Гласуват ли "нехигиеничните" ?

В събота вечер, докато си се мотаех из социалните мрежи, реших да си пусна за фон централната емисия на една телевизия, и изведнъж се заслушах, изненадана, в репортажче "Гонят мръсните от автобусите". Първо се засмях, но после се сетих, че не е първи април... и този репортаж всъщност повдига куп въпроси за българската действителност. Но най-интерсното е, и че репортажът сам по себе си може да се разгледа като един голям въпрос, а именно какъв е agenda-setting-ът и за какво служат медиите месец преди изборите. Аз ще ги задам, а всеки да си отговори, както му харесва.
Първият въпрос е как се е родило това решение deus ex machina на столична община?
Поразтърсих се и бързо намерих решението на общината от 26.09.2013. Наистина има подточка, в която става въпрос да се забрани на лица в нехигиеничен вид да ползват градския транспорт чл.18.(в). За съжаление нямаме достъп до дебатите, кой и според какви аргументи е гласувал. В решението ( N° 520) за промяна в наредбата е написано още, че «Осигуряване на равен достъп за всички граждани до предоставяните от транспортните оператори услуги, което ще бъде реализирано с приемането на настоящата наредба».
Как ще се осигури този равен достъп за всички граждани с решението да се свалят нехигиенични пътници, дори когато са си купили билет? Или пък някои граждани са по-равни от другите ? А, кои са тези нехигиенични хора? И кой решава кой и до каква степен е нехигиеничен?
Kлошарят, циганинът, младата госпожица изляла бутилка парфюм върху запотенето от жегата си тяло, бабата с развалени зъби или общи работници прибиращи се от работа след дълъг работен ден? Каква трябва дa e силата на миризмата? Например момчето с растата и кръпките по дрехите, с дъх на снощен препил любовник, ще трябва ли да слезе? Нехигиеничните втора ръка граждани ли са? Още по-интерсно би било да се замислим измежду тези нехигиенични, има ли някои които са втора ръка граждани? И като им ограничим мобилността, и няма да развалят гледката и да безпокоят носа ни, ще си представяме София европейска. Може би това е признак за европейска принадлежност във възприятието на някои граждани и наредботворци.
Второ, без да си губим времето над въпроса, защо например при нас съществува израза « Честита баня » или пък да се питаме всяка ли сутрин средностатистическият българин си хвърля душ, нека да си зададем въпроса защо някои ровят из боклуците, миришат и носят дрипи?
Защото искат да са маргинални и после да се качат в градския транспорт и да дразнят изрядните пътници?
И точно тук стигаме до този репортаж... той е много инструктивен и показателен за това как не си задаваме някои фундаментални въпроси. На първо място, от него разбирам, че месец преди изборите общината си върши работата. Гордо, журналистът съобщава, че те са помогнали на оплакващи се граждани, гласът им да се чуе при кмета и да се гласува тази наредба.
Граждани, които сте се оплаквали от нехигиеничните, ето резултатите са тук, черно на бяло. Освен това, представителят на Центъра за мобилност ви уверява, че общината ще е безкомпромисна с тези пътници дори и да са платили. Той дори ни дава конкретен пример за жена, която е сваляна ежедневно. След това, журналистът, не знам точно според какъв подход е срещнал Ангел. Хоп, изведнъж този Ангел, на който му е много забавно да обяснява пред камерата, че се къпе веднъж седмично или само когато ходи при гаджетата, не си дава (разбира се) сметка, как и за какво ще се използва интервюто.
Ангеле, ти явно смърдиш братко, и да цитираме репортажа: « Радостен факт – висотата на технологичния прогрес все още не дава на телевизията възможността да ретранслира ужасяващите ухания». И така Ангел, видимо от едното малцинство, е единсвеният подбран нехигиеничен. Аз пък не знам от какъв зор си зададох въпроса ами ако Ангел беше израстанал в други условия, щеше ли да бъде сега хигиеничен или дори журналист?
След това микрофонът е насочен към шофьор, който също нарочва нехигиеничните, най-вече клошари. Хайде пък сега, на вас никога ли не ви се се случвало да усетите, че шофьор мирише след цял ден работа? И репортажът завършва с моралната поука, че не трябва да причиняваме на другите пътници вонящ дискомфорт. Ето на това му казвам, перфектен agenda-setting на няколко теми и най-вече как да се мисли по тях…
Сега ми се иска, да обобщя няколкото терзания, които ме вълнуват след излъчването на този репортаж. Нормално ли е в една страна-членка от Европейския съюз да се свалят граждани от градския транспорт заради нехигиеничност, които са платили билет? Да не говорим, че това кой и как решава кой е нехигиеничен отваря вратата на опасна произволност?
А кой си задава въпроса, защо тези хора са в това положение ? И дали след неочаквано събитие в живота, ние не бихме изпаднали в същото положение ? Символиката е още по-силна, защото става въпрос за обществен транспорт ! Да, обществен, а не само на някои, които са се оплакали и избраният властимащ е откликнал. Е да, нека и тази мярка да се брои за следващите избори. Уж, сме партньори с ЕС за « социално влючване »... Не може да се отрече, че преводът звучи добре.
И така де, в този контекст, скоро са европейските избори. Задавам си въпроса гласуват ли нехигиеничните?
И отново, въпреки всички гореизброени репери от заинтересуваните актьори, все още не ми е ясно кои са тези нехигиенични. Може би е завоалирана категория граждани. Нарочно? Иначе според репортажа стотици са свалени откакто наредбата е в сила, и се питам има ли статистически данни, от какъв произход и тнт. са те? Но може би най-важното в случая е, че по този начин има надежда да се привлекат гласовете на оплакващите се от нехигиеничните ?
Хайде да поемем дъх и да го задържим по-дълго време, така малко превантивно, че случайно да не завонят нашенските дебати за евроизборите... на опасни предложения и решения.