Саша Безуханова: България има нужда от образование и просвещение

Саша Безуханова: България има нужда от образование и просвещение

Саша Безуханова
Саша Безуханова
"В петък говорихме с интелектуалци и бизнес лидери за Новото възраждане. Има директни аналогии, ако се върнем към времето на Паисий, който е събрал от различни източници истината за България и българският народ да се припознава по време на Османското робство. Сега, през 2014 година, отново има подобен процес на пробуждане и ако трябва да пренесем механизмите за ново възраждане, е необходимо да се осмислим в един по-широк геостратегически контекст, да се позиционираме в контекст на преосмисляме на границите на света."
Това каза в интервю за БНР Саша Безуханова, лидер на гражданската онлайн платформа за дебати по национални политики MoveBG ("България може") за организираната от платформата дискусия за Новото възраждане. По думите й след влизането на България в ЕС в обществото е имало очакване Европа да поеме менторската роля. "До ден днешен като че ли за голяма част от лидерите в обществото ни не съществува разбирането, че България е пълноправен член. Като добавим към това и един процес на самоопределяне на Европа - дали да бъде федеративна или Европа на нациите, един дебат, който ангажира европейското лидерство, България се чувства изоставена", каза Безуханова.
Според нея в тази обстановка руският и постсоциалистически интерес намира своя добър терен, за да работи на струната на носталгията, за да решава със съществуващите си представители своите икономически и политически интереси. "Мисля, че в момента се случва нещо тревожно в България. Мисля, че един въпрос, по който сме имали консенсус, а именно  проевропейското и евроатлантическото развитие на нацията ни, отново е поставен на дневен ред като нов – дали искаме Европа или искаме интеграция към Евразийската зона", каза тя.
Според Безуханова България има нужда от образование и просвещение. "Образование в смисъл на овладяване на уменията, необходими на модерния човек. Те включват в базовата си грамотност освен прекрасното владеене на собствения си език, владеене на един или два чужди езици, сред които английският е задължителен, компютърна грамотност и уменията да достъпваш информация, да синтезираш от нея и да можеш творчески да я интерпретираш. Съвременният човек трябва да има своята креативност, за да може в тази състезателна среда да бъде конкурентен", категорична е Саша Безуханова. 
По темата за образованието в българското училище коментира и Евгения Пеева от инициативата "Заедно в час". Според нея в българското училище не се работи за функционална грамотност при децата. Подходът за промяна в образователната система трябва да е комплексен и реализиран от подготвени по правилен начин хора. "Има много неща на структурно системно равнище, които също изискват промяна. Да се поставят правилните очаквания пред системата: какво искаме тя да постигне, защото днес не очакваме от нея да учи децата на мислене, да боравят с различни информационни източници, да достигат до информацията и уменията, които са им нужни. Когато тези стандарти се променят и се въведе адекватна система за оценяване как децата напредват, тогава ще можем да получаваме и нови образователни резултати", заяви Евгения Пеева.