Дидие Кюш пред "Дневник": Мерките за безопасност направиха алпийските ски по-трудни

Дидие Кюш пред "Дневник": Мерките за безопасност направиха алпийските ски по-трудни

Кюш приключи кариерата си през февруари 2012 г.
Кюш приключи кариерата си през февруари 2012 г.
Ски легендата Дидие Кюш има 21 победи за световната купа по ски алпийски дисциплини, златен медал от световното първенство през 2009 г. в супергигантския слалом и сребро от олимпийските игри през 1998 г. в Нагано в същата дисциплина. 40-годишният швейцарец прекрати кариерата си през 2012 г. и в момента работи като телевизионен коментатор. Той пристигна в България като част от спортните звезди, които ще се включат в спектакъла по повод 20-ата годишнина на "Хед" в страната.
Като вече бивш състезател сигурно сте били част от противопоставянето в ските между Австрия и Швейцария. Какво мислите за тази вражда?
- Преди наистина имаше такова нещо, макар и не между самите скиори, по-скоро медиите в двете страни се надпреварваха да провокират такова противопоставяне между нас. Това е така, защото просто най-добрите скиори идваха от тези две държави. В днешно време конкуренцията е толкова силна и всички страни се представят отлично. Дори малки страни като Норвегия и Швеция са много добре представени. САЩ напоследък също имат много добри резултати.
Към края на кариерата ви медиите в Австрия започнаха "да ви обичат" повече след шестте победи в Кицбюел. Вие държите рекорда за най-много победи там.
- Просто пистата в Кицбюел, макар и най-трудната в света, явно ми пасва най-добре. Не че там съм  полагал повече усилия. В нашия спорт не можеш да даваш повече или по-малко.  Ако си пренавит или се опиташ да насилваш нещата при 150 км/ч, няма да завършиш добре. Просто пистата в Кицбюел е по-стръмна и това ми допада. Печелил съм и във Венген, но няколко пъти Боде Милър ме победи с малко. Венген е най-изморителната писта - има места, където краката ти буквално горят и в края, на последните три много дълги и трудни завоя, почти нищо не е останало от силите ти.
В днешно време по-сигурно ли е да се спускаш със 150км/ч?
- Според мен сега е по-трудно. Поради мерки за сигурност сега затвориха някои трасета с повече завои. Оттук идва и трудността. Скоростта е същата, но влизаш още по-остро в завоите и оградите са много по-директно срещу теб, а това е още по-опасно.
Как се подготвяхте за сезона, когато няма сняг?
- Адски много труд се полага през цялата година, за да си в топ форма четири месеца през зимата. Баланс на гърба, баланс на краката, вдигане на тежести, катерене, кросове в пресечена местност - по 4 часа всеки ден през лятото. Само през април и май имах време да почивам. Сега, когато съм коментатор, имам време наистина да покарам за удоволствие и да се наслаждавам на пистите като всеки друг обикновен скиор.
Напоследък в България много се говори за екология и дали е добре да се секат гори, за да се правят още писти. Какво мислите вие като жител на алпийска страна по този въпрос?
- При нас, в Швейцария, този въпрос е решен много лесно. Колкото отсечеш за писти, толкова трябва да засадиш, за да балансираш отсеченото.