Управляващите подценяват проблема с разрешителните за превозвачите, смятат от бранша

Управляващите подценяват проблема с разрешителните за превозвачите, смятат от бранша

Управляващите подценяват проблема с разрешителните за превозвачите, смятат от бранша
Дневник
Проблемите между България и Турция, свързани с разрешителните за товарните превози, се трупат от години, а сложността на проблема е подценена от всички управляващи в последните години, като най-високото ниво, на което е поставян, е министър на транспорта.
Това коментира пред "Труд" Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи.
Той припомня, че преди четири години България е денонсирала спогодбата с Турция и не е подписвана нова, така в момента важи старата от 1977 г.
Допреди 15 години чрез СОМАТ България е обслужвала международните превози на Турция, а след 1989 г. - от частните превозвачи. Впоследствие страната развива този свой транспорт. В момента "Турция като по-силна икономически дърпа нещата към себе си и не иска да се съобрази с никакви международни правни норми. Съобразява се с правила, които сама си измисля", разказва Лалов.
"Турците успешно извиваха ръцете на нашите транспортни министри без значение от имената им и политическата сила, която ги е пратила на поста", допълва той.
Въпреки това той не смята, че България е в слаба позиция при тези разговори. "Въпросът е на кого от управляващите колко ще му стиска да удари по масата и да каже: Дайте най-накрая да спазваме международните норми", коментира Лалов.
Според него за разлика от България турският бранш е силен. "И председателят му е доста силен икономически субект, който може да формира държавна политика. Ние сме го виждали с очите си как той коригира позициите на турската администрация и се вземат решения, които са изгодни на тези хора", обяснява превозвачът.
На въпрос дали блокираната в момента граница при пункта Капитан Андреево ще доведе до фалити на малки превозвачи заради загубите, които търпят от 30 януари насам, Лалов посочва, че фалитите в сектора отдавна са ежедневие, тъй като имало и други проблеми в сектора като този с това, че има работещи нелегално фирми.
По негова оценка от международни превози се изхранват около 800 хил. души в България.
Опашката от тирове на пунктовете Капитан Андреево и Лесово е вече няколко километра. Разговори между България и Турция по възникналия проблем с разрешителните е насрочена за 21 февруари на ниво външни министри.