Музикалният бизнес разчита на технологиите, за да предвиди коя песен ще е хит

Приложението Shazam е един от най-популярните начини за идентифициране на непозната песен или изпълнител. То се използва от над 500 млн. души, които реализират по над 20 млн. търсения всеки ден, съобщава компанията пред изданието The Atlantic.
Всичко това генерира много разнообразна и интересна информация. Освен това Shazam непрекъснато добавя нови песни, които да може да разпознава.
В резултат компанията може да разбере кога една песен показва представянето на бъдещ голям хит. Понякога това става месеци преди повечето хора да научат за дадената песен, казва бившият технически директор на Shazam Джейсън Тайтъс. Компанията има и интерактивна карта, в която почти в реално време може да се видят кои са най-търсените песни в различните градове по света.
Хитът Royals на Лорд например се смята за сензация дошла от нищото. Всъщност данните на компанията показват, че песента първо се е харесала в родната страна на певицата - Нова Зеландия. Архивът посочва дори точния ден, в който песента е постигнала връхните си резултати в близо 3000 града в САЩ.
Музикалните студия все по-често прибягват до подобни данни и дори по-сложни анализи. Всичко е с една цел - да предвидят коя песен има потенциала да стане следващият голям хит.
Организаторите на концерти например анализират кои песни са най-слушани в стрийминг услугите като Spotify. На тази база избират кои песни да включат в сетлиста на изпълнителите. Анализират се и кои песни се споделят най-често, кои се изтеглят и всеки друг детайл.
Компанията Next Big Sound специализира точно в тази сфера. Тя анализира възможно най-много детайли за дадена песен и изпълнителя й. Дори броя на споменаванията им в Instagram. Проследява над половин милион нови изпълнения и след това дава списък със сто от тях, които имат най-голям шанс да се превърнат в хит в рамките на година. От компанията са още по-уверени в точността на системата си, като твърдят, че 20 от тези 100 изпълнители ще влязат в класацията Billboard 200.
Компанията е оформила системата си в търсачка с името Find. Тя позволява на музикалните агенти да анализират изпълнителите и да предвиждат кои имат потенциал да бъдат звезди. Годишният абонамент за тази търсачка е шестцифрена сума. Платформата показва и интересни тенденции. Например, че броят на харесванията във Facebook не е индикатор, че песните на даден изпълнител биха били хит.
Паралелно се доказват и други добре известни неща: колкото повече дадена песен се пуска по радиото, толкова по-голяма е вероятността тя да стане хит. Любопитното е, че увеличаването на посещенията към страницата на дадена група в Wikipedia е индикатор за потенциален възход на популярността на песните й.
Разбира се, това води и до логичното заключение, че музиката е изкуство, и използването на технологии, за да се предвижда какво би носило пари и какво не, може да увреди изкуството и да доведе само до еднотипна музика с изцяло комерсиални цели. Според компаниите това не е точно така. Те твърдят, че не променят процеса на правене на музика. Повечето продуценти и музиканти и в момента следят какво е модерно в сферата и съобразяват песните си с тези тенденции.