Седмото поредно издание на фестивала за съвременен танц и пърформанс One Dance Week (28 август - 6 септември) бе открито миналата седмица в Пловдив със спектакъла Gateway на шаолинските бойци от Dragon Kung Fu.
Седмото поредно издание на фестивала за съвременен танц и пърформанс One Dance Week (28 август - 6 септември) бе открито миналата седмица в Пловдив със спектакъла Gateway на шаолинските бойци от Dragon Kung Fu.
В "Дневник" ви предлагаме кадри от спектаклите, които публиката успя да види досега, а програмата продължава до събота, когато на сцена излизат проектите на Сидра Бел, Pop & Roll и Delreves.Танцьорите зарадваха публиката със зрелищния си спектакъл в две поредни вечери в Дом на културата "Борис Христов" - на 28 и 29 август. Танцовата компания Dragon Kung Fu е основана през 2006 година от световноизвестната кунг фу звезда Джаки Чан. Стилът на компанията смесва традиционно китайско бойно изкуство със съвременни танцови техники и бойни практики, повлияни от акробатичния боен стил на Чан, познат от филмите му. Танцовата компания Dragon Kung Fu включва изпълнители от най-престижните кунг фу трупи в Китай като Шаолинския монашески корпус (Shaolin Kung Fu Monk Corps) и Chinese Shenwu Cultural Communication Company - компании със солиден опит, демонстриращи изключителните умения на своите членове в бойните техники. Спектакълът Gateway поразява с философската си дълбочина, с физическата издръжливост и невероятните акробатични умения на изпълнителите. Заглавието носи едновременно значенията на врата, вход и път, а спектакълът представлява театрална игра на три нива, през които танцьорите трябва да преминат. Участват 11 танцьора, които преминават през 5 истории, като съответно променят хода на действието, сценографската среда и танцовия език. Историите носят съответно имената: Камъкът дава глас на времето. Втората е "Дърветата са течаща форма на живот"; Третата "Сенките пленяват ума". Четвъртата е "Сънищата приемат форма в огъня". Последната, пета история е със заглавие "Ограниченията ни освобождават". Публиката прие с бурни аплодисменти спектакъла. Във втория ден на фестивала Сдружение "По действителен случай" представи своя своята творба "Идентичност" в пространството на Тютюневия склад. Авторският проект на Ирина Голева проверява връзките и противопоставянето между българското народно творчество и съвременното изкуство в действие и експериментира с равнопоставеността между средствата на пърформанса и фолклора (народни танци, народна музика), се казва в описанието на творбата. Клуб Stage 51 същия ден бе домакин на премиерата на спектакъла на българския хореограф Красен Кръстев, който работи в швейцарския град Лозана, The Jungle. Plovdiv is burning! (от англ. - Джунглата. Пловдив гори!) като част от българско-швейцарския проект Dance Connected. Преди началото на репетециите Кръстев има задачата след отворено ателие да подбере 10 танцьори, с които да осъществи творбата. Тяхната съвместна работа започна на 1 август. В Тhe Jungle. Plovdiv is burning! хореографът съчетава разнообразен танцов опит и умения, идващи от избраните танцьори с различни биографии. Идеята е освен предварително замислената хореография, те да излъчват и неопитност и непредвидимост, да се превъплъщават във всевъзможни образи и състояние. Вдъхновението за спектакъла на Кръстев идва от филма на Джени Ливингстън Paris is Burning от 1990 г., допълват организаторите от "Едно". На 30 август Драматичен театър - Пловдив, бе домакин на спектакъла "6 градуса" на Хо Йон Ким.
Хо Йон Ким и До Хлангджу са завършили заедно Корейския национален университет за изкуства в майсторски клас, като след това и двамата започват да се занимават усилено с хореография на съвременни танцови пърформанси. Творческото им развитие върви доста паралелно, като първоначално са танцьори в Derniere Minute Company и могат да бъдат видени в "Операционен театър" на Пиер Ригал. От 2013 г. обаче и Хо Йон Ким, и До Хлангджу стават част от Korea National Contemporary Dance Company.Световноизвестният швейцарски хореограф Жил Жобен представи в Пловдив на 30 август в Дома на културата спектакъла си "Квант", който описва като ода за молекулярната физика за 6-ма танцьори.
Хореографията е разработена, след като Жобен печели награда на най-голямата лаборатория за приложна физика в света - ЦЕРН, в категория "Танц и пърформънс" за проект за изследване на танцови практики чрез отношението "тяло-интелект" през 2012 г. Тя му позволява да работи в института.Малко по-рано същия ден Вили Прагер и Ива Свещарова представиха заедно "Нашето последно па де дьо ", в което използват специфични черти от творчеството на хореографа Галина Борисова, като ги присвояват и трансформират.
В представлението те използват части от хореографиите на Борисова от "Търсейки Версавия" (2001 г.), Alfred’s Best Friends (2003 г.) и Хуанита Хилдегард Бо" (2004 г.)В ранния следобед от първия ден на изминалия ден публиката има възможността да гледа и No movement, No sound на Ида Даниел - пърформанс, който проследява тънката граница между възможността да се движиш и липсата на такава възможност, да дишаш и да не дишаш, да живееш в тишина и да създаваш звук, да изчезваш в тъмното и да генерираш светлина, както описват организаторите от "Едно". На сцената са Мариета Петрова и Александър Митрев. В неделя, 31 август, фестивалът представи спектакъла на Галина Борисова "Антигона - това съм аз", базиран на текст, адаптация на пиесата "Антигона" на Жан Ануи Антигона. Идеята и драматургията са на румънката Джина Шербанеску, а хореографията и изпълнението на Галина Борисова. В спектакъла хореограф и драматург изследват заедно античния модел Антигона – жената, която се изправя срещу властта в името на семейството и своите лични неприкосновени ценности. Те разглеждат основния антагонизъм на древногръцкaтa трагедия, а именно личното срещу политическото – през своята собствена гледна точка. В неделя бе представен и проектът "Танцова миниатюра Big Gun" на дигиталния художник Мартин Пенев и танцьора и хореограф Станислав Генадиев. Спектакълът разглежда образа на мъж, приел общоприетото разбиране за мъжественост. Зависимостта му от стереотипа се превръща в мутация, като тялото му се слива с протеза-оръжие. В неделната вечер Драматичен театър - Пловдив, бе сцена на спектакъла "Малодушно приятен свят" на корейския хореограф и танцьор Хой Уонг Риу, който завършва Корейския национален университет за изкуства през 2001 г. "Малодушно приятен свят" се фокусира върху конкуренцията и постоянните компромиси, които регулират отношенията между силния и слабия в играта на доминиращи позиции. Пловдивското танцово студио "Дуенде" представи два свои спектакъла - "Монолог за двама" и "Копнеж". Първият е разказ за осъществяването на любовта, а вторият - за стремежа на съвременната личност да бъде различна, уникална и неповторима. Представлението "Японска градина" на италианската танцова трупа ТПО предложи на най-малките и техните придружители невероятното забавление да станат съавтори в музикалната и танцова приказка за японското момче Широ – и да я режисират със всяко свое движение.
Те се разходиха по света с помощта на един специален сензорен килим – не летящ, но все пак приказен.Пълната програма на фестиала One Dance Week, който продължава до 6 септември, може да бъде разгледана в официалния сайт на събитието.