България и Турция са губещите дестинации на германския пазар

България и Турция са губещите дестинации на германския пазар

България се представи със същия щанд на борсата в Берлин като миналата година
България се представи със същия щанд на борсата в Берлин като миналата година
Единствено България и Турция са губещите летни дестинации през тази година на германския пазар. Това показва равносметката на туроператорите след приключилата туристическа борса ITB в Берлин, която се разпространи и от големите информационни агенции и специализирани издания. След като миналата година два от големите концерни - ИТС (ITS) и ТУИ (TUI), завършиха на минус, сега първият отчита 5% по-малко записвания, а другият - близо 20%, спрямо същия период на миналата година, сочат данните на представителствата на компаниите у нас. В групата на губещите е и "Ал турс" със спад от 15%, показват резултатите. Ситуацията в началото на годината беше още по-фрапираща, когато ТУИ имаше с 33% по-малко записани туристи за новия летен сезон.
Причината, която изтъкват германските туроператори, е в прекомерното застрояване на българските курорти, незавършените хотели, лошата инфраструктура и липсата на реклама. От сектора посочват като съществена причина за лошите резултати скъсяването на сезона, тъй като като реално месец май е почти отписан от някои туроператори заради натрупания неприятен опит със строежите. Представителят на британския туроператор "Фърст чойс" Богдан Христов наскоро препоръча хотелиерите да проверят какви са записванията за базите им, за да не бъдат неприятно изненадани от агенциите и да останат празни.
Другата губеща дестинация на германския пазар е Турция, показват резултатите. Тя има рекорден спад от 50% заради огнищата на птичи грип в югоизточната ни съседка. Въпреки това Турция се надява да компенсира част от спада с намаляването на цените и със засилена реклама. Югоизточната ни съседка разполага с държавен бюджет за реклама над 100 млн. евро. За сравнение, този на България е едва около 2 млн. евро, който е общ за реклама и за разходите по администрацията на Държавната агенция по туризъм. Ситуацията в останалите конкурентни на България и Турция летни дестинации е коренно различна. Гърция е с положителни резултати в записванията за новия сезон и тя се изяви като партньор на туристическата борса ITB в Берлин, която е най-голямата в света. Испания е с рекорден ръст от 40% в резервациите, след като страната през последните години преживя отлив, показват данните от изложението. Добри резултати имат също Египет, Италия, Португалия, Мароко и Хърватия. Интересен момент е, че Мароко планира инвестиции от 8 млрд. евро през следващите няколко години в обновяването на туристическата си инфраструктура, в които освен държавата, ще се включи и частният бизнес. Същото се отнася и за Хърватия, в която тръгва приватизацията на хотелската база. Частният бизнес и държавата ще инвестират над 500 млн. евро в обновяването на хотелите и инфраструктурата, която дори и в момента е на доста по-високо ниво в сравнение с българската.

Нашите участници останаха недоволни от представянето си. "Щандът на България беше повече от скромен и това показва, че държавата няма никаква политика за този сектор, който е определила за приоритетен", заяви Валентин Александров, зам.-председател на Националната асоциация за СПА и уелнес. Представители на други компании определиха щанда за скучен, нефункционален, с малки катедри и без добра организация. Повечето участници са си тръгнали след третия ден и не са останали през последните два, когато се пуска масовата публика. Така катедрите са останали празни и е нямало кой да дава информация за България, дори и от Държавната агенция по туризъм (ДАТ). Управителят на "Нойзи реклама и дизайн" Росен Кръстев обяви, че щандът е изграден съобразно параметрите на ДАТ. Компанията беше избрана за изпълнител. Кръстев посочи, че са глобени от агенцията 44 хил. лв. за това, че не са доставили три екрана, които да рекламират страната. Той се оправда, че технологично е нямало как да бъдат доставени, защото са избрани за изпълнител две седмици преди борсата.