Американската мечта зад "Американски балет за България"

Американската мечта зад "Американски балет за България"

Американската мечта зад "Американски балет за България"
Като повечето танцьори балетистът Момчил Младенов е удоволствие за окото, дори докато несъзнателно сменя позата си в твърде малкия за снажната му фигура стол. Очевидно е, че човекът пред мен не е свикнал да седи на едно място. Хващам го точно след кратка ваканция сред българската природа, която е успял да открадне между живота си в Щатите и подготовката на предстоящото четвърто издание на "Американски балет за България" в София.
Преди десетилетие един от успешните ни танцьори в чужбина има мечта – да покани на българска сцена най-доброто от класическото световно и американско балетно изкуство, и то така , че колегите му от Софийската опера и балет да работят съвместно със световни имена в своята област. Следват няколко години на несвойствено лутане из фондове и проекти – и немалко съвети да се откаже – докато с партньорите си Николай Илчев и Йордан Рашев от фондация "Кълчъръл Бриджес"  откриват подкрепа за амбициозния си план в лицето на фондация "Америка за България".
През 2011 музата и основна продължителка на делото на Джордж Баланчин , американската балерина и хореограф Сюзан Фарел, в чиято трупа Момчил е  премиер-солист, представя в България два балета на американо-грузинският майстор, включително  с балетни артисти от Софийската опера и балет.
Четвъртото издание на "Американски балет за българия" е на 20, 21 и 22 юни в Софийска опера и балет и ще представи в един спектакъл 5 хореографии - "Аполо", "Прелюдии по Гершуин", "Кончертино", "Джънк дует" и Ла Плаж".
Компанията на световноизвестния хореограф Том Голд с премиер-солисти от Ню Йорк Сити балет и Пасифик Нордуест балет за пръв път ще танцува съвместно с прими от националния ни ансамбъл.
Гостуването на едни от най-елитните американски трупи е нелека задача, финансово и административно, но в разказа на Момчил отсъства така характерното оплакване от държавните културни институции. "Държавата прави каквото може. Аз съм благодарен за държавното финансиране, което съществува – заплати и база - защото без него щеше да е съвсем невъзможно." Животът му всъщност е белязан от хронична липса на оплакване и постоянна миграция от едно място на друго в търсене на нови хоризонти.
На 12 години Момчил Младенов започва самостоятелен живот в София, след като с приравнителен изпит се мести от Бургас в танцовото училище (тогава Хореографско). След завършването става солист на Софийската опера и балет, работи с "Арабеск" и балета на Музикалния театър. Въпреки че гастролите с някои от премиерите на националния балет по това време са все още скъп спомен за него, затвореността на българската сцена започва да му тежи. Още като гимназисти в хореографското училище Момчил  и съучениците му се състезават в междучасията кой пръв ще стигне до Американския център, за да вземе новия брой на Dance Magazine – рядък прозорец към съвременните тенденции в балетното изкуство.
В желанието си да види и научи повече в края на 90-те солистът на националния балет започва да разпраща писма с представянето си до различни балетни компании по света. Един ден през 1999 г. получава отговор от балетната програма на Тексаския университет в Ел Пасо – поканата да работи по техен проект в следващите три месеца.
Американската мечта зад "Американски балет за България"
"Като заминах, от начало ми беше много гот, но в края на първата седмица стана голям скандал  заради много слабия ми английски. Вместо да кажа, че искам да направя нещо (I want), категорично произнесох I won’t – няма, и директорът на представлението директно ме изгони. Куфарите ми не бяха още разопаковани и бях готов да се връщам тук, ако директорката на балета в Ел Пасо Ингеборг Хойзер ме беше хванала за ръка и разубедила."
Това явно е бойното кръщене за Момчил в Америка, защото 3 месеца по-късно, с малки подобрения в английския и парите, спестени от тексаските постановки той посещава меката на танца Ню Йорк и си казва - това е, ще живея тук. След 6 месеца бях там, разказва Момчил все още с въодушевление, сякаш вижда "Линкълн Център" за първи път. Съвсем както е приказката, с един куфар и 350 долара в джоба, 26 годишният балетен артист се мести в меката на танца. Живее при свой приятел българин и негови познати, преподава в танцово училище и не спира да ходи на прослушвания.
Първоначалният период на прослушвания - да, него винаги го има, но така поддържах добра форма, усмихва се Момчил. За сметка на неуспешните опити в Американския балетен театър, след две години е поканен в трупата на наследницата на Баланчин Сюзан Фарел.  Живее като танцов номад и като всеки артист на свободна практика работи много  – 3 месеца в годината с Фарел, 3 месеца в Япония или Австралия с балет "Трокадеро", ансамбъл, които прави комедийни пародии на популярни балети. След 12 години на американска сцена - пет от тях като премиер-солист на Сюзан Фарел, през 2011 г. Момчил се отказва от активното танцуване и веднага насочва усилията си към "Американски балет за България".
"Понякога се чувствам виновен, че бях част от големия отлив в българския балет – от танцьорите, които напуснаха някъде около 1998 г. дали за да търсят по-добър живот или по други причини. Друг път си мисля дали ако бях роден и израснал в Щатите, щях да танцувам с Ню Йорк Сити балет. Но ако не бях минал по пътя от Бургас до Ню Йорк, нямаше да срещна хората, които срещнах и нямаше да мога да ги доведа тук. Аз излязох, за да получа нещо, което после да върна обратно."
Американската мечта зад "Американски балет за България"
"Българските балетни артисти са на световно ниво. Неслучайно първия балетен конкурс в света е във Варна (а в началото на седмицата навърши половин век – бел. ред.). Това, което искаме да постигнем през следващите десет години, е да дадем възможност на балерините и балетистите тук да преминат през всичко, което се случва на един техен колега в Ню Йорк Сити балет например – работа със световни хореографи, премиер-солисти, разнообразен репертоар – не говоря само за Баланчин, а за Ратмански, Кристофър Уелдън, Бенджамин Молепиед…"
Разбира се, Америка не е единствено прекрасна приказка. Всички гости на Софийска опера и балет забелязват изключителната страст, с която се танцува у нас. Може би в Щатите това се притъпява от постоянната необходимост от точност и прецизност, натиска на работната дисциплина и конкуренцията, разсъждава Момчил. "Понякога и на мен ми дотяга. От друга страна, в цялостен аспект и ние в България можем да се замислим за дисциплината."
Чудя се откъде е наследил своята, както и непоклатимия оптимизъм, който блика от него очевидно вече 40 години. От семейството и от любовта, която за пръв път съм изпитал там, все така позитивно отговаря той. Оказва се, че леля му е актриса, майка му дълги години е танцувала в Бургаския фолклорен ансамбъл, а баща му е един от първите уиндсърфисти в България. По редовни професии  двамата му родители са работили в кабелния завод в Бургас – занятие, наследено и от брат му, който произвежда ръчно елементи за счупени машинни части в странен паралел с прецизността и координацията на балета.
Питам Момчил Младенов дали смята да се завърне в България и отговорът е да, в края на краищата. След 15 години в Съединените щати той вече може да стане техен гражданин, но обмисля тази стъпка. Бих искал да съм там, където ще бъда полезен, казва той. В момента Момчил подготвя и съвместно представление на български и американски танцьори в Ню Йорк заедно с хореографката Катрин Поузин и предвидения концерт на Емил Табаков във втората половина на годината, а в следващото издание на "Американски балет  за България" би искал да види художествения ръководител и бивша прима на Ню Йорк Сити балет Джудит Фюгейт. Като обобщение на прокрадващата се в разговора нишка отговаря, че това е неговата американска мечта.