Световни авиационни организации се събират извънредно заради сваления самолет

Световни авиационни организации се събират извънредно заради сваления самолет

Световни авиационни организации се събират извънредно заради сваления самолет
Reuters
Международната организация за гражданска авиация (ICAO), която е специализирана за сектора агенция на ООН, свика международна среща в Канада, на която да бъдат обсъдени сигурността и безопасността на въздухоплаването. Това е най-силният засега координиран отговор на индустрията на свалянето на малайзийския самолет над Източна Украйна в  средата на месеца.
Срещата ще се проведе в Монреал във вторник и в нея ще участват представители на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) – организация, представляваща част от големите авиопревозвачи, Организацията на доставчиците на услуги за навигация на гражданската авиация (CANSO) – представляваща компаниите, осигуряващи контрола на въздушното движение, и Международния съвет на летищата (ACI).
Събирането в централата на ICAO е в отговор на увеличаващите се призиви за реакция, която да предотврати повтаряне на трагедията с полет MH17, при която загинаха 298 души.
Два източника на Reuters уточняват, че не е ясно какви точно действия могат да произлязат от подобно мероприятие, имайки предвид ограничената оперативна роля на ICAO. Организацията например не издава предупреждения за опасност, свързана със зони, в които се водят въоръжени конфликти.
Представители на индустрията вече призоваха ICAO да поеме по-голяма роля и да започне да издава такива препоръки. Това обаче няма как да стане веднага, тъй като страните членки разполагат с пълния контрол над собственото си въздушно пространство и може да не проявят голямо желание да предадат този контрол на ICAO.
САЩ, които са най-големият авиационен пазар, бързо охладиха очакванията за каквито и да било сериозни промени в начина на организация на глобалната авиация. Вашингтон даде да се разбере, че в момента "не се стреми към промени".
Сред другите трудности стои въпросът за отговорността – понастоящем всяка държава носи пълната отговорност за осигуряване безопасността на своето въздушно пространство. Т.е. ICAO не би трябвало да бъде обвинявана за инцидент в сектор от въздушното пространство, за което не е издала предупреждение.
Евентуално разширяване на нейните правомощия освен това би изисквало организацията да получава конфиденциална информация от страните членки относно вътрешните им военни и политически работи. "Към момента ICAO няма поглед върху политическите спорове", обяснява представител на агенцията на ООН. "Не е невъзможно това да се промени, но със сигурност си струва да се помисли по въпроса".
Тони Тайлър, генерален директор на IATA, посочи в специално изявление, че пътуването със самолет продължава да е най-безопасният начин за придвижване. Всеки ден средно по 100 000 полета се извършват по света без инциденти. Миналата година са пътували повече от 3 млрд. души, а загиналите в авиационни катастрофи са 210.
Но само за една "черна седмица" през юли - между 17 и 24 - жертвите на три отделни инцидента в Украйна, Тайван и Алжир станаха над 460. "С три трагедии, случили се за толкова кратко време, мнозина съвсем логично ще повдигнат въпроси за сигурността на полетите. Най-голямата проява на уважение към паметта на загиналите ще бъде да не спрем в разследването, докато не получим отговор на всички въпроси за причините и да предприемем мерки това да не се повтаря", заяви Тайлър.
Тим Кларк, президент и главен изпълнителен директор на Emirates Airlines - една от най-бързо развиващите се авиокомпании в света, призова на международна среща бизнесът да се договори за обща реакция на случилото се в Украйна, включително чрез преосмисляне на заплахите, произтичащи от регионални конфликти.
"Международната авиационна общност трябва да реагира като цяло и да заяви, че това е абсолютно неприемливо и отвратително и че няма да позволяваме да бъден мишени на страните в местни конфликти, които нямат нищо общо с авиокомпаниите", каза Кларк пред Reuters.