Туристически дестинации на бъдещето
Новините около компании като "Върджин галактик" или "Парагон спейс дивелъпмънт", които планират извеждане на туристи в космоса, бяха все по-наситени през 2014 година. А пътуването извън Земята с туристически цели изглежда все по-реално. Същевременно има и много кътчета на планетата, коите не бива да бъдат отписвани като места с туристически потенциал. От ледените земи на Антарктида, до футуристични сгради, ето няколко туристически дестинации от бъдещето - близко или не съвсем, но във всички случаи изглеждащо обозримо:

Антарктида
Скованата от лед земя на Южния полюс е една от най-отдалечените дестинации, а това в комбинация със суровите условия, е нещото, което държи масовите туристи настрана. Все пак континентът вече се посещава и от туристи, макар броят им да е малък в сравнение със стандартните дестинации. Туристическата индустрия трябва да се съобразява с Антарктическия договор от 1961 г., който регулира международните отношения на единствения ненаселен от хора континент. Независимо от това обаче е факт, че броя на гостите там расте – от първия по-голям круизен кораб, докарал близо 400 туристи в началото на 90-те, сега покрай континента минават круизни ораби с между 800 и 3500 души на борда А, както историята неведнъж е показала, щом на едно екзотично място стъпи туристически крак, той скоро бива последван от още и още – в случая за ужас на природозащитниците и полярните изследователи. Защото това, което за туристите изглежда като малка стъпка в леда или бърз круиз през водите покрай него, всъщност оказва огромно влияние върху девствената земя.

Откритият космос
Ако до преди няколко години терминът "космически туризъм" бе в полето на фантастиката, днес вече има не една и две стартъп компании, които се прицелват в туристическите пътувания в открития космос. Руският космически кораб "Союз" вече качва космически туристи на борда си, като цените на "билета" достигат 40 млн. долара. На този фон идеите на компании като "Върджин галактик", предлагащи орбитални и суборбитални пътувания на "достъпни" цени – от около 250 хил. долара, звучат примамливи. "Върджин" се готвеше да предприеме подобен комерсиален курс съвсем скоро, но плановете на компанията рухнаха, след като корабът SpaceShipTwo се разби при тренировъчен полет през октомври, а вторият пилот загина. Независимо от това космическият туризъм изглежда все по-реален, а и възможен извън космическите кораби. Преди месеци американска компания обяви, че планира разработването на балони, които да издигат гондола с до 8 души на височина от над 30 километра. Подобно пътуване няма да е сравнимо с другите проекти като преживяване, но зрелищната гледка и фактът, че за туристите няма да се изисква специална физическа подготовка, най-вероятно ще привлекат достатъчно желаещи. Въпросът за цената тук изобщо не се разглежда.

Марианската падина
Възможно ли е гмурването на 10 000 метра, изолиран в неизвестна среда, без естествена светлина или хора наоколо да бъде разглеждано като мечтан туристически опит? Изглежда това е мечта не само за тесен кръг учени. Преди две години американският режисьор Джеймс Камерън се спусна до най-дълбоката точка на планетата и стана първият човек, който прави това, от 50 години насам. Независимо че след спускането режисьорът описа видяното като страховито и го сравни с царството на Хадес, той вече бе сложил началото на нова ера в изследването на Марианската падина. На този фон концепцията на милиардера Ричард Брансън да изследва петте най-дълбоки точки в различните океани, а впоследствие и да използва подводницата на компанията си Virgin Oceanic за туристически цели изглеждаше почти реалистична. Засега обаче проектът е замразен. Подобни експедиции струват милиони, изискват години усилия на учени и инженери и поне засега мнозина могат само да мечтаят за това изживяване. И все пак, публичният ефект от експедицията на Камерън може да стимулира дълбоководния туризъм. Така, както сега някои плащат милиони, за да идат в космоса, може някой ден да се продават и билети за Марианската падина.

Почивка под водата
И докато ваканциите до Марианската падина изглеждат далечен сюжет, друго подводно приключение е на път да стане реалност. Вероятно отегчени от непрестанните състезания за издигане на най-висока сграда, в Дубай се обръщат към морските дълбини като извор на туристически атракции. Предприемачи са се захванали с амбициозния проект да построят луксозен хотел на девет метра под морското равнище. Външните стени на стаите в подводния корпус ще са стъклени за пълна наслада от подводната гледка, а гостите на хотела ще имат възможност да взимат уроци по гмуркане. Част от хотелския комплекс ще е над повърхността, където туристите ще могат да се насладят на спа процедури, да се разхождат в градината или да плуват и събират тен. Генерално новото е, че подводната част на комплекса ще може да се върти, а при нужда - да се издигне на повърхността за около 15 минути, например, ако се наложи спешен ремонт или евакуация. На фона на няколко вече изградени и плановете за други подводни хотели, а дори и на цял подводен град, който се очаква да бъде факт в Япония до 2030 година, изглежда бъдещето на туризма не е извън, а по-скоро под повърхността.