Иво Папазов: Чалгата си отива!
Как оцелява българският музикант днес?
- Ние сме народни музиканти и зависим от народа. Ако народът е зле - ние загиваме. Сега хората нямат пари за сватби, кръщенета, за веселби, не могат да плащат и ние се спасяваме, както можем. Аз лично нямам проблеми - почти всеки месец свиря някъде в чужбина, но повечето от моите колеги едва се прехранват. За прохождащите музиканти да не говорим - времето е гибелно за тях.
Май че в чужбина ви ценят повече?
- Така е - чужденците умират за нашата музика. През последните 10-11 години свиря предимно в чужбина и наблюдавам реакцията на публиката, когато слуша българска народна музика - чужденците ни уважават повече, отколкото българинът. Там най-често комбинирам чисто българска народна музика с джаз импровизации - тогава публиката полудява. Трябва да ти кажа, че и в Ню Йорк, и в Париж, навсякъде добре посрещат автентичния фолк - усещат самобитността му и веднага реагират. Чудил съм се, че в Италия или в Испания разбират музиката ни по-добре, отколкото в България. Не можах да повярвам, когато в Брюксел белгийци ми обясняваха каква е разликата между българската фолкмузика в Благоевград, Шумен и Ямбол. Музиката ни е позната повече по света, отколкото у нас. В България почти съм преустановил музикална дейност - понякога свиря за приятели, както е с предстоящия ми концерт за Мони Паси в Бургас, но това са изключения.
Какво е чалга?
- Зависи кой какво разбира. На мене дълги години ми викаха чалгаджия и аз се гордеех с това. На турски чалгаджия означава свирач - човек, който свири по сватби, кръщенета и пр., занаятчия, който се прехранва с музика. Това срамно ли е? Защото аз съм точно такъв - един чалгаджия. Голямо объркване се получи, когато днешната комерсиална музика я нарекоха чалга. Аз не приемам, че тези кресливи момичета и момчета пеят чалга, това е обидно за мен. Това е пошла и комерсиална музика - без мисъл, без чувство, без традиции - лишена от майсторство и импровизации. Тази музика няма корени, тя идва от нищото. Една лястовичка, която прехвръква и си отива.
Защо се появи тази музика?
- Повечето млади момичета искат да станат певици, а народът обича да зяпа дълги бедра и да не мисли, когато ги гледа. А хубавата музика те кара да мислиш и да преживяваш. Това е причината - оправи ли се държавата, това, на което сега му викат чалга, ще изчезне. Ще остане истинската народна музика! Една "Караджа дума Русанка" се е пяла преди век и ще се пее поне още век.
Какво бихте искали да кажете на министъра на културата?
- Да въведе ред в занаята. На всеки пазар се продава моя музика - все пиратска. Това никъде по света го няма - да печелят от твоето изкуство, без да те питат. Безсилен съм да контролирам пиратските дискове и касети. Кой ако не държавата трябва да ми помогне? Аз всеки ден звуча от стотици радиостанции и телевизии - без да знам, без да ми платят нито лев. Не държа толкова на парите, но нека поне се обадят - от уважение. И друго трябва да направи министърът на културата - да осигури повече българска музика по медиите. Било със закон, било по друг начин, защото децата ни слушат повече сръбска и турска, отколкото българска музика!
Какво правите, когато сте в България?
- Ходя на риболов или на лов. Имам пет кучета, няколко пушки, дузина въдици. Сутрин пия кафе, чета вестници, гледам телевизия, после забивам из Средна гора и вечер се прибирам. Понякога свирим с приятелите, ей така - за кеф. Но повечето време съм из чужбина.
Май наваксвате?
- Така е. До 1989 г. не ме пускаха извън България. Имах десетки покани - в големите музикални компании вече бяха чули за мене. Милчо Левиев беше им занесъл мои касетки. Когато ги прослушали, техните специалисти казали: това е синтезатор, жив човек не може така да свири. Тогава Милчо концертираше с най-добрите музиканти на света в Лос Анджелис, питали го неговите колеги "можеш ли да ни го докараш този човек, да импровизираме с него". Той казал мога и пристигна в България в началото на 1987 г. Тогава свирех в кръчмата на пловдивското село Цалапица. Милчо Левиев отседнал в "Тримонциум". Не ни позволиха да се срещнем - заплашиха ме, че ако отида при него, ще ме затворят. Милчо взел една стара жигула, прикрил се от милицията и дойде при мене. Но и това не помогна - пак не ме пуснаха.
Какво ти казваха?
- Подиграваха се с мен. Подадох молба за паспорт - от старозагорската милиция ме пращат в София. Там ми казват връщай се в Стара Загора - там ще ти го дадат. После пак ме пратят в София - така сновах близо месец. Отидох до Георги Джагаров накрая. Питам го "ще ми помогнеш ли да свиря българска музика по света". И той ме изпрати в Стара Загора: "Отивай, момче, всичко съм уговорил!" Генералите в Стара Загора обаче викат "София ти пречи!" и така не можах да отида при Милчо в Лос Анджелис тогава. А имах покани от най-големите музикални компании, бяха обявили концерти, направили разгласа - там не можеха да повярват, че нормална държава може да спре свой музикант. След като се провалиха обявени с мен концерти, западни пестници писаха, че комунистите не ме пускат, и по "Свободна Европа" го казали. Сума ти неприятности имах след това. Най-накрая ми разрешиха да изляза - малко преди 1989 г. Свирих месец-два и се върнах, не можах да свикна. Обичам си родината, селото, близките и приятелите.