Изчезналият самолет на AirAsia е бил без важна система на двигателите

Изчезналият самолет на AirAsia е бил без важна система на двигателите

Изчезналият самолет на AirAsia е бил без важна система на двигателите
Reuters
Самолетът на "Еър Ейша" (AirAsia), който изчезна в неделя със 162 души на борда, е бил без система за дистанционна диагностика на двигателите в реално време. Това е обичайно за подобни машини, използвани за полети на късо разтояние, но буквално преди седмици агенциите за авиационна сигурност в Европа и САЩ са наредили моделите на "Еърбъс" A320, A330 и A340 да бъдат снабдени с такава система.
Причината е инцидент с A321, при който заради обледен датчик бордовият компютър преценил, че самолетът е спрял и подава команда за навеждане на носа надолу, точно в момент, когато пилотът е започнал да го изравнява в края на изкачване за достигане на круизна височина.
В най-лошия сценарий при блокиране на индикатора за т.нар. ъгъл на атака екипажът може да не успее ръчно да овладее автоматичната реакция и да изгуби контрол над машината, обяснява "Ройтерс".
Инцидентът се смята, че е единственият по рода си, откакто А320 влязоха в употреба през 1988г., но е станал причина за специален бюлетин на Европейската агенция за авиационна сигурност (EASA) с последващо задължително действие на препоръката.
Така изглежда един от датчиците за ъгъл на атаката върху корпуса на А 330.
ATSB
Така изглежда един от датчиците за ъгъл на атаката върху корпуса на А 330.
Изчезналият самолет на малайзийската авиокомпания е опитал да заобиколи зона с неподходящо за нормален полет време.
Двигателите са произведени от френско-американската компания CFM International, притежавана от General Electric и Safran. От General Electric казват за "Ройтерс", че конкретно този самолет не е използвал услугата за дистанционна диагностика на двигателите в реално време.
Последният редовен технически преглед е бил направен на 16 ноември.
Самата машина Airbus 320-200 е относително нова по стандартите в сектора и се използва усилено. Тя е предадена на авиокомпанията през октомври 2008г., т.е. се експлоатира от 6 години при среден показател от 25 години за този тип самолети. По данни на производителя изчезналият самолет, който е потеглил на полет с продължителност малко под 3 часа, е извършил 13 600 полета и е натрупал общо 23 000 полетни часа, т.е. е изпълнявал средно по над 6 полета на ден.
В света се използват над 6000 машини точно от този тип. Те са създадени за активно използване на къси дестинации, за да се конкурират основно с Boeing 737.
Системата за диагностика, за която говори "Ройтерс" се използва на самолетите за дълги полети. Освен това агенцията напомня, че по принцип катастрофите се дължат на набор от фактори и много рядко причината е една единствена.
Последният контакт с полет QZ8501 е бил в 6:13 местно време, когато пилотът иска от кулата в Джакарта разрешение да се изкачи от около 9700 метра с около 2 километра, за да избегне буреносен облак. Самолетът изчезва от радара 3 минути по-късно без да изпрати сигнал за бедствие.