Viva La Classica

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

Арабеск

Арабеск

Темата за противопоставянето на класическо  наследство и съвременно изкуство витае в българското културно пространство днес. Това противопоставяне е до голяма степен изкуствено, доколкото проблемът не е в наследството, а в консерватизма на нашето мислене за него,  в начина, по който го свързваме с реалността и в крайна сметка в нивото на прочита.


Балет "Арабеск", по силата на своята вече 45 годишна традиция, се движи комфортно и без страх в полето между авангарда и традицията. В премиерната програма VIVA LA CLASSICA трима български хореографи поемат риска да навлязат в напрегнатата зона между класика и съвременност и предлагат различни стратегии за оцеляване в нея.


В програмата са включени три големи заглавия от балетната класика:


"Лебедово езеро"
музика -  П.И.Чайковски, хореография – Анна Донева
В ролите: Бял лебед –  Мариана Крънчева, Черен лебед  -  Ангелина Гаврилова, Принц-лебед – Васил Дипчиков, Лебеди:  черни - Александра Савова,  Виктория Петрова; бели – Марина Попова,  Стефка Табакова,  Таня Кацарова, мъжe лебеди – Валери Миленков, Иван Маринов,  Ервин Есен                                   


"Дон Кихот"
музика Рихард Щраус, хореография – Боряна Сечанова,  
Изпълняват: Асен Наков, Теодора Стефанова и Филип Миланов


"Баядерка"
музика - Лудвиг Минкус, хореография – Татяна Соколова
Солисти - Таня Кацарова,  Стефка Табакова, Васил Дипчиков, Валери Миленков, Филип Миланов (Иван Маринов)
Сенки –   Ангелина Гаврилова, Александра Савова, Виктория Петрова, Мариана Крънчева, Марина Попова, Петя Колева,  Иван Иванов, Иван Маринов,  Ервин Есен и студентите в специализация "Танцов Театър" към НБУ - Даниела Хайвазова, Мирослава Захова


Без да бягат от оригиналната фабула, с намигане към класиката,  трите хореографки реализират със замах  своя днешен поглед към оригиналите.


Докато в "Лебедово езеро" Анна Донева се заиграва с композиционните принципи на класическото наследство като ги цитира и трансформира, подкрепена от сценографите с една футуристична визия в черно и бяло, в своята "Баядерка" Татяна Соколова с хумор изследва взаимоотношенията на персонажите, вкопчени в своите обсесии до степен на саморазруха. За тях хармонията е възможна едва в небитието – в култовата картина на "Сенките".


Една забележителна мисъл на Сервантес движи Боряна Сечанова в приключението Дон Кихот: "Той изгуби ума си. Неговото въображение се изпълни с красиви безсмислици и той сметна, че е истина това, което всъщност бе само красота".


Тази мисъл би могла да увенчае както цялостната премиерна вечер на Балет "Арабеск", така и изборът на всеки творец да живее в изкуството.


За сценографията, костюмите и мултимедията  на спектакъла  са поканени три млади сценографки - Ася Стоименова, Ива Павлова и Пламена Дичева,   съвсем наскоро защитили магистратура "Проектиране на авторски визуален спектакъл", с ръководител проф.Красимир Вълканов  -  катедра "Сценография"  към НХА.


С въображение и находчивост сценографският екип споява в едно идеите на трите хореографки чрез впечатляваща визия, експериментираща не по-малко от танца със стилистиката на оригиналите,  с концепциите и танцовия език на авторите, за да заяви в крайна сметка едно оригинално виждане  на съвременни творци.

Повече

Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #