Фотогалерия: Кумран

baba_zozolana

Фотогалерия: Кумран

Потребителска фотогалерия

  • Кумран (на арабски е Хирбет Кумран, а древното му име не е известно) се намира на северозападния бряг на Мъртво море, на няколко километра южно от Йерихон. В пещера в скали в юдейската пустиня на юг от Кумран през 1947 г. бедуини откриват първите свитъци от Мъртво море.
    Кумран (на арабски е Хирбет Кумран, а древното му име не е известно) се намира на северозападния бряг на Мъртво море, на няколко километра южно от Йерихон. В пещера в скали в юдейската пустиня на юг от Кумран през 1947 г. бедуини откриват първите свитъци от Мъртво море.
  • След откритието в Кумран се провеждат археологически разкопки, ръководени от доминиканския отец Р. Дьо Во в периода от 1951 до 1956 г. Разкрит е комплекс от сгради на площ от 100 на 80 м, датиращи от периода на Втория храм.
    След откритието в Кумран се провеждат археологически разкопки, ръководени от доминиканския отец Р. Дьо Во в периода от 1951 до 1956 г. Разкрит е комплекс от сгради на площ от 100 на 80 м, датиращи от периода на Втория храм.
  • Местоположението на мястото и неговият план, свитъците, открити в близост, и простите керамични съдове на обитателите според дьо Во свидетелстват за поселище на сектата на есеите. Присъствието на есеите в юдейската пустиня и близкото Мъртво море е известно и от произведението на Плиний Стари (Naturalis Historia V, 17).
    Местоположението на мястото и неговият план, свитъците, открити в близост, и простите керамични съдове на обитателите според дьо Во свидетелстват за поселище на сектата на есеите. Присъствието на есеите в юдейската пустиня и близкото Мъртво море е известно и от произведението на Плиний Стари (Naturalis Historia V, 17).
  • Становището, че Кумран е бил център на есеите, се оспорва от онези, които смятат, че мястото е било вила, хан или крепост. Тези становища не се подкрепят от археологическите доказателства и повечето учени приемат интерпретацията на дьо Во.
    Становището, че Кумран е бил център на есеите, се оспорва от онези, които смятат, че мястото е било вила, хан или крепост. Тези становища не се подкрепят от археологическите доказателства и повечето учени приемат интерпретацията на дьо Во.
  • Наскоро в Кумран е открит остракон (къс от глинен съд с надпис) с няколко реда на староеврейски – това е договор, в който човек на име Хони дарява притежанията си, включително сграда и маслинова, и смокинова градина, на група, наречена яхад (на староеврейски – "заедно"). Ако е коректен, този прочит представлява доказателство за идентифициране на сектата, която е населявала Кумран, и името, с което тя се е наричала. Терминът се появява и в други ръкописи на есеите.
    Наскоро в Кумран е открит остракон (къс от глинен съд с надпис) с няколко реда на староеврейски – това е договор, в който човек на име Хони дарява притежанията си, включително сграда и маслинова, и смокинова градина, на група, наречена яхад (на староеврейски – "заедно"). Ако е коректен, този прочит представлява доказателство за идентифициране на сектата, която е населявала Кумран, и името, с което тя се е наричала. Терминът се появява и в други ръкописи на есеите.
  • В края на периода на Първия храм (VІІІ–VІІ век пр.н.е.) на мястото е установено първото поселище. Открити са някои останки от малка, укрепена селска къща или юдейско укрепление.
    В края на периода на Първия храм (VІІІ–VІІ век пр.н.е.) на мястото е установено първото поселище. Открити са някои останки от малка, укрепена селска къща или юдейско укрепление.
  • Мястото е идентифицирано от някои като Secacah, или Град на солта – два от шестте града в пустинната територия на Юдея (Книга на Исус Навин 15:61-62). Поселището в Кумран е подновено в края на ІІ век пр.н.е., вероятно по време на управлението на хасмонейския цар Хиркан I, когато съществуващата структура е възстановена и уголемена.
    Мястото е идентифицирано от някои като Secacah, или Град на солта – два от шестте града в пустинната територия на Юдея (Книга на Исус Навин 15:61-62). Поселището в Кумран е подновено в края на ІІ век пр.н.е., вероятно по време на управлението на хасмонейския цар Хиркан I, когато съществуващата структура е възстановена и уголемена.
  • Тогава, в началото на І век пр.н.е., по време на управлението на Александър Янус, подновеното строителство определя плана на мястото до разрушаването му. Построен е акведукт от скалата над Вади Кумран на неколкостотин метра източно от мястото. Водите от зимните наводнения са се събирали зад бент в полите на скалите и от там са се насочвали по акведукт към Кумран и са изпълвали многобройните цистерни и mikva''ot (ритуални бани) там. Наличието на вода е било от съществено значение за трайното заселване в Кумран, където летните температури в този пустинен район са изключително високи.
    Тогава, в началото на І век пр.н.е., по време на управлението на Александър Янус, подновеното строителство определя плана на мястото до разрушаването му. Построен е акведукт от скалата над Вади Кумран на неколкостотин метра източно от мястото. Водите от зимните наводнения са се събирали зад бент в полите на скалите и от там са се насочвали по акведукт към Кумран и са изпълвали многобройните цистерни и mikva''ot (ритуални бани) там. Наличието на вода е било от съществено значение за трайното заселване в Кумран, където летните температури в този пустинен район са изключително високи.
  • Планът на Кумран е уникален: той изобщо не прилича на други поселища от периода с многото си големи зали, изпълняващи несъмнено обществени функции, и относително малкия брой жилища. Основният вход към поселището е бил на север, в подножието на наблюдателница.
    Планът на Кумран е уникален: той изобщо не прилича на други поселища от периода с многото си големи зали, изпълняващи несъмнено обществени функции, и относително малкия брой жилища. Основният вход към поселището е бил на север, в подножието на наблюдателница.
  • Стените на сградите са били направени от камъни, събрани от полите на планината и слепени и измазани с гъста, бяло-сива замазка. Прозорците и праговете са били направени от добре изсечени камъни, а покривите – както е било често срещано през този период – са били конструирани от дървени греди, слама и мазилка.
    Стените на сградите са били направени от камъни, събрани от полите на планината и слепени и измазани с гъста, бяло-сива замазка. Прозорците и праговете са били направени от добре изсечени камъни, а покривите – както е било често срещано през този период – са били конструирани от дървени греди, слама и мазилка.
  • Основната структура на Кумран има няколко стаи (някои очевидно високи два етажа), подредени около централен двор. В северозападния край има квадратна наблюдателница с особено дебели стени, която се издига над останалата част от поселището. Кулата е служела за наблюдения и като предупредителен пост, защитаващ поселището от атаките на пустинните племена.
    Основната структура на Кумран има няколко стаи (някои очевидно високи два етажа), подредени около централен двор. В северозападния край има квадратна наблюдателница с особено дебели стени, която се издига над останалата част от поселището. Кулата е служела за наблюдения и като предупредителен пост, защитаващ поселището от атаките на пустинните племена.
  • Една стая с пейки, построени около стените, е служела като място за срещи на членовете на общността, а вероятно и като място за изучаване на Тората. Допълнителни сградни комплекси на юг и на изток от основната сграда имат дълги коридори, стаи и ритуални бани. Една от големите зали е била за срещи и е служела като трапезария. В склада и кухнята до нея са открити прилежно подредени купчини от стотици глинени съдове и голям брой малки купички за хранене.
    Една стая с пейки, построени около стените, е служела като място за срещи на членовете на общността, а вероятно и като място за изучаване на Тората. Допълнителни сградни комплекси на юг и на изток от основната сграда имат дълги коридори, стаи и ритуални бани. Една от големите зали е била за срещи и е служела като трапезария. В склада и кухнята до нея са открити прилежно подредени купчини от стотици глинени съдове и голям брой малки купички за хранене.
  • Работилница, в която са се произвеждали глинените съдове, използвани от общността, е открита в югоизточния край на поселището. Работилницата включва басейн за приготвяне на глината, грънчарско колело, направено от камък, и две кръгли пещи за изпичането на съдовете.
    Работилница, в която са се произвеждали глинените съдове, използвани от общността, е открита в югоизточния край на поселището. Работилницата включва басейн за приготвяне на глината, грънчарско колело, направено от камък, и две кръгли пещи за изпичането на съдовете.
  • Из цялото поселище са открити огромен брой mikva''ot (ритуални бани). Изкопани във варовиковата глина, те са били направени водоустойчиви с плътна сива хидравлична мазилка. Широките стълбища, водещи към дъното на баните, са разделени по средата от ниска (20-сантиметрова) стена, която е разделяла слизащите за потапяне от тези, които си тръгват след пречистването.
    Из цялото поселище са открити огромен брой mikva''ot (ритуални бани). Изкопани във варовиковата глина, те са били направени водоустойчиви с плътна сива хидравлична мазилка. Широките стълбища, водещи към дъното на баните, са разделени по средата от ниска (20-сантиметрова) стена, която е разделяла слизащите за потапяне от тези, които си тръгват след пречистването.
  • Ритуалните бани са били захранвани с вода от акведукта. Подобни mikva''ot (ритулни бани) на тези от Кумран са били типични за обществените и частните сгради в Йерусалим и на други места от периода на Втория храм.
    Ритуалните бани са били захранвани с вода от акведукта. Подобни mikva''ot (ритулни бани) на тези от Кумран са били типични за обществените и частните сгради в Йерусалим и на други места от периода на Втория храм.
  • В Mishna (името на 63 трактата, в които равин Юда записва обичайното право) се отбелязва значението на потапянето във вода за духовно пречистване, както и изискванията за такива ритуални бани. Mikva''ot в Кумран са построени съобразно всички тези изисквания. Необичайното там обаче е огромният брой подобни инсталации и размерите на някои от тях спрямо мащаба на поселището. Големите ритуални бани вероятно са служели на членовете на общността за съвместно потапяне – централна част от всекидневния им ритуал.
    В Mishna (името на 63 трактата, в които равин Юда записва обичайното право) се отбелязва значението на потапянето във вода за духовно пречистване, както и изискванията за такива ритуални бани. Mikva''ot в Кумран са построени съобразно всички тези изисквания. Необичайното там обаче е огромният брой подобни инсталации и размерите на някои от тях спрямо мащаба на поселището. Големите ритуални бани вероятно са служели на членовете на общността за съвместно потапяне – централна част от всекидневния им ритуал.
  • Едно земетресение сериозно уврежда сградите и mikva''ot в Кумран през 31 г. пр.н.е. Разкопките разквиват пукнатини в стените и дебел пласт пепел от пожара, който се е разразил. Земетресението е споменато от Тит Флавий Йосиф Флавий – римо-юдейски учен, историк и житиеписец, който е роден в Йерусалим, тогава част от римската Юдея.
    Едно земетресение сериозно уврежда сградите и mikva''ot в Кумран през 31 г. пр.н.е. Разкопките разквиват пукнатини в стените и дебел пласт пепел от пожара, който се е разразил. Земетресението е споменато от Тит Флавий Йосиф Флавий – римо-юдейски учен, историк и житиеписец, който е роден в Йерусалим, тогава част от римската Юдея.
  • Поселището в Кумран след това е изоставено до началото на І век, когато членовете на общността се връщат и отново се заселват там. Те възстановяват старите структури и с различни допълнения и модификации ги използват. В основната сграда има дълга стая, в която са открити останки от пейки или ниски маси, направени от кал и мазилка отвън, както и малки глинени мастилници. Според археолозите тези открития сочат, че стаята е била скрипторий – място, където писарите на заселниците са копирали светите писания и законите, управляващи общността.
    Поселището в Кумран след това е изоставено до началото на І век, когато членовете на общността се връщат и отново се заселват там. Те възстановяват старите структури и с различни допълнения и модификации ги използват. В основната сграда има дълга стая, в която са открити останки от пейки или ниски маси, направени от кал и мазилка отвън, както и малки глинени мастилници. Според археолозите тези открития сочат, че стаята е била скрипторий – място, където писарите на заселниците са копирали светите писания и законите, управляващи общността.
  • Може би само няколко десетки от лидерите на общността са живеели постоянно в Кумран. Повечето от членовете на сектата, вероятно на брой около няколко хиляди, са живеели в села и градове. Голяма общност от есеи със сигурност е живяла в Йерусалим (според Тит Флавий Йосиф Флавий името на портата в южната стена на Йерусалим при планината Цион се е наричала Порта на есеите).
    Може би само няколко десетки от лидерите на общността са живеели постоянно в Кумран. Повечето от членовете на сектата, вероятно на брой около няколко хиляди, са живеели в села и градове. Голяма общност от есеи със сигурност е живяла в Йерусалим (според Тит Флавий Йосиф Флавий името на портата в южната стена на Йерусалим при планината Цион се е наричала Порта на есеите).
  • За определени периоди от време членовете на сектата са живеели в пустинята близо до Кумран, а по време на празници или общи събития вероятно са пристигали още повече и са живеели на палатки, в колиби и в пещерите наблизо. В археологически проучвания, проведени наскоро в пещерите в склоновете на планината наблиза, са били открити глинени съдове, което сочи, че пещерите са били използвани за жилища. Каменни кръгове наблизо също са индикация за наличието на палатков лагер.
    За определени периоди от време членовете на сектата са живеели в пустинята близо до Кумран, а по време на празници или общи събития вероятно са пристигали още повече и са живеели на палатки, в колиби и в пещерите наблизо. В археологически проучвания, проведени наскоро в пещерите в склоновете на планината наблиза, са били открити глинени съдове, което сочи, че пещерите са били използвани за жилища. Каменни кръгове наблизо също са индикация за наличието на палатков лагер.
  • Сградите в Кумран са били блокирани на изток от стена от големи камъни. След нея тераси от варовикова глина се простират на неколкостотин метра, преди да свършат в една скала. На това пространство е открито голямо гробище с над хиляда гроба в редици, ориентирани от север на юг.
    Сградите в Кумран са били блокирани на изток от стена от големи камъни. След нея тераси от варовикова глина се простират на неколкостотин метра, преди да свършат в една скала. На това пространство е открито голямо гробище с над хиляда гроба в редици, ориентирани от север на юг.
  • Няколко от гробовете са разкопани и се виждат възможно най-простите индивидуални гробове, изкопани във варовиковата глина и покрити с купища камъни. Повечето от погребаните са мъже, макар че в края на гробището има и гробове на жени и деца.
    Няколко от гробовете са разкопани и се виждат възможно най-простите индивидуални гробове, изкопани във варовиковата глина и покрити с купища камъни. Повечето от погребаните са мъже, макар че в края на гробището има и гробове на жени и деца.
  • Поселището в Кумран е разрушено по време на Юдейската война срещу Рим през 68 г. и никога повече не е възстановено.
    Поселището в Кумран е разрушено по време на Юдейската война срещу Рим през 68 г. и никога повече не е възстановено.
  • Свитъците от Мъртво море и други артефакти от периода на Втория храм са открити в няколко пещери близо до Кумран – както естествените пещери в твърдите варовикови скали на запад от поселището, така и в пещери, изрязани във варовиково-глинените скали над Кумран. Когато римската армия се приближава, жителите на Кумран бягат в пещерите и скриват документите си в глинени съдове в тях. Сухият климат на района на Мъртво море е запазил тези ръкописи, написани на пергамент, в продължение на 2000 години.
    Свитъците от Мъртво море и други артефакти от периода на Втория храм са открити в няколко пещери близо до Кумран – както естествените пещери в твърдите варовикови скали на запад от поселището, така и в пещери, изрязани във варовиково-глинените скали над Кумран. Когато римската армия се приближава, жителите на Кумран бягат в пещерите и скриват документите си в глинени съдове в тях. Сухият климат на района на Мъртво море е запазил тези ръкописи, написани на пергамент, в продължение на 2000 години.
  • В пещера № 4 във варовиково-глинената скала на юг от поселището археолозите откриват 15 хиляди малки фрагмента от това, което според оценките са 600 различни ръкописа. Възможно е хора в древността или съвременни бедуини да са извадили свитъци от тази пещера, оставяйки само малка част от тях. Тази пещера се е използвала от есеите като geniza – място за съхраняване на износени от употреба свещени писания.
    В пещера № 4 във варовиково-глинената скала на юг от поселището археолозите откриват 15 хиляди малки фрагмента от това, което според оценките са 600 различни ръкописа. Възможно е хора в древността или съвременни бедуини да са извадили свитъци от тази пещера, оставяйки само малка част от тях. Тази пещера се е използвала от есеите като geniza – място за съхраняване на износени от употреба свещени писания.
  • През 50-те и 60-те години на ХХ век са проучени много пещери в каньоните на Юдейската пустиня около мъртво море. Документите, открити там и в пещерите около Кумран включват копия на всички книги на Библията (с изключение на свитъка на Естер – третата част от еврейската Tanakh (староеврейската Библия), която е част от християнския Стар завет).
    През 50-те и 60-те години на ХХ век са проучени много пещери в каньоните на Юдейската пустиня около мъртво море. Документите, открити там и в пещерите около Кумран включват копия на всички книги на Библията (с изключение на свитъка на Естер – третата част от еврейската Tanakh (староеврейската Библия), която е част от християнския Стар завет).
  • Най-известният от тези свитъци е този на Исая, който е написан между ІІ век пр.н.е. и разрушаването на поселището през 68 г. Периодът наскоро е потвърден чрез радиовъглеродно изследване на част от пергамента на свитъка. Книгите от кумранската библиотека се разглеждат като най-старите съществуващи копия на книгите на Библията. Ръкописите на сектата на есеите, чийто духовен център е бил разположен в Кумран в продължение на 200-те години преди разрушаването на Йерусалим и на Храма, също са открити в пещерите близо до Кумран.
    Най-известният от тези свитъци е този на Исая, който е написан между ІІ век пр.н.е. и разрушаването на поселището през 68 г. Периодът наскоро е потвърден чрез радиовъглеродно изследване на част от пергамента на свитъка. Книгите от кумранската библиотека се разглеждат като най-старите съществуващи копия на книгите на Библията. Ръкописите на сектата на есеите, чийто духовен център е бил разположен в Кумран в продължение на 200-те години преди разрушаването на Йерусалим и на Храма, също са открити в пещерите близо до Кумран.
  • Стоейки сред 2000-годишните руини на Кумран, гледащи към Мъртво море, на ръба на Юдейската пустиня, човек може да усети духа на свитъците от Мъртво море, съдържащи най-старата Библия, откривана някога – точно тук.
    Стоейки сред 2000-годишните руини на Кумран, гледащи към Мъртво море, на ръба на Юдейската пустиня, човек може да усети духа на свитъците от Мъртво море, съдържащи най-старата Библия, откривана някога – точно тук.
  • Вижда се стаята, в която писарите може би са копирали ръкописите, калдъръма, където жителите са сушели фурмите, работилницата на грънчарите, трапезарията, ритуалните бани, разкриващи начина на живот на есеите, които са напуснали Йерусалим в търсене на духовна чистота.
    Вижда се стаята, в която писарите може би са копирали ръкописите, калдъръма, където жителите са сушели фурмите, работилницата на грънчарите, трапезарията, ритуалните бани, разкриващи начина на живот на есеите, които са напуснали Йерусалим в търсене на духовна чистота.
  • В центъра за посетители, проектиран като древните сгради на Кумран, се представя филм, свързващ извънземния пейзаж с историята на хората, живели тук, и напомнящ, че е възможно Йоан Кръстител също да е живял на това място за известно време.
    В центъра за посетители, проектиран като древните сгради на Кумран, се представя филм, свързващ извънземния пейзаж с историята на хората, живели тук, и напомнящ, че е възможно Йоан Кръстител също да е живял на това място за известно време.