Албена Шкодрова: Комунизмът е куриозен период по отношение на храната, безрадостен

Защо София през 1975 г. има повече ресторанти на глава от населението от Ню Йорк през 2014 г.? Защо всички знаят как изглежда Джулия Чайлд, а никой вече не знае коя е и как изглежда Пенка Чолчева? Как високата френска кухня си проби път в менютата на комунистическите ресторанти, защо магазините бяха винаги празни и как Никсън вдъхнови производството на шунка в България? Това са само малка част от въпросите, отговорите на които съставят "кухненския" портрет на социализма у нас - "Соцгурме: Куриозната история на кухнята в НРБ". Негов създател е Албена Шкодрова. Тя е главен редактор на списание "Бакхус" и основател на сайта BalkanTravellers.com. Книгата бе представена снощи.

Откъде идва интересът ти към храната по соцвреме?
- Комунизмът е куриозен период по отношение на храната, безрадостен, общо взето. Работата ми по списание "Бакхус" и животът ми между България и Белгия през последните години често ме навеждат на сравнения – във времето и в пространството. Исках да се върна към кухнята в НРБ, за да потърся обяснения – на неща, които си спомням, на феномени, на които се натъквам днес. Едната тема, която ми беше много интересно да изследвам, е доколко има основания за носталгията към храната на соца, която наблюдаваме днес. Другият много любопитен въпрос беше да сравня процесите в България с тези в други страни – да отделя общото от специфичното.
Има ли основания много разпространеното схващане, че тогава храната е била по-качествена от тази, която консумираме днес?
- И да, и не. Да, само по една причина – защото това е последният период, през който българите са яли прединдустриална храна. Не, защото оскъдицата на продукти, хаосът в производството, провалите на търговията, серийността на ресторантите, технологичната изостаналост, липсата на мотивация в крайна сметка са сервирали в чиниите на българите едно монотонно, постоянно белязано от дефицити, често зле приготвено меню. В спомените, които цитирам в книгата, хората си спомнят и свирепия контрол върху производството, и многото начини, по които са го заобикаляли. И добрите намерения, и техните трагични резултати.
В какви измерения ти видя влиянието на политиката върху храната в онзи период?
- Всички можем да предположим как идеологията е моделирала менюто ни със своите безсмислени ограничения и идеи. Това, което знаем по-малко, е, как системата се е проваляла. Как и защо тя не е доставяла онова, което е обещавала. И което е твърдяла въпреки всичко, че доставя. Това съм търсила в тази книга. Системните провали. След всичките ми изследвания моето кратко обобщение е, че една група хора са си поиграли на играта СимСити. Те са имали неограничена власт върху икономиката и върху хората. Те, обаче, не са се оказали достатъчно интелигентни, за да играят тази игра, а пък и тя се е оказала пълна с бъгове.
Защо днес, според теб, няма шкембеджийници?
- Не намирам свидетелства изличаването на шкембеджийниците да е било целенасочена политика. Точно обратното, властта запазва вкуса си към карантиите. Но постепенното моделиране на градските центрове не взима този тип заведения предвид, и те постепенно изчезват, избутани са по крайпътните шосета. Това поне е моето заключение въз основа на намерените досега документи.
Паметен е споменът за пловдивския "Бумбарник", един култов, ръмжащо-работнически прирастък на представителния "Тримонциум", който няколко десетилетия продава знаменитите шарденчета (с тази дума обобщено се наричат пълнени с месо или дреболии и други съставки черва, един вид кървавици - бел. ред.) – "бумбари" (така ги наричат местните хора), и те, макар и произвеждани от отпадъците от "официалните кухни" на хотела, и избутани в ъгъла, непрекъснато си проправят път през задния вход на ресторанта към масите на празнуващи официални лица – идеята да се нахвърлят на един сочен бумбар вместо да пощят някой рамстек с лук е била много популярна сред клиентите на ресторанта на "Тримонциум".
Как така в онази епоха си пробива път една от емблемите на "империализма" - "Кока Кола"?
- Това е един от куриозите на епохата. Версията, която излезе на повърхността преди няколко години е, че напитката пробива в България в следствие на една човешка грешка – на експерта Тончо Михайлов, който неволно, в търсене на рецепта за оранжада, се озовава в офисите на компанията в Париж. Мистериозното и внезапно одобрение на вноса от страна на Тодор Живков обаче изглежда парадоксално – до онзи момент по българската народна телевизия се излъчват пропагандни клипове, в които "Кока Кола" е описвана като алкохолно питие, чиято характерна бутилка стърчи от джобовете на всеки от масово изпадналите американски войници. Един от свидетелите в книгата ми, заемал по-късно отговорна позиция във външната търговия, твърди, че Тодор Живков е обмислял търговия с ключови компании отвъд Желязната завеса още преди това, и остава неясно доколко грешката действително е била грешка.
Какви форми на пропаганда има в готварските книги при социализма?
- Ранната готварска литература между 1944 г. и средата на 50-те е изключително прескриптивна. Тя учи жените да бъдат пестеливи, изобретателни, да готвят от отпадъци, да шият калъфи за канапетата от стари завеси, и да осигурят "една-две художествени картини" за стената. Стига чак до описание как трябва да изглежда един шкаф с посуда, какви салфетки да се постелят на горния рафт, и какво да се подреди на долния. Освен това готварските книги като че правят всичко възможно да откажат жената да готви – идея, която доминира силно периода. Тя трябва да готви служебно – за да изхранва. Идеята за кулинарни удоволствия е напълно чужда на онези години. Ястията са все за бързо приготвяне, за да не се задържа жената в кухнята (мотивацията на режима за този мним феминизъм е да прехвърли целия работен ресурс на тази част от населението в националната икономика).
Късният комунизъм е период, в който се търси признание, жените са тласкани към това да развият усет към една изключително комична на фона на мизерията представителност на трапезата. Книгата цитира блестящи примери за претенциозни и нелепи празнични менюта. Те изразяват и пълното отсъствие на вкус и култура към храната, и нелепата претенциозност, с която са пропити по-късните десетилетия.
25 години след края на онези 45 продължава да е жив феноменът приготвяне на зимнината. Различни ли са причините тогава и сега за съществуването му?
- Да, напълно. И причините и контекстът са драматично различни. Зимнината е традиционен, старинен начин да се съхрани лятната реколта за зимата, за който днес са намерени модерни, рационални методи. Но ако тя е естествена в градината, където човек решава да се погрижи за крушите си, доматите си, за излишъка от малини, то тя е пълно насилие над една градска среда, в която хората живеят в тесни апартаменти във високи многоетажни блокове, висят на чутовни опашки за зарзават, не намират оцет, употребяват връзки, за да си купят карфиол. Цялото градско население взима отпуска и се заема с трескава, изнурителна дейност в междублоковото пространство, в малките кухни и по тесните балкони в една държава, която твърди, че има преуспяваща консервна индустрия и изнася продукцията си по целия свят от Япония до Съединените щати.
Имаш ли ти любима храна от онова време?
- Моите спомени от това време все пак са детски, но нямам спомен някоя ресторантска храна да ми е харесвала особено. С голямо удоволствие си спомням, че в неделя ядях нещо, което сега не знам дори дали бих погледнала - ягодово парфе. Като малка свирех на пиано и моята учителка организираше мини концерти в неделя сутрин, в които аз с голямо притеснение участвах. И мама за награда за куража ме водеше в "Кристал" да ядем въпросното парфе.
Другото нещо са печените слънчогледови семки, които бяха някакъв лукс в онова време за децата. Спомням си, че минаваше понякога покрай блоковете продавач на семки, сложени в завити от вестник фунийки и звъняхме на родителите си от звънците долу на блока да ни хвърлят стотинки, за да си купим. Ходила съм и от "Гоце Делчев", където живеех, до "Хаджи Димитър", където една съученичка беше открила човек, който непрекъснато продаваше семки. И сега се сещам, че бях написала специална глава за семкарите, която не знам как забравих да включа в книгата....