Коалиция "Паричен импулс"

Коалиция "Паричен импулс"

Коалиция "Паричен импулс"
Дневник
В България вече има нов парламент с рекордните осем партии, но с изключително трудно осъществимо мнозинство и баланс. Първоначалните анонси от различните партийни централи за приоритети и принципи създават впечатление за трудно постижим консенсус. Основните теми са съдебната реформа, участието на ДПС във властта, националистическите искания, спасяването на КТБ, енергийните дисбаланси и мегапроектите като "Южен поток". Разногласията по тези теми създават усещането за предстоящи нови избори.
Тази пушилка замъглява огледалото на пръв поглед, но зад нея се прокрадва тънка червена нишка на нуждата от "паричен импулс" (по Климент Вучев*) поради очевидна липса на лесни пари. Така според мен ще се създаде необходимият консенсус в този парламент да се формира явна или негласна управленска коалиция. Основната й практическа задача е да се осигурят пари за обществено значими разходи чрез теглене на нови държавни заеми, т.е. от нашия джоб.
Какво искат да платим
Ясно е, че в държавата съществуват редица натрупани дефицити и неизпълнени обещания за разходи, особено след правителството на Борисов и това на Орешарски:
  • спасяването на гарантираните вложители в КТБ и нужда от подкрепа за други банки с български собственици, като в тази категория се наблюдава вече леко покачване на депозитните лихви
     
  • дефицитът в НЕК, задлъжняването на БЕХ за "Южен поток", потенциални щети от проекта "Белене", арбитражът с ЕВН
     
  • разплащане на ангажименти, свързани със забавените или спрените еврофондове, основно за строителство
     
  • покриване на дефицита в здравното осигуряване
     
  • натискът за повишаване на доходи или други социални придобивки.
     
Какво им липсва
  • няма печатаща централна банка, която да размие дупката в КТБ и евентуално в някои от другите банки, както и да напечата паричен импулс за икономиката, тази липса може би е за добро, като знаем интегритета на "независимите" регулатори в момента
     
  • няма сериозен приток на чужди инвестиции, които биха запълнили част от дефицитите или биха раздвижили икономическата активност и евентуално биха увеличили приходите от ДДС
     
  • няма яснота кога и как ще се възобнови харченето от еврофондовете
     
  • но най-вече от гледна точка на политиците и техните бизнес кръгове от статуквото им липсва ДМС-а (допълнително материално стимулиране) – бонусите, които им идват от: точенето на една голяма банка (вече фалирала), отклоняването на средства от мегапроекти - като "Южен поток" или от големи инфраструктурни проекти, точенето през реклами на европроектите.
     
Какво ще ни се случи
Ако приемем, че за хората, контролиращи властовото статукво, управлението на контрабандни канали и "спестяването" на ДДС е вече традиционно занимание, т.е. само заплатата, то липсата на допълнителния стимул е вече предпоставка за консенсус в новия парламент. За току-що отминалите избори бяха "инвестирани" сериозни пари, а нови избори ще натоварят допълнително партийните каси. Затова смятам, че в крайна сметка ще има договорка за стартиране на определени реформи като предпоставка за стабилност нужна за гласуване на нов голям държавен или държавно гарантиран дълг. Това ще се случи както като актуализация на бюджетния дефицит и дълга за 2014, така и с новия бюджет за 2015 г. Предполагам минимум нови 5-7 млрд. лева.
Какво можем да направим
 Първото е да искаме ясна позиция по бюджета и държавния дълг от всички, които искат съставяне на правителство или искат да подкрепят такова. Но най-важното е да има силен и постоянен натиск от гражданите към партиите и отделните народни избраници за ясни и конкретно разписани обяснения и график за изразходването на средствата от бюджета, от държавно гарантираните дългове и от еврофондовете и последващ контрол. Включително кога и какви средства се дават на кои банки и срещу какво. Най-добре е, ако новите дългове се ратифицират само след като парламентът е приел съответните закони гарантиращи изпълнението на другите реформи, като тази в съдебната система и в здравеопазването например. Немаловажно е и хора с достойнство и качества да оглавят финансовото министерство и централната банка. Нека партиите, които защитават съответните реформи и отговарят за кадрите, не забравят, че накрая ние плащаме сметката и този път не сме в настроение да подписваме празни чекове потъващи в ДМС фонда на политиците.
 
*Климент Вучев е министър на промишлеността 1995-1996 г. в кабинета на Жан Виденов – станал известен с идеите за наливане на сериозен "паричен импулс", чрез който да се решат проблемите в икономиката и банките