Чичо Трафик или кой е най-честният афганистанец

Чичо Трафик или кой е най-честният афганистанец

От 24 години Абдул Сабоор регулира кръстовищата на Кабул
Associated Press
От 24 години Абдул Сабоор регулира кръстовищата на Кабул
Познат на хиляди местни жители като "Чичо Трафик", пътен полицай с 24 години стаж беше избран за най-честния човек в Афганистан. 52-годишният Абдул Сабоор регулира кръстовище в Кабул, получавал е повишение един-единствен път в цялата си кариера и живее заедно с 28 души свои роднини, разказва вестник "Вашингтон поуст".
Сабоор може да бъде смятан за символ на жертвите, които трябва да прави честният човек в Афганистан, за да спазва закона. След две десетилетия служба в полза на обществото неговата заплата възлиза на 200 долара месечно. Палците на краката му са почернели, тъй като са били прегазвани на няколко пъти. Вратът му е постоянно възпален от мръсния въздух на Кабул, но Сабоор трудно може да си позволи лекарства или болнична помощ.
Афганистан е най-корумпираната страна в света заедно със Северна Корея и Сомалия според класациите на "Трансперънси интернешънъл". Тук официалните лица си присвояват стотици милиони долари, повечето от международните помощи, а корупцията се е просмукала във всички нива на всекидневния живот. Въпреки че западни дарители финансират различни анти-корупционни програми и агенции, много афганистански институции не само толерират порочната практика, но и негласно я окуражават.
И въпреки че Сабоор отдавна е известна личност, малцина ще последват неговия пример.
"Ако не взимат рушвети, ще страдат като него", казва Мохамад Шафик Хамдам, председател на Антикорупционната мрежа – една от местните граждански организации, които миналия месец присъдиха на Сабоор отличието "най-честен афганистанец".
Ако човек види полицаят ветеран в действие, ще разбере лесно защо той е привлякъл вниманието както на обществото, така и на властите. Кабул е град с лоша пътна мрежа и над един милион автомобила, където светофарите непрекъснато се игнорират. За разлика от колегите си, които често си взимат почивки и се чудят какво да измислят, за да изнудват шофьорите за пари, Сабоор изскача пред всяка кола, опитваща се да мине покрай "Стоп" сигнала на неговата палка, и надува свирката си по посока на тези, които се готвят да натиснат газта точно преди завоя. Известен както с некорумпираността си, така и със своята театралност, регулировчикът си е спечелил прякорите Чичо Трафик и Чичо Сабоор. Когато не размахва палката и не свири упорито, той обикаля кръстовището като гвардеец пред Бъкингамския дворец.
Сабоор е получавал похвали от талибански министри и бивши президенти. В началото на 90-те години тогавашното правителство научава за "неподкупния полицай" и президентът Бурханудин Рабани нарежда да му бъде подарен парцел земя. 20 години по-късно регулировчикът споделя, че още не се е преборил с бюрокрацията и не е получил своята награда. Той признава, че не знае дали евентуален подкуп (който така или иначе не би дал) не би могъл да ускори процедурата.
Сабоор е напълно наясно със системата на институционализираната корупция – тук дори повишенията в службата често се заплащат. Когато попитал за такова, "нищо не се случило". Така той продължава да дели петстайно жилище с четирите си деца и двайсетина братя, братовчеди, чичовци и лели. И възприема подкупа като морално падение и като отражение на слабостта на държавата.
За мнозина афганистанци, както и за чуждестранни академици и анализатори обаче корупцията е малко по-сложен проблем, който се корени в социалната структура на страната и е утежнен от слабите институции и десетилетията войни. Беден Афганистан традиционно разполага с мрежи за подпомагане, които в миналото са създали основа за разпространението на тази практика. Тя обаче се увеличила многократно, когато в страната започнали да се наливат международни помощи.
"Хората нямат вяра в бъдещето. Те се страхуват от завръщането на мрачни времена и за да предпазят финансово себе си и своите семейства, взимат подкупи", заключва Хамдам. Според него този страх и дългите трудни години са разрушили съществуващите някога морални устои, а проблемът се е засилил с идването на власт на "слаби и корумпирани лидери". В редица части на страната недоволството от правителството засилва подкрепата за талибаните, а някои казват, че талибанското правителство, свалено с помощта на американските сили през 2001 г., макар и ужасяващо брутално, е било по-прозрачно от настоящото.
През последните години благодарение на финансирането от Запада афганистанските власти сформираха най-многобройната полиция в историята на страната. Стотици служители са натоварени със задачата да регулират трафика в големите градове. Миналата есен обаче местната неправителствена организация Integrity Watch Afghanistan публикува проучване, според което 59% от пътните полицаи изнудват шофьорите за пари.
Някои служители на реда дори не възприемат това като корупция, а като свое право, обусловено от ниските държавни заплати и високите цени на живота. Лицата и институциите, отговорни за борбата с порочната практика, често сами се възползват от нея. Създаденото през 2012 г. антикорупционно полицейско звено е открило едва една шепа нарушения. В процесите срещу неколцина високопоставени служители, сред които съветникът по национална сигурност Мохамад Зиа Салехи, заподозрените бяха помилвани от президента Хамид Карзай.
В опит да стимулира общественото доверие в афганистанската полиция миналата година ООН финансира кратък документален филм за Сабоор. И без филма обаче най-големите фенове на регулировчика са шофьорите на Кабул, които често намаляват скоростта, за да го поздравят по име и да му благодарят.
"Той е единственият честен пътен полицай в Афганистан", казва таксиметровият шофьор Абдул Хюсен Садек.
"Всички останали са като хищници", добавя и колегата му Хасибуллах. "Всеки ден ни искат рушвети. А ако не им дадем, ни взимат лицензите."
Независимо от всички недостатъци и от тежкия си живот Сабоор заявява твърдо, че няма да напусне поста си. "Обичам си работата", казва той. Баща му загинал в автомобилен инцидент и това за него се превърнало в пример за нуждата от ефективна пътна полиция.
За периода на управление на талибаните Сабоор признава, че въпреки дългия им списък престъпления, те уважавали отдадеността му на обществената служба повече от техните наследници.
"Сега ВИП-овете си мислят, че могат да пренебрегват всички правила. Те карат бронираните си коли където си поискат, дори да нарушават закона", възмущава се той. Понякога покрай него профучава кортежът на Карзай. Тогава регулировчикът вдига ръка за поздрав към колите със затъмнени прозорци с надеждата, че президентът може да го види. Въпреки всичко, според моралната система на Сабоор президентът заслужава неговото уважение.