Георги КЮВЛИЕВ: Ще се съсредоточим върху "високата" корупция

На живо
Заседанието на Народното събрание

Георги КЮВЛИЕВ: Ще се съсредоточим върху "високата" корупция

Георги КЮВЛИЕВ
Георги КЮВЛИЕВ
Георги Кювлиев е дългогодишен прокурор, през последните четири години беше шеф на отдел "Престъпления по служба и корупция" във Върховната касационна прокуратура (ВКП). Миналата седмица беше назначен за ръководител на спецотдела към главния прокурор, който ще отговаря за борбата с корупцията и организираната престъпност.
Отделът ви ще е от 9 души, как бяха подбрани те?
- Принципът е приемственост и обновление. Аз съм най-възрастният и явно съм носителят на приемствеността, тъй като работих и в предишния отдел за престъпления по служба и корупция. Колегите Марио Стоянов, Катя Антонова и Ваня Несторова преди работеха в други отдели на ВКП. Антонова е изключително добре подготвена в областта на финансовото, данъчното и осигурителното право. Несторова също е специализирана в тази насока и се е занимавала с прането на пари. И тримата имат големи постижения в работата си и са значително по-млади. Другите колеги също са подбрани на професионален принцип. Търсени са много добре подготвени, активни и лично мотивирани хора. Важното е и в звената в окръжните прокуратури да подберем колеги с афинитет към икономическата материя, където се изискват много знания. Трябва да са хора, които имат ищах да вършат тази работа и да са с добри професионални резултати.
Какво ще се промени с новия отдел?
- Новото е, че са изградени ясни критерии за делата и проверките, които ще наблюдава отделът. Основната му задача е ръководство и надзор за законност върху досъдебните производства за дела с елементи на организирана престъпност и корупция. Отделът обаче не би могъл да свърши нищо без специализираните звена, които ще бъдат създадени в окръжните и Софийската градска прокуратура. Новото е и това, че ще докладваме пряко на главния прокурор и ще получаваме указания само от него. По този начин се ангажира изцяло отговорността ни. Ще има и пълна ангажираност с разследванията, защото е всеизвестна тайна, че когато човек работи по 300 - 400 преписки, работи по-бавно и по-разконцентрирано, докато ако те са по-ограничен брой, нещата ще вървят по-добре.
Така излиза, че въпреки че и преди имаше отдел за корупцията, отговорността се е размивала и работата не е вървяла?
- Донякъде е така, но отговорността не се е размивала. Тя е записана в закона ясно и точно. Важно е да се каже, че до този момент обработвахме всички сигнали за корупция, които постъпваха - от този срещу кмет на село до най-високите длъжности. Сега ще се съсредоточим върху "високата корупция".
Какво точно прави прокурорът от ВКП, той не разследва престъпленията?
- Във ВКП постъпват сигнали от граждани, организации, в които има твърдения за престъпна дейност, но ние не извършваме проверки и разследвания, а ги насочваме към компетентните прокуратури. Актовете на тези прокуратури - окръжни и районни, ако бъдат обжалвани, в края на краищата достигат до ВКП, където се извършва надзор за законността им. Проверява се дали са обосновани, дали са законосъобразни, в едни случаи се отменят и се връщат с указания за по-задълбочена проверка и за изясняване на конкретни елементи, в други се потвърждават. Работата на ВКП е ръководство и контрол върху другите прокуратури, но дейността не се изчерпва само с това. Ако делото е с особен обществен интерес, се провеждат съвещания с прокурори, следователи, дознатели.
Тогава дали не се възлагат свръхочаквания на този нов отдел, щом той няма да е ангажиран с оперативна работа?
- Като че ли наистина се възлагат свръхочаквания, но ние не трябва да се плашим от това. Създаването на централизирано звено за ръководство на разследванията на тези престъпления е необходимо и на обществото, и за да отговорим на изискванията на ЕС. Ние няма да променим нищо в работата на прокуратурата, тя е в рамките на закона, но нещата ще бъдат малко по-активизирани. Работата няма да бъде, образно казано, само на книга, а ще има движение и по места, повече обсъждания, повече преки контакти, повече практическа работа, но пак като обобщаващ елемент. Не трябва да се очаква, че тези девет прокурори ще бъдат разследващи.
Много често сигналите за корупция се подават от партии, как ще гарантирате, че няма да се изпълняват политически поръчки?
- Сигналите от политически сили са постъпвали в прокуратурата и предполагам, че ще постъпват и в бъдеще. По тях се работи като по всеки сигнал на обикновен гражданин. Сигналът се цени в рамките на закона - дали съдържа данни за престъпление и ако има, се минава към наказателно производство за търсене на отговорност. Говори се, че прокуратурата се използва за политически поръчки, но според мен това е невъзможно. Работата е правно регламентирана, има строги правила. След получаването му сигналът се проверява, образува се производство, води се разследване, пише се обвинителен акт и се внася се в съда. Зад всяка дейност стои жив човек - гражданинът, дознателят, наблюдаващият прокурор, по-горестоящият прокурор, съдията докладчик, председателят на съдебния състав. Не мога да си представя, че тези 7-8 души ще се обединят и ще изпълняват някаква поръчка.
Когато обвинителните актове не издържат в съда, излиза, че прокуратурата хвърля голословни твърдения?
- Това не е проблем само на новия отдел, а на цялата прокуратура. Изискването на закона е обвинителният акт да бъде обоснован и доказан. Не трябва да се плашим от това, че нещата минават на проверка в съда. Процесът затова е направен така, че доказателствата да бъдат проверени веднъж от прокурора и втори път от съда в по-голяма публичност. Това спомага за работата, защото, когато последват няколко оправдателни присъди по близки разследвания, трябва да си направим извод, че допускаме някаква грешка. Не приемам идеята, че ако съдът постанови оправдателна присъда, значи прокуратурата е изпълнила нечия поръчка.
Голяма критика към ВКП досега беше издаването на устни, а не на писмени указания, както е по закон.
- Този въпрос е уреден в закона - задължителни за изпълнение са писмените указания на горестоящия прокурор. Има устни указания, когато са проведени съвещания и на тях даден въпросът е бил обсъден колегиално и е уточнено как ще се реши. В това не виждам нищо лошо. Недобронамерени, не смея да кажа незаконосъобразни, защото не вярвам, че някой е давал такива указани, аз лично не знам да съществуват. Все пак прокуратурата е жива и работеща система и ако е имало такива моменти, ще отпадат.
Вие бяхте в екипа на Никола Филчев и сега останахте и в този на Борис Велчев, има ли разлика в работата?
- Аз съм работил с г-н Филчев, с г-н Татарчев и с друг главен прокурор и се възприемам като участник в екипа на прокуратурата. Не мога да направя сравнение на работата през последните 7 години и сега, защото е минало твърде малко време. Но определено има движение, има нагласа да се създадат оптимални условия за преодоляване на организираната престъпност и корупцията. Резултати ще има веднага щом бъдат събрани годни доказателства, не знам дали това ще бъде след две седмици или два месеца.
След като в прокуратурата постъпват много сигнали за корупция от гражданите и за пране на пари от Агенцията за финансово разузнаване, защо няма обвинителни актове срещу хора по високите етажи на властта?
- Разследването на корупционни престъпления е изключително трудно, но аз не бих искал в първите дни на отдела да звуча с това - "виждате ли колко е трудно". Но да вземем подкупа. Той не случайно е наречен щастливото престъпление. При него няма засегната страна - дал подкуп, взел, нещо е свършено, всички са доволни. Недоволна е държавата, само че тя няма как да покаже, че страда. Именно затова съществуват МВР, следствието, прокуратурата, за да бранят държавния интерес и правата на гражданите.
И при сигналите от финансовото разузнаване - между получаването им и събирането на достатъчно данни за предварително производство за пране на пари, има много работа. Освен това тези престъпления се извършват от хора с много добро образование, знания и умения във финансовата сфера. Те поне 6 месеца преди това проверяват каналите, по които биха могли да извършат престъпната си дейност.
А за големите началници много трудно се установяват и се събират доказателства за това, че са извършили корупционно престъпление. Обикновено се използват по-долни звена, или, по-грубо казано, бушони. Това е проблем не само у нас.
Ако използваме делото срещу Маргините като пример на разследване срещу организираната престъпност, как работи по него ВКП?
- Сега делото е в съда и ВКП няма роля. На досъдебната фаза имаше толкова съвещания, умувания, разглеждания, преценки, но това се извършваше от други колеги, които директно наблюдаваха делото. Най-голяма роля имаха градският прокурор Бойко Найденов и заместникът му Николай Кокинов. Прокурорите от ВКП са коректив, следят да се спази законът, да не се допуснат грешки, да не отиде работата на халос.
Съдът обаче пусна на свобода един от обвиняемите заради технически гаф - прилагане на ксерокопия по делото?
- Преценката е на съда, аз лично съм на друго мнение, но по това дали има гаф ще се произнесе съдът. Сега ще има състезателен процес, в който съдът ще прецени и ще каже дали има престъпление или не. Не вярвам, че ще каже не.