Играта на матрьошките, или как рекламата се превръща в пропаганда

Играта на матрьошките, или как рекламата се превръща в пропаганда

Играта на матрьошките, или как рекламата се превръща в пропаганда
Само две седмици, след призива на Европейския парламент газопровода "Южен поток" да не се строи, компанията направи в България мащабна демонстрация на намерението си да реализира проекта си. За тази цел бе използвано най-престижното и дълго подготвяно спортно събитие, на което Варна е домакин тази година – регатата "Блек сий Тол шипс'2014"("Black Sea Tall Ships Regatta 2014").
На 30 април официалните лица и присъстващите на церемонията по откриването на състезанието неочаквано се озоваха в центъра на внушително рекламно събитие, организирано от дружествата "Южен поток" и "Транснефт". Ситуацията роди виц: "Южен поток" удави "Тол шипс".
Спонсорския пакет
"Това, което имаме като реклама на събитието, отговаря на спонсорския пакет и нищо повече", коментира за "Дневник" гледката на варненското пристанище Нина Мирчева. Тя е мениджър "Комуникации" на компанията "Южен поток транспорт" за България.
Проверка на "Дневник" показа, че договорите за спонсорство на събитията, включени в програмата на първата регата от веригата "Тол шипс", провеждана в Черно море, са сключвани от нейния организатор - международната благотворителна организация Sail Training International (STI). Спонсорството на "Южен поток" беше обявено на 16 април (не е ясно кога те са решили да подкрепят събитието, но това е кратък срок при сключването на договори за подкрепа на събития). 
Сцената, на която се състоя церемонията по откриването на регатата "Блек сий Тол шипс'2014"
Сцената, на която се състоя церемонията по откриването на регатата "Блек сий Тол шипс'2014"
"Имаме един главен спонсор и няколко допълнителни", обясни Пол Томсън, търговски директор на STI пред "Дневник". "Главният е компанията "Sovkomflot", а второстепенните "Южен поток" и "Транснефт". Имаме и договор с Община Варна, който регламентира разпределението на площта, която ни бе предоставена за организация на събитието. Част от нея можеше да бъде използвана от общината, но това очевидно не се е случило. Рекламата, разположена на територията предоставена на нашите спонсори, отговаря на договорите ни с тях", каза Томсън. Той отказа да предостави копия от договорите, позовавайки се на клаузите за конфиденциалност в тях.
Общината е поставила на кея на варненското пристанище павилион, рекламиращ кандидатурата на града за Европейска столица на културата през 2019г. Логото на кандидатурата ще бъде визуализирано и върху едно от платната на българския ветроход "Калиакра", участващ в гонките от регатата.
Информационният павилион на "Южен поток" на кея на Пристанище Варна.
Информационният павилион на "Южен поток" на кея на Пристанище Варна.
Съдържанието на "пакета"
На практика резултатът от изпълнението на договорите, подписани от STI със "Sovkomflot", "Южен поток", "Транснефт" и Община Варна е следният:
При откриването на събитието логото и опознавателните знаци на регатата "Тол шипс" се оказаха изгубени в рекламата на "Южен поток" и "Транснефт".
Освен натрапчивото присъствие на корпоративния знак на "Южен поток" (на рекламните материали той е изписван на английски South Stream), в пространството пред централната сцена (от която на 30 април бе открита регатата), дружеството е изградило и най-голямата шатра в "селото" на съпътстващите събития. В нея посетителите могат да получат информация за проекта, да се снабдят с брошури и рекламни сувенири и да погледат видеопрезентации, докато децата им играят "морски шах "Южен поток" в компанията на аниматори.
Деца играят морски шах "Южен поток" в информационния павилион на компанията.
Деца играят морски шах "Южен поток" в информационния павилион на компанията.
За основния спонсор на регата "Тол шипс" бе отделено и най-много време в сценария на церемонията по откриването й. То бе използвано за представяне на проекта, екологичните, социални и икономическите му аспекти, както и възможните "ползи" от осъществяването му за България и Европа. Пак в рамките на предоставеното време бяха раздадени и наградите от проведения блиц-конкурс за есе на тема «Южен поток - енергия за Европа, полза за България» или предложение за слоган на информационния център на "Южен поток транспорт" във Варна.  
Със запазения знак на газопровода се оказа брандирано и едно от платната на ветрохода "Running on Waves" (Бягащ по вълните), плаващ под малтийски флаг и според официалната информация, публикувана на сайта на "Блек сий Тол шипс регата'2014", участващ в нея като представител на тази страна.
Платното на плаващият под малтийски флаг ветроход "Running on Waves" брандирано със корпоративния знак на "Южен поток"
Платното на плаващият под малтийски флаг ветроход "Running on Waves" брандирано със корпоративния знак на "Южен поток"
Кейовото място, избрано за акостирането на "Running on Waves", е точно срещу шатрата – информационен център на "Южен поток", а в пространството пред ветрохода са разположени поне десет от рекламните знамена на компанията -спонсор.
Под прикритие
Справка в специализирания сайт "Maritime connector" показва, че "Running on Waves" е собственост на кипърската компанията "Acheon akti navigation", базирана в Лимасол, а като негово постоянно пристанище е посочена столицата на Малта Ла Валета. Източници на "Дневник", работещи в сферата на корабното агентиране, твърдят, че реалният собственик на "Running on Waves" е генералният спонсор на регатата "Блек сий Тол шипс"- "Sovkomflot". Пак според тях руската компания е вероятният собственик и на друг плавателен съд, пристигнал инкогнито във Варна в дните на регатата.
Става дума за луксозната яхта "Varyety Voyager", плаваща също под малтийски флаг. По непотвърдена информация на "Дневник" тя се използва от генералния директор на "Sovkomflot" Сергей Франк.
За разлика от други случаи, в които варненското пристанище е било посещавано от луксозни плавателни съдове в този клас, пристигането на "Varyety Voyager" бе премълчано. Сега 374 тонната моторната яхта е акостирала на най-отдалеченото кейово място в западната част на пристанището, а достъпът до нея е напълно блокиран със стена от метални контейнери.
Играта на матрьошките, или как рекламата се превръща в пропаганда
"Дневник" не успя да получи потвърждение на неофициалната си информация, че на бода на яхтата във Варна е пристигнал и Сергей Франк.
Невъзможно се оказа и осигуряването на информация за условията, при които "малтийският" ветроход "Running on Waves" е станал част от показната рекламна кампания на "Южен поток" в България.
"Дневник" не успя да получи официално потвърждение, че той е част от плавателния състав на "Sokvkomflot". Според публикация в руския вестник "Ведомости" от 22 декември 2005г. "чрез мрежа от офшорни компании, "Sovkomflot" управлява 48 съда с общ дедуей тонаж от 3,6 милиона тона". 
В друга публикация на електронното издание "Asia Times Online", озаглавена "Клопката за олигарси на Путин" (Putin's olygarch killer), авторът й Джон Хелмер твърди, че заедно с други двама известни руски олигарси – Роман Абрамович и Олек Дерипаска сегашният генерален директор на "Sovkomflot" Сергей Франк е бил обект на разследване от страна на Върховния съд на Обединеното кралство. В рамките на това разследване са били документирани "вериги на офшорни парични потоци", подобни на тези, с които руски компании с преобладаващо държавно участие са източвани в свързани частни дружества.
По-силни от добрите намерения
През пролетта на 2011г. след усилия, продължили няколко години, Варна сбъдна мечта - градът бе избран да бъде домакин на регатата "Тол шипс Исторически морета". С нея спортните събития, организирани от STI за първи път пресякоха Босфора, а България официално стана част от престижната мрежа на морските й пристанища. Трите дни на регатата бяха празник, какъвто Варна не бе посрещала и затова запомни добре.
Домакинството на "Блек сий Тол шипс" регата тази година беше нов успех след опитите на града да попадне в елитния календар на STI. И безспорно една от най-добрите възможности да бъде рекламиран като морска туристическа дестинация.
"Матрьошките" на руската пропаганда обаче се оказаха по-силни от добрите намерения. Оказа се, че един спонсорски договор с висока стойност лесно може да превърне рекламата в пропаганда.
"В случая не може да бъде търсен какъвто и да е политически контекст. Става дума за нормални отношения между организатор и спонсори", каза за "Дневник" Нина Мирчева. Това е така - спонсорските отношения зависят от страните и не може да се говори за нарушения. 
Но заради контекста, в който се случва позиционирането на "Южен поток" то прилича повече на пропаганда. Щедрият спонсор се появява почти в последния момент и: 
 
- В разгара на дебата "за" или "против" преминаването на "Южен поток" през територията на България (с входна врата Варна според проекта на тръбопровода);
- При сериозните съмнения, че решенията, свързани с промените в българското законодателство в полза на "Южен поток", са продукт на местни политически и икономически интереси;
- След категоричното становище на еврокомисаря по енергетиката Гюнтер Йотингер, че това законодателство противоречи на европейското и България би могла да понесе санкции за това;
- На противопоставянето на българската страна срещу европейската позиция по темата "Южен поток"; 
- С превръщането на дебата за строежа на "Южен поток" в основна част от предизборната кампания на някои партии преди изборите за Европейски парламент;
- При декларирания отказ от страна на екипажи, участващи в "Блек сий Тол шипс регата" да участват в състезанието заради събитията в Украйна.....
На фона на всичко това, едно рекламно партньорство и събитие, очевидно надхвърлящо границите на необходимото усилие за постигане на успех, е друг вид демонстрация. Вицът не е смешен - "Южен поток" потопи "Тол шипс".