Частно дружество иска да подари половината от акциите си на Община Варна

Община Варна може да получи като подарък 51% от дяловете на частното транспортно дружество "Транстриумф холдинг" АД. Това става ясно от текста на декларация, която протестиращи работници от компанията прочетоха днес на среща с председателя на Общинския съвет в града Иван Луков. Автор на текста е управителят на компанията Антраник Шакариян.
Вече цяла седмица автобусите на "Транстриумф Холдинг" се движат във Варна с табели "Протест", поставени на предното стъкло, а работниците и служителите са в стачна готовност, поощрявана от мениджмънта на дружеството.
Причина за това е предстоящата реализация на проект за интегриран градски транспорт във Варна, с над 100 млн. лв. от фондовете на Европейския съюз. Според изискванията за финансиране на проекта, бенефициент по него може да бъде само дружество, което е 100% общинска собственост. Това обаче не изключва възможността то да сключи договори с подизпълнители след провеждането на конкурс.
Според Шакариян обаче това условие за еврофинансиране може да доведе до разтрогване на договора с общината, по който и в момента компанията, която управлява, обслужва половината от линиите на градския транспорт във Варна.
" ...отговорно решение"
"С цел да се избегне по-нататъшно нагнетяване на напрежение, което може да доведе до нежелани последици както за работещите в "Транстриумф Холдинг", така и за гражданите на Варна и като човек, работил повече от 20 години за просперитета на града ни, след много размисли взех своето отговорно решение и предлагам на Община Варна да придобие безвъзмездно 51% от собствеността на "Транстриумф Холдинг", пише в оповестената днес декларация Шакариян.
Според него "даряването" на мажоритарния пакет акции от дружеството има за цел да бъде гарантирано запазването на 700 работни места в него. Освен това чрез придобиването Община Варна можела "да премахне зависимостта си от единствен превозвач, било то и общински, който е в перманентно нестабилно финансово състояние и ще запази конкурентната среда в бранша".
Предстои "подробен анализ на "подаръка"
"Общината ще реши дали да приеме подаръка, който собственикът на частния превозвач "Транстриумф холдинг" иска да й направи, едва след подробен анализ, каза в отговор на декларацията днес Иман Луков, цитиран от "Дарик - Варна".
Според него не е известно какво се крие зад това дарение. "Може да е направено с най-добри чувства и намерения, но ние сме длъжни да проверим дали компанията няма натрупани задължения, какъв е уставът на дружеството и др, казва още Луков. Ще бъде изготвен правен и финансов анализ на това, което ни се подарява. Комисиите по собственост и стопанство и финанси и бюджет ще обсъдят резултатите, след което ще вземем решение". В същото време пред "Дарик - Варна" Луков е изразил надежда, че "подаръкът" не се прави, за да бъде забавено изпълнението на проекта за интегриран градски транспорт.
Луков твърди също, че проектът не застрашава работните места на служителите на "Транстриумф" тъй като новата транспортна схема на Варна ще включва както вътрешни, така и крайградски линии, които европейският проект не покрива.
"Маршрутите в околностите на Варна ще бъдат дадени на конкурс на подизпълнител и ако частният превозвач спечели надпреварата, ще продължи да си работи по тези маршрути, които и сега обслужва", казва председателят на Общинския съвет в града.
Според Луков не могат да бъдат дадени никакви гаранции за запазване на работни места в "Транстриумф холдинг", от страна на общинската администрация, тъй като дружеството е собственост на частни акционери. "Ако собственикът не иска да участва като подизпълнител, аз как да им гарантирам местата?", пита Луков.
Собствеността на "Транстриумф холдинг" стана част от проблемите около реализацията на проекта за интегриран градски транспорт във Варна още преди две години по време на третия мандат на бившия кмет на града Кирил Йорданов.
Мотивирано предложение
На 18 август 2011г. Съветът на директорите на общинското дружество "Градски транспорт" ЕАД бе упълномощен от Общинския съвет в града да извърши "всички необходими правни и фактически действия за закупуване на 100 % от акциите на частния си конкурент "Транстриумф Холдинг" АД".
Идеята за сделката беше прокарана от двама общински съветници от ГЕРБ - Марио Шиваров, и Валентина Софрониева. Освен член на съвета Шиваров бе и съветник по фирмено управление на бившия кмет на Варна Кирил Йорданов (а по собствените му думи и на председателя на Общинския съвет). Софрониева е бивш главен юрисконсулт и директор на правната дирекция на община Варна.
Двамата мотивираха предложението си с твърдение, че за да бъдат получени 114 млн. лева за финансиране на Проекта за интегриран градски транспорт в града, автобусните линии във Варна трябва да бъдат обслужвани от дружество, което да е 100% общинска собственост. Иначе според тях проектът за модернизация на градския транспорт в града можеше да бъде провален.
Алибито
По-късно твърденията на Шиваров и Софрониева бяха официално опровергани от финансиращия орган по проекта, но така или иначе съветниците взеха решение за започване на процедурата за придобиване на "Транстриумф холдинг". Оказа се обаче, че тя е послужила като "алиби" за сключването на таен предварителен договор, който минира проекта за интегриран градски транспорт във Варна.
Според една от клаузите в него, независимо от изхода на сделката, общинското дружество "Градски транспорт" дължи на частното "Транстриумф холдинг" капаро в размер на 750 хил. евро. Именно заради това условие договорът бе държан в пълна тайна дори от общинските съветници във Варна. По мнението на експерти евентуалното изплащане на капаро в договорения размер ще доведе до фалит общинския превозвач, който и без друго в продължение на години бе воден към ръба на финансов колапс.
На 22 февруари м.г. след серия скандали, Общинският съвет във Варна все пак одобри текста на договор, според който "водещ партньор" на общинската администрация в изпълнението на проекта за цялостно обновяване на транспорта във Варна ще бъде "Градски транспорт".
Пълно затъмнение
"Това удовлетворява напълно европейските изисквания за отпускането на безвъзмездното финансиране по проекта и нуждата от придобиване на "Транстриумф холдинг" вече не е наложително", каза по този повод тогавашния председателят на комисията по транспорт в ОбС – Варна Иван Луков.
Независимо от това обаче преговорите между двете дружества продължиха при пълно информационно затъмнение. В резултат на това и на базата на сключения предварителен договор акционерите в "Транстриумф холдинг" "Фрея турс" и "Болкан трейд бус" заведоха дело в Арбитражния съд на Българската-търговско промишлена палата за "дължимото капаро" по сделката .
Сега, независимо от предложението на Шикариян Община Варна безвъзмездно да придобие 51% от "Транстриумф холдинг" договорът, сключен през 2011г. все още не е официално обезсилен, а съдържанието му продължава да бъде пазено в пълна тайна.