Изследване: Половината деветокласници могат да решават само елементарни задачи (обновена)

Близо 44% от учениците на 15-16 години умеят само елементарни изчисления по математика. Те могат да смятат или да използват формули, но не и да анализират получените данни и да прилагат знанията си в житейски ситуации, което ги прави функционално неграмотни.
По този показател средният резултат е 23%, показват данните от международното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Резултатите бяха обявени днес, а самият тест е проведен през 2012 г. PISA изследва нивото по четивна грамотност, математика и природни науки. В изследването участват общо 510 хил. ученици от целия свят, като от България са се включили над 5 хил. деца от 188 училища.
В изследването участват основно деветокласници, като малък дял са ученици от 7 и 8 клас. България заема 47 място (439 точки) от общо 65 държави по математика, която е акцент в тазгодишното изследване.
Нивото на математическа грамотност в изследването се дели на шест нива. Според изследването една пета от участвалите български ученици дори не покриват първото. Това означава, че могат да решават сравнително несложни математически задачи, да отговарят на въпроси, за които представената информация е изчерпателна, следват рутинни процедури при точни указания.
Данните показват, че второ ниво са защитили 24.4% от учениците при средно 22.5 на сто, трето – 17.9% при средно 23.7 на сто, четвърто – 9.9% при средно 18.2 на сто, а най-високите пето и шесто - 3.4 и 0.7% при средно за останалите съответно 9.3 и 3.3 на сто.
За разлика от четенето и природните науки при математиката не се наблюдават значителни различия между момчетата и момичетата, показват данните.
Малко по-добри са резултатите от 2012 г. спрямо предходното изследване през 2009 г., отчете днес министерството на образованието. По математика ръстът е с 11 точки. Същевременно с 3.3 на сто по-малко са учениците, които са под второ ниво, а 0.3% са повече тези, покрили над пето.
Учениците от профилираните гимназии са се представили най-добре - 475 точки спрямо 461 точки през 2009 г., следват професионалните училища с 416 спрямо 415. Най-слаб е резултатът при обикновените гимназии - 399 точки спрямо 382 точки.
Светла Петрова – национален координатор на изследването у нас, каза, че, от една страна, се наблюдава драстична разлика между профилираните гимназии и останалите, а от друга – на някои професионални училища спрямо други такива.
България се намира в дъното на таблицата. Малко по-добри резултати има при румънските и кипърските ученици, а точно след страната ни са Обединените арабски емирства и Казахстан. На първо място е Шанхай – Китай с 613 точки, а на последно Перу с 368 точки.
В частта на изследването на природните науки данните показват, че българските ученици се нареждат на 45-та позиция със среден резултат от 446 точки. Средният резултат за страните от ОИСР е 501 точки. На първо място отново е Шанхай - Китай, а на последно Перу. Данните показват, че 14.4% от учениците у нас се затрудняват с решаването на задача от рода дали се натрупват мазнини в човешкия организъм по време на физически упражнения. Най-много от учениците са в средните нива на познания, а последните две нива, които показват силни познания, достигат 3.5% от участниците в изследването. |