Американската мечта зад "Американски балет за България"

Като повечето танцьори балетистът Момчил Младенов е удоволствие за окото, дори докато несъзнателно сменя позата си в твърде малкия за снажната му фигура стол. Очевидно е, че човекът пред мен не е свикнал да седи на едно място. Хващам го точно след кратка ваканция сред българската природа, която е успял да открадне между живота си в Щатите и подготовката на предстоящото четвърто издание на "Американски балет за България" в София.
Преди десетилетие един от успешните ни танцьори в чужбина има мечта – да покани на българска сцена най-доброто от класическото световно и американско балетно изкуство, и то така , че колегите му от Софийската опера и балет да работят съвместно със световни имена в своята област. Следват няколко години на несвойствено лутане из фондове и проекти – и немалко съвети да се откаже – докато с партньорите си Николай Илчев и Йордан Рашев от фондация "Кълчъръл Бриджес" откриват подкрепа за амбициозния си план в лицето на фондация "Америка за България".
През 2011 музата и основна продължителка на делото на Джордж Баланчин , американската балерина и хореограф Сюзан Фарел, в чиято трупа Момчил е премиер-солист, представя в България два балета на американо-грузинският майстор, включително с балетни артисти от Софийската опера и балет.
Четвъртото издание на "Американски балет за българия" е на 20, 21 и 22 юни в Софийска опера и балет и ще представи в един спектакъл 5 хореографии - "Аполо", "Прелюдии по Гершуин", "Кончертино", "Джънк дует" и Ла Плаж". Компанията на световноизвестния хореограф Том Голд с премиер-солисти от Ню Йорк Сити балет и Пасифик Нордуест балет за пръв път ще танцува съвместно с прими от националния ни ансамбъл. |
На 12 години Момчил Младенов започва самостоятелен живот в София, след като с приравнителен изпит се мести от Бургас в танцовото училище (тогава Хореографско). След завършването става солист на Софийската опера и балет, работи с "Арабеск" и балета на Музикалния театър. Въпреки че гастролите с някои от премиерите на националния балет по това време са все още скъп спомен за него, затвореността на българската сцена започва да му тежи. Още като гимназисти в хореографското училище Момчил и съучениците му се състезават в междучасията кой пръв ще стигне до Американския център, за да вземе новия брой на Dance Magazine – рядък прозорец към съвременните тенденции в балетното изкуство.
В желанието си да види и научи повече в края на 90-те солистът на националния балет започва да разпраща писма с представянето си до различни балетни компании по света. Един ден през 1999 г. получава отговор от балетната програма на Тексаския университет в Ел Пасо – поканата да работи по техен проект в следващите три месеца.

"Като заминах, от начало ми беше много гот, но в края на първата седмица стана голям скандал заради много слабия ми английски. Вместо да кажа, че искам да направя нещо (I want), категорично произнесох I won’t – няма, и директорът на представлението директно ме изгони. Куфарите ми не бяха още разопаковани и бях готов да се връщам тук, ако директорката на балета в Ел Пасо Ингеборг Хойзер ме беше хванала за ръка и разубедила."
Това явно е бойното кръщене за Момчил в Америка, защото 3 месеца по-късно, с малки подобрения в английския и парите, спестени от тексаските постановки той посещава меката на танца Ню Йорк и си казва - това е, ще живея тук. След 6 месеца бях там, разказва Момчил все още с въодушевление, сякаш вижда "Линкълн Център" за първи път. Съвсем както е приказката, с един куфар и 350 долара в джоба, 26 годишният балетен артист се мести в меката на танца. Живее при свой приятел българин и негови познати, преподава в танцово училище и не спира да ходи на прослушвания.
Първоначалният период на прослушвания - да, него винаги го има, но така поддържах добра форма, усмихва се Момчил. За сметка на неуспешните опити в Американския балетен театър, след две години е поканен в трупата на наследницата на Баланчин Сюзан Фарел. Живее като танцов номад и като всеки артист на свободна практика работи много – 3 месеца в годината с Фарел, 3 месеца в Япония или Австралия с балет "Трокадеро", ансамбъл, които прави комедийни пародии на популярни балети. След 12 години на американска сцена - пет от тях като премиер-солист на Сюзан Фарел, през 2011 г. Момчил се отказва от активното танцуване и веднага насочва усилията си към "Американски балет за България".
"Понякога се чувствам виновен, че бях част от големия отлив в българския балет – от танцьорите, които напуснаха някъде около 1998 г. дали за да търсят по-добър живот или по други причини. Друг път си мисля дали ако бях роден и израснал в Щатите, щях да танцувам с Ню Йорк Сити балет. Но ако не бях минал по пътя от Бургас до Ню Йорк, нямаше да срещна хората, които срещнах и нямаше да мога да ги доведа тук. Аз излязох, за да получа нещо, което после да върна обратно."

"Българските балетни артисти са на световно ниво. Неслучайно първия балетен конкурс в света е във Варна (а в началото на седмицата навърши половин век – бел. ред.). Това, което искаме да постигнем през следващите десет години, е да дадем възможност на балерините и балетистите тук да преминат през всичко, което се случва на един техен колега в Ню Йорк Сити балет например – работа със световни хореографи, премиер-солисти, разнообразен репертоар – не говоря само за Баланчин, а за Ратмански, Кристофър Уелдън, Бенджамин Молепиед…"
Разбира се, Америка не е единствено прекрасна приказка. Всички гости на Софийска опера и балет забелязват изключителната страст, с която се танцува у нас. Може би в Щатите това се притъпява от постоянната необходимост от точност и прецизност, натиска на работната дисциплина и конкуренцията, разсъждава Момчил. "Понякога и на мен ми дотяга. От друга страна, в цялостен аспект и ние в България можем да се замислим за дисциплината."
Чудя се откъде е наследил своята, както и непоклатимия оптимизъм, който блика от него очевидно вече 40 години. От семейството и от любовта, която за пръв път съм изпитал там, все така позитивно отговаря той. Оказва се, че леля му е актриса, майка му дълги години е танцувала в Бургаския фолклорен ансамбъл, а баща му е един от първите уиндсърфисти в България. По редовни професии двамата му родители са работили в кабелния завод в Бургас – занятие, наследено и от брат му, който произвежда ръчно елементи за счупени машинни части в странен паралел с прецизността и координацията на балета.
Питам Момчил Младенов дали смята да се завърне в България и отговорът е да, в края на краищата. След 15 години в Съединените щати той вече може да стане техен гражданин, но обмисля тази стъпка. Бих искал да съм там, където ще бъда полезен, казва той. В момента Момчил подготвя и съвместно представление на български и американски танцьори в Ню Йорк заедно с хореографката Катрин Поузин и предвидения концерт на Емил Табаков във втората половина на годината, а в следващото издание на "Американски балет за България" би искал да види художествения ръководител и бивша прима на Ню Йорк Сити балет Джудит Фюгейт. Като обобщение на прокрадващата се в разговора нишка отговаря, че това е неговата американска мечта.