Календарът на "Пирели" стана на 50 години (видео)

На живо
Заседанието на Народното събрание

Календарът на "Пирели" стана на 50 години (видео)

Кадър от календара на "Пирели" за 2014г., заснет от Хелмут Нютън през 1985г.
Pirelli.com
Кадър от календара на "Пирели" за 2014г., заснет от Хелмут Нютън през 1985г.
С гала вечеря в петък вечер официално бе отпразнувана 50-годишнината на едно от емблематичните явления в света на рекламата - календарите на италианската компания за производство на автомобилни гуми "Пирели". 
Над 800 души се събраха в миланския HangarBicocca, където за два дни можеше да се види ретроспективна изложба на експеримент от средата на 60-те години, зад който застават някои от най-големите имена във фотографията - 26 мъже и 4 жени.
Фактът, че календарите са в ограничен тираж и почти няма как да се купи такъв, ги прави още по търсени и създава около тях аурата на нещо уникално.
Компанията посреща половинвековния юбилей на The Cal с голяма изненада за всички - календар, създаден от Хелмут Нютън. Този всепризнат гений на фото портрета си отиде през 2004г., а календарът за "Пирели" е направен с негови снимки от 1985г. за предстоящата 1986г.
Но той така и не вижда бял свят, след като Нютън се оттегля от проекта по лични причини. Продуктът остава добре пазена тайна в продължение на близо 30 години.
Първите коментари са, че днес виждаме особена естетика и сдържана еротика, много по-различна от разголените женски тела, които рекламата масово употребява.
Календарът на Нютън е резултат на любопитна вътрешна конкуренция - той е създаден от британскиото поделение на "Пирели", но то не успява да убеди централата да го издаде. Побеждават италианците, привлекли американеца Бърт Стърн, известен с прочути снимки на Мерлин Монро, Лиз Тейлър и Одри Хепбърн.
За снимките от 1986г. Нютън избира "Гранд при" на Монако и Тоскана в опит да улови "италианската идентичност чрез земна чувственост". Крайната селекция са 12-те черно-бели снимки за всеки от месеците плюс 29 от случващото се зад кадър.
Първоначалната идея от 1964г. е да се отличи "Пирели" от всички местни конкуренти и тя е реализирана напълно успешно. Автори на първия календар са фотографът на "Бийтълс" Робърт Фрийман и арт директорът Дерек Форсайт.
С годините снимките в календара "улавят и интерпретират съвременната култура и често задават нови тенденции", казват от "Пирели".
Календарът следва и хода на големи световни събития - той не е издаден прпез 1967г. и спира да се печата между 1975г. и 1983г. заради петролните кризи и войните в Близкия изток.
Рестартирането му е през 1984г. от Мартин Уолш, а близо 10 години минават преди да бъде интегриран този продукт в иновативната цялостна рекламна кампания на компанията, включваща прочутия спринтьор Карл Люис с червени дамски обувки на високи токчета.
Но  Cal винаги е бил за жените. На страниците му са се появявали куп световно известни модели - Синди Крофърд, Кейт Мос, Кристи Търлингтън, Наоми Кембъл..
"Последното нещо, останало в природата, е привлекателността и красотата на жената", казва друг известен фотограф Питър Беърд. "Да си жена и да те поканят да снимаш календара на "Пирели" е голямо напрежение - да не провалиш жените и да гледаш на тях някак цялостно", допълва и Ани Лейбовиц.