Властта на комисиите
От опит знаем, че сформирането на комисия обикновено е елегантен начин
да се отчете дейност, без да се свърши работа. Класически пример:
временните комисии в настоящото (а и в предишното) Народно събрание.
Има проблем - създава се комисия. Обикновено проблемът е симптом, че
дадена институция не работи добре. Идва комисията и започва да лекува
симптома, а рахатът на институцията се запазва.
Комисиите обаче не
са само депутатска привилегия. Виждаме ги навсякъде и ще стават все
повече. Комисия (с право да номинира) вече имат дори във "VIP брадър" -
там, където уж всичко трябваше да е "реално", а гласът народен да е
глас божи. Е, не я наричат "комисия", а "инквизиция", но това са PR
детайли.
Комисиите са ключов сегмент в съвременната технология на
властта - по идея те трябва да осигуряват посредничество между публична
власт и гражданско общество. Или да ни убеждават, че такова
посредничество има, че нещата не се решават на тъмно от политици или
продуценти, а има някакво "външно" на властта и парите, което играе
ролята на коректив. Но стига теория. Какъв е моделът на BG комисията?
По-добър нагледен пример от "инквизицията" на "VIP брадър" трудно ще се
намери.
1. Комисията е безотговорна. Тя не е длъжна да се оправдава
пред избиратели, нито да се съобразява с правила, които я предшестват.
Правилата си ги създава тя, а легитимността й не подлежи на оспорване.
Разбира се, Слави Трифонов може да дюдюка по журито/комисия на БНТ за
"Евровизия", но това не променя нищо. Победа над комисията не е
предвидена в играта. А понеже е недосегаема, комисията спокойно може да
бъде некомпетентна.
2. Комисията трябва да представлява
"обществото". Всъщност тя представлява главно онзи, който я е
назначил/избрал, тя е продукт на интересите и стратегията му. Оставете
"Сиа адвъртайзинг", гледайте президента с неговите съвети и съветници,
МВР с печално известния му "обществен съвет"... Назначаването на
"комисия" или "съвет", или "жури" е начин назначаващият да се покаже
като обективна и безпристрастна инстанция, търсеща "мнението на
обществото". Разделение на труда. В един момент се оказва, че
"обществото" присъства в публичното пространство именно като назначени
от държавни или частни тела комисии.
3. Комисията трябва да вкарва
"ценности" в разпределението на парите и властта. Да направи играта във
"VIP брадър", един вид, "по-културна". Тук обикновено започва големият
смях - да си спомним грижите на СЕМ (типична "комисия") за добрите
нрави или пък учудените вежди на въпросната "инквизиция" какъв е тоя
интелектуалец Денди, кой е чувал за него. (Любомир Милчев-Денди е един
от най-оригиналните писатели на 90-те години, автор и на монография
върху Хайдегер, но това явно нищо не говори на водещите на културни
страници във вестниците, които познават само един Любомир - Левчев).
Смехотворността в оценките на "комисиите" обикновено е пряко следствие
на т.1 и т.2. Казано направо, "ценностите" са смокиновото листо, с
което се прикриват безотговорността, некомпетентността и обслужването
на интереси.
Вървим към свят, където без комисии няма да мине. Благоразумието обаче изисква да сме нащрек.
Бойко Пенчев е литературовед и културолог, преподавател в СУ "Св. Климент Охридски". Редактор е в "Литературен вестник".