Загадките на изчезналите самолети

На живо
Заседанието на Народното събрание

Загадките на изчезналите самолети

Амелия Ерхарт.
Associated Press
Амелия Ерхарт.
Странното изчезване на самолета на Malaysia Airlines на 8 март не е единствената загадка в историята на авиацията. За 66 години изчезналите самолети са 88, съобщи вчера пред "Нова телевизия" бившият транспортен министър Кристиан Кръстев. И допълни, че става дума  за граждански, военни и товарни летателни апарати, от които не са открити никакви останки. 
Британският "Телеграф" припомни някои от необяснимите катастрофи.   
Един от най-старите инциденти е с американската писателка и пионер във въздухоплаването Амелия Ерхарт. Тя е е първата жена прекосила по въздуха Атлантическия океан. Изчезва през 1937 г. над Тихи океан при опит да обиколи света по въздуха. Според една от версиите Ерхарт е изпълнявала шпионска мисия и е била свалена от японците, според други - тя е инсценирала гибелта си, а според трети - е отвлечена от извънземни.  През 2012 г. изследователи намериха останки на самолет, за който се предполага, че е бил управляван от американката.  
Районът в Атлантическия океан между Флорида, Бермудските острови и Порто Рико си е спечелил лошата слава заради над 100 изчезнали кораби и самолети за век при това често - при напълно неясни обстоятелства. Един от най-известните инциденти в Бермудския триъгълник  е изчезването на американски бомбардировачи на 5 декември 1945 г. Те излетели от базата във Форт Лодърдейл и изчезнали от радарите при ясно време и спокойно море. Според слухове пилотите в последните минути на полета коментирали помежду си , че навигацията отказва, а океанът не изглежда както обикновено. Отломки не са били намерени.  
Зловещо произшествие сполетяло на 28 декември 1948 г.пътниците на Douglas DC-3, пътуващ по маршрута Сан Хуан (Порто Рико)  - Маями. Самолетът изчезнал от радарите при залез слънце и въпреки започналото веднага търсене никакви следи не били открити. 38 души са в неизвестност от тогава.
Д.Б. Купър.
Associated Press
Д.Б. Купър.
Без обяснение над 40 години остава и финалът на полета на пасажера Д. Б. Купър, който се качил на 24 ноември 1971 г. на борда на самолет, пътуващ от Портланд за Сиатъл. След излитането той предупредил стюардесата, че носи бомба в чантата си, поискал 200 хил. долара и няколко парашута. Исканията на похитителя били изпълнени: машината кацнала в Сиатъл, а парите и парашутите били доставени на борда. Той пуснал пътниците, но накарал екипажа да излети отново. След няколко минути скочил с парашут от задния люк и изчезнал завинаги. ФБР така и не успяло да открие нито бомбата, нито чантата с парите. Не е установило и самоличността на похитителя. 
Гражданският полет на Боинг 747, пътуващ от Ню Йорк до Рим на 17 юли 1996 г. приключи няколко минути след излитането. При взрива на борда загинаха всички 230 души - пътници и екипаж. Една от първите версии беше за терористична атака, но тя остана непотвърдена от разследващите. Друг слух приписа взрива на погрешно изстреляна ракета от военните, което властите опитвали да прикрият. Според официалната версия причината за аварията е късо съединение. 
Шестнайсетте оцелели след катастрофа в Андите.
Associated Press
Шестнайсетте оцелели след катастрофа в Андите.
На 13 октомври 1972г. уругвайски самолет с 40 пътници - членове на отбор по ръгби, и петчленен екипаж се разбива в Андите на 3700 м височина. 72 дни по-късно са открити 16 оцелели благодарение на това, че са се хранили с труповете на загиналите. Историята беше пресъздадена във филма "Живи" (Alive, 1993), излязъл на екран 20 години по-късно.  
Самолет на "Ер Франс" падна в Атлантика на път от Рио де Жанейро за Париж на 1 юни 2009 г. Загинаха 216 пътници и 12-членният екипаж. Ербъсът A330-200 изчезна в средата на океана, непокрит от екраните на радарите. Две години по-късно експертите заключиха, че причина за най-тежката катастрофа в историята на френската авиокомпания е резултат от поредица от необясними грешки на екипажа. Пилотите пренебрегнали предупрежденията за внезапна загуба на скорост и не спазили предвидените процедури.  
Черната кутия на полет 447 на "Ер Франс"
Associated Press
Черната кутия на полет 447 на "Ер Франс"
Британското издание включва в десетката на загадъчните произшествия и завършилия със сблъсък в планински масив край Атина полет на Helios Airways през 2005 г. Подсъдим в процеса за смъртта на 121 души беше и българинът Янко Стоименов, който получи първоначално 10 години затвор, заменени с глоба от 80 хил. евро. Според разследващите причината за катастрофата е неотварянето на клапа, регулираща притока на кислород в самолета. В резултат на това малко след потеглянето всички на борда – пилоти и пасажери – са изпаднали в безсъзнание. Машината се е движила на автопилот близо два часа, преди да й свърши горивото и да се разбие в склона.