Световни авиационни организации се събират извънредно заради сваления самолет

Международната организация за гражданска авиация (ICAO), която е специализирана за сектора агенция на ООН, свика международна среща в Канада, на която да бъдат обсъдени сигурността и безопасността на въздухоплаването. Това е най-силният засега координиран отговор на индустрията на свалянето на малайзийския самолет над Източна Украйна в средата на месеца.
Срещата ще се проведе в Монреал във вторник и в нея ще участват представители на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) – организация, представляваща част от големите авиопревозвачи, Организацията на доставчиците на услуги за навигация на гражданската авиация (CANSO) – представляваща компаниите, осигуряващи контрола на въздушното движение, и Международния съвет на летищата (ACI).
Събирането в централата на ICAO е в отговор на увеличаващите се призиви за реакция, която да предотврати повтаряне на трагедията с полет MH17, при която загинаха 298 души.
Два източника на Reuters уточняват, че не е ясно какви точно действия могат да произлязат от подобно мероприятие, имайки предвид ограничената оперативна роля на ICAO. Организацията например не издава предупреждения за опасност, свързана със зони, в които се водят въоръжени конфликти.
Представители на индустрията вече призоваха ICAO да поеме по-голяма роля и да започне да издава такива препоръки. Това обаче няма как да стане веднага, тъй като страните членки разполагат с пълния контрол над собственото си въздушно пространство и може да не проявят голямо желание да предадат този контрол на ICAO.
САЩ, които са най-големият авиационен пазар, бързо охладиха очакванията за каквито и да било сериозни промени в начина на организация на глобалната авиация. Вашингтон даде да се разбере, че в момента "не се стреми към промени".
Сред другите трудности стои въпросът за отговорността – понастоящем всяка държава носи пълната отговорност за осигуряване безопасността на своето въздушно пространство. Т.е. ICAO не би трябвало да бъде обвинявана за инцидент в сектор от въздушното пространство, за което не е издала предупреждение.
Евентуално разширяване на нейните правомощия освен това би изисквало организацията да получава конфиденциална информация от страните членки относно вътрешните им военни и политически работи. "Към момента ICAO няма поглед върху политическите спорове", обяснява представител на агенцията на ООН. "Не е невъзможно това да се промени, но със сигурност си струва да се помисли по въпроса".
Тони Тайлър, генерален директор на IATA, посочи в специално изявление, че пътуването със самолет продължава да е най-безопасният начин за придвижване. Всеки ден средно по 100 000 полета се извършват по света без инциденти. Миналата година са пътували повече от 3 млрд. души, а загиналите в авиационни катастрофи са 210.
Но само за една "черна седмица" през юли - между 17 и 24 - жертвите на три отделни инцидента в Украйна, Тайван и Алжир станаха над 460. "С три трагедии, случили се за толкова кратко време, мнозина съвсем логично ще повдигнат въпроси за сигурността на полетите. Най-голямата проява на уважение към паметта на загиналите ще бъде да не спрем в разследването, докато не получим отговор на всички въпроси за причините и да предприемем мерки това да не се повтаря", заяви Тайлър.
Тим Кларк, президент и главен изпълнителен директор на Emirates Airlines - една от най-бързо развиващите се авиокомпании в света, призова на международна среща бизнесът да се договори за обща реакция на случилото се в Украйна, включително чрез преосмисляне на заплахите, произтичащи от регионални конфликти.
"Международната авиационна общност трябва да реагира като цяло и да заяви, че това е абсолютно неприемливо и отвратително и че няма да позволяваме да бъден мишени на страните в местни конфликти, които нямат нищо общо с авиокомпаниите", каза Кларк пред Reuters.