Социолозите - ошашавени, продажни или бършат сълзи

Социолозите - ошашавени, продажни или бършат сълзи

Социолозите - ошашавени, продажни или бършат сълзи
"Социолозите са ошашавени", гласеше заглавие в национален всекидневник след парламентарните избори през 2005 г. Тогава голямата изненада беше високият резултат на "Атака".
Девет години по-късно изследователите в агенциите за демоскопски проучвания отново са "ошашавени". Сред десетките прогнози в последните дни преди евроизборите нямаше агенция, която да улови дори с приближение преднината на ГЕРБ пред БСП от 11% в изборните резултати. Само две фирми - "Алфа Рисърч" и "Екзакта" на бившия шеф на НЦИОМ Лидия Йорданова – прогнозираха първи резултат за партията на Бойко Борисов, но с 4-4.5% разлика пред социалистите.
Добрите и лошите социолози на Борисов
Почти равен резултат между първите две партии даваха големи агенции с много опит и голяма анкетьорска мрежа като "Галъп" и "Афис" на члена на ръководството на БСП Юрий Асланов – една от малкото фирми, които прогнозираха пробива на НФСБ на парламентарния вот преди година. А "Медиана" и "Сова Харис" упорито предвиждаха 2-3% преднина за БСП.
Това даде повод на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов в деня след изборите да призове медиите да обявяват шефа на "Медиана" Кольо Колев като "непозналия нито един резултат от последните 5 години, който ще ви говори как БСП ще стане първа сила". И да посъветва политолозите да си направят партия, за да видят колко струват. Борисов успя набързо да оцени и още няколко агенции - харесало му "Кънчо и Андрейчо" какво говорели в изборната нощ, имало там и една "Сова Харис", но на него "Медиана" му оставала любима.
А заместникът му Цветан Цветанов похвали "Екзакта" и обяви, че е имал отлични прогнозни данни от агенцията още преди седмица, но не ги е съобщил. По думите му резултатите от изборите показали ясно, че НЦИОМ не била "агенцията на Цветанов", както говорели политическите му опоненти.
Не сме виновни ние, а Първанов и Вигенин
Говори се, че социолозите не познали. Ако приведете прогнозите на различните агенции в реални числа, ще видите, че всички малко или много са познали, каза пред "Дневник" Кольо Колев и се позова на относително верните предварителни данни за избирателната активност. По думите му голямото разминаване е в 200-250 хиляди избиратели на БСП, които не са се явили пред урните, свалили са активността и така са дали начало на "играта на процентите и интерпретациите".
Аргументите на Колев за ниския резултат съвпадат с тези на лидера на БСП Сергей Станишев – проевропейската позиция на външния министър Кристиан Вигенин за Русия, която се разминава с нагласите на електората, АБВ на Георги Първанов, което не само отцепило 90 хиляди гласа, но и създало усещането за "битка в къщата". Трета причина е коалицията на социалистите с ДПС, която създава напрежение не толкова на централно ниво, колкото по места."Не, ГЕРБ не спечели изборите, по-скоро БСП се самонаказа, избирателите наказаха БСП", обобщи шефът на "Медиана".
На 12-ите избори социолозите горим
С изключение на "Алфа Рисърч" и още една агенция всички останали се провалихме, отбелязва пред "Труд" един от собствениците на "Галъп" Андрей Райчев. "Случва се за втори път в България. Първият беше, когато поставихме кандидат-президента Георги Първанов на второ и трето място след Петър Стоянов и Богомил Бонев, а той излезе на първо място", казва той.
Райчев също отдаде провала на БСП на позицията на кабинета за украинската криза и на "абсолютното недоумение – защо добрият Първанов се е скарал с добрия Станишев?"
"Когато бях млад и работех в международния "Галъп", ми казаха: Да знаеш, че на 12-ите поред избори социолозите горим. Изборите са нещо като лов - не знаеш ще улучиш или не прасето", разказва Райчев. "Куриозът беше, че на 12-ия път фалирахме. А точно бяхме добили самочувствието на момчета, които познават. Сега пак е така. По-старите колеги знаят, че на 12-ия път трябва да си приготвят кърпичка, за да си избършат сълзите."
Огнян Минчев: Монопол в социологията я превърна в слугинаж
Според политолога от "Прозрачност без граници" Огнян Минчев пък няма провал на социолозите, а на "двамата палачи на българската демоскопия - Андрей и Кънчо, които превърнаха емпиричната социология в пиар слугиня на всеки, който може да плати". По думите му двамата изградили монопол на социологическия пазар и подменили социологията с "добре платен политически слугинаж". Според него все пак има почтени социолози, които дават надеждни резултати.
"Падението им стигна дотам да инициират разгрома на НЦИОМ с пряка репресия върху колегите ни там - репресия, която продължава и до днес", казва Минчев пред "Труд". И дава за пример "електоралния въпрос "За кого ще гласувате?" на който и да е от съзвездието на Би-Би-Ес-Ес (компанията, в която собственост имат Райчев, Стойчев и Марчела Абрашева и която стои зад социологическата "Галъп" и маркетинговата TNS – б.а.) - сови, медиани и прочие", според които от година и половина БСП водела на ГЕРБ.
"Безсрамието и продажността не са социология", казва още Минчев и отбелязва, че "провалът на пиар социологията" дава шанс на социологическата общност "да изгони търговците от храма".