователна дисциплинарна практика на ВСС, както и на ВАС, който упражнява контрола за законност на решенията на ВСС.
- Неефективността и непрозрачността продължават да са основни белези и на процесите за кариерно израстване на магистратите. Пряко свързано с него е и командироването, което (...) продължава да бъде правомощие единствено и само на административните ръководители на съдилищата.
- Остават съмненията и относно законосъобразното прилагане на принципа за случайно разпределение на делата. Навсякъде в страната се използва софтуер за автоматизирано разпределение на делата между съдиите при спазване на принципа на случайността. Съдилищата са приели и прилагат вътрешни правила за това. Въпреки това обаче съществува несигурност доколко този принцип се спазва във всеки отделен случай и дали не е възможно манипулиране на програмите за разпределение.
- Забавянето на делата все още е голям проблем, дължащ се най-вече на неравномерната натовареност на отделните съдилища едни спрямо други и на недостатъчната инфраструктурна обезпеченост.
Други проблеми, установени в ПСР- 2013
- Сериозен проблем продължават да бъдат процедурите за избор на административни ръководители, а и на членове на ВСС. Събирането на информация за личността на съответния кандидат и публичното й представяне продължават да бъдат повърхностни и недостатъчни. Демонстрираната публичност, особено при провеждането на избора за членове на ВСС през есента на 2012 г., по никакъв начин не допринесе за неговата прозрачност и отново остави усещането за наличието на предварителни договорки.
- Краят на 2012 г. бе белязан от редица скандали с назначения на ръководни длъжности в системата на съдебната власт и извън нея (избор на съдия в Конституционния съд). Това бе показателно за големия проблем, пред който се изправят назначаващите/избиращите органи при провеждането на такива назначения – невъзможността за спазване на установения в законодателството висок стандарт за професионални и нравствени качества на кандидатите, липса на прозрачност и публично участие. Към това се добавят и съмнения за политическо влияние, което превръща въпроса в един от най-критикуваните от страна на гражданското общество в страната и от Европейската комисия.
- Друг проблем е липсата на публичност и прозрачност в отчитането на начина, по който се разходват средствата от бюджета на съдебната власт. Налице е нужда от финансова отчетност от страна на ВСС, като въвеждането на такъв механизъм ще повиши както доверието в работата на органа, който администрира съдебната власт, така и в работата на всеки отделен магистрат.