Lafka се препъна в Сливен засега

Кметът на Сливен Кольо Милев (БСП) е оттеглил предложението си за отдаване под наем на 22 терена за нови павилиони за вестници, цигари и пакетирани стоки, съобщи сайтът "Сливен днес".
Точката трябваше да се обсъжда на днешното заседание на общинския съвет, в който нито една партия няма мнозинство. Против това предложение се обявиха търговци от Сливен със сходен бизнес. На пресконференция преди ден те изказаха подозрения за монополизация на този вид търговия и опит за нелоялна конкуренция. По думите им месечният наем, който сега се плаща за един павилион е между 600 и 800 лв, докато спечелилата търга верига Lafka ще плаща между 51 и 85 лв.
Според кмета, цитиран от "Сливен днес" и сега общината не е облагодетелствана, защото повечето от будките и павилионите за вестници и цигари, отдадени на концесия по централните градски булеварди са преотдадени и наемателите не плащат на общината, а на концесионерите, които са ги наели и печелят от тях.
Става дума за проект на "Табак маркет" - търговската фирма на контролирания от мажоритарния акционер в КТБ Цветан Василев и депутата Делян Пеевски "Булгартабак". Сливен е само част от експанзията в много градове на страната на обекти, обединени във веригата "Lafka", започнала още при управлението на ГЕРБ и продължаваща сега с одобрението и на БСП и ДПС.
Както "Капитал" наскоро за пореден път показа, веригата опитва с различна степен на успех да навлезе в Кърджали, Добрич, Разград, Русе, Смолян, Бургас, Пловдив, Стара Загора, Търговище, Шумен, Габрово, Силистра, Варна, Благоевград, Дупница, Видин, Кюстендил, Самоков, Перник, Велико Търново, Димитровград, Плевен и в София. На повечето места срещу разрастването възразяват дребните търговци, които се опасяват, че бизнесът им ще бъде отнет.
Схемата за навлизане обичайно е една и съща - инвестиционно предложение към местната власт, предплащане на наема за 10 години напред и разполагане на обектите на най-атрактивните за търговия места след търг с условия, преписани от предложението на "Табак маркет". При неуспех предложението се замразява, за да бъде подновено, когато обстоятелствата се променят.
Офертата в повечето случаи предвижда изграждане на детски площадки и обновяване на автобусни спирки.
Година преди "Lafka" - през 2012 г., "Табак трейдинг" беше регистрирала марката "Табак", а схемата, по която разполагаше едноименните павилиони, послужи за тест за сегашния й проект.