Louis Vuitton изгуби битката с Кремъл за Червения площад

Louis Vuitton изгуби битката с Кремъл за Червения площад

Louis Vuitton изгуби битката с Кремъл за Червения площад
Associated Press
Руснаците така и няма да видят изложбата "Душата на странстванията", разказваща за това как от 1854 г. компанията  Louis Vuitton произвежда куфари и чанти за пътуване, превърнали се в класика в модата и индустрията. Павилионът, в който тя трябваше да бъде открита на 2 декември на Червения площад, вече се демонтира след намесата на Кремъл.
Така пропада и едно от емблематичните събития по повод 120-годишнината на търговския пасаж ГУМ, разположен точно срещу Кремъл.
Проваля се и инициативата на топмодела Наталия Водянова с помощта на фондация да се съберат средства за деца в неравностойно положение в страната.
Много от известните московчани и интелектуалци са ядосани от това, че вместо да се говори за града им като за място на креативност и свободен дух, Русия пак попада в новините с поредните забрани.
Демонтирането на павилиона с размер на малък триетажен блок започна, преди да бъде подредена в него експозицията, и не е ясно дали има алтернативно решение за преместването му. От управата на парка "Горки" и на Експо центъра от времената на СССР предложиха домакинство на инициативата.
Louis Vuitton изгуби битката с Кремъл за Червения площад
Associated Press
Буквално за часове след началото на издигането на павилиона с размери 30 на 9 метра се мобилизираха за протест възмутени граждани, ветерани, Обществената палата на Русия, депутати, наричащи площада сакрално място, а накрая и президентството, към което бяха насочени призивите да спре проекта.
Сутринта руските агенции цитираха неназован чиновник от Кремъл да казва, че строителството не било съгласувано по надлежния начин, което бе веднага разчетено еднозначно - съдбата на проекта е решена в президентството. Вечерта от Кремъл заявиха, че не са давали и не могат да дават нареждания да се махне конструкцията, а само че могат да подкрепят идеята за премахването й. Дмитрий Песков, говорител на президента, каза, че целият проблем бил, че "с този сандък" не е уцелена мярката - бил много голям. 
Между тези две събития и администрацията на ГУМ призна, че са сбъркали, и обвиниха изпълнителите, че надвишили договорените размери на павилиона (организаторите отговориха, че всичко е точно така, както е договорено). "Външният му вид предизвика нееднозначна реакция на московчани и гостите на столицата, а безусловно мнението на хората е първостепенен фактор за дейността ни. Предвид позицията на част от обществото ГУМ уведоми руското представителство на Louis Vuitton, че павилионът трябва незабавно да бъде демонтиран", се казва в съобщението на универсалния магазин.
От руския кадастър се обадиха, че организаторите не поискали разрешение да строят точно на това място от Русия, което било държавна собственост, отдадена за управление на правителството на Москва.
Louis Vuitton изгуби битката с Кремъл за Червения площад
Reuters
Сергей Капков, ръководител на отдела за култура на Москва, заяви: "Нне оценихме достатъчно нивото на споровете около Червения площад, мавзолея, историческата памет на това място, което винаги е спорна площадка, дори когато провеждаме масовите си мероприятия като Деня на Москва и други. Фактически винаги се обръщаме към държавния глава, за да има съгласуване на процеса. Затова и бях уверен от самото начало, че ще е сложно реализирането на този проект на Червения площад."
Общината запита държавния регулатор дали павилионът-куфар не е реклама, защото ако е така, на Червения площад това е забранено и трябва да се премахне за 3 дни. Организаторите твърдят, че става дума за благотворителна акция, а медиите се сетиха, че през лятото насред площада се издигаше огромна реклама на Dior и никой не протестира - вероятно защото политици и депутати бяха на море някъде в чужбина. (Dior е основният акционер в холдинга LVMH, който контролира бранда  Louis Vuitton.)
Louis Vuitton изгуби битката с Кремъл за Червения площад
Associated Press
Някои патриоти се възмутиха от двата руски трикольора на "Сандъка", включително защото било забранено използването на национални символи в рекламата. Всъщност павилионът е уголемено копие на куфар на княз Владимир Орлов, поръчан в началото на ХХ век заедно с трицветните ленти. Комунисти, либералдемократите на Владимир Жириновски и депутати от управляващата партия коментираха, че това било символ на комерсиализма и разпасания капитализъм след рухването на СССР.
Louis Vuitton изгуби битката с Кремъл за Червения площад
Associated Press
Руски медии коментират, че конфликтът се вписва в патриотичните призиви на президента Владимир Путин, експлоатиращи чувствата на по-възрастните руснаци, за които пътуване до Москва и разходка по Червения площад в съветските времена бе едва ли не събитието на живота. 
"Всичко, което се случва на Червения площад, е неприемливо. Това е свято място. Нашите бивши лидери са погребани тук. Ледената пързалка, която вдигаха тук, не беше красива, но това е вече прекалено", казва 60-годишната Татяна Федосова. След подобни думи веднага се появиха коментари, че за хора като нея, изглежда, е приемливо в сърцето на Русия да лежи мумия, а срещу нея има мол.
Подобна инсталация имаше през 2005г. в Париж.
Associated Press
Подобна инсталация имаше през 2005г. в Париж.
Други казват, че с премахването на павилиона Кремъл се представя още веднъж като борец срещу западната култура, настъпваща срещу традиционните руски ценности. Трети - че властта не иска да дразни - особено по Коледа - хората, за които луксозната марка е символ на това, че страната им е превзета от тесен кръг свръхобогатили се хора, които могат да си позволят подобни вещи. 
В крайна сметка в сряда вечерта около павилиона се появиха надписи "В ход са демонтажни работи" и историята приключи. Местни специалисти коментираха, че загубите на  Louis Vuitton би трябвало да са някъде в рамките на 10 милиона долара.
На страницата си във "Фейсбук" Наталия Водянова написа от Париж, където е на снимки, че се надява все пак изложбата да бъде пренесена, но не и спряна, за да се помогне на фондацията "Открити сърца" и децата. Впрочем Водянова е годеница на сина на Бернар Арно, главният изпълнителен директор на LVMH.