По високо опъната тел

По високо опъната тел

По високо опъната тел
Vox Populi
Мис Ади: Ей, какъв красив облак!
Директора: Мда, много е красив.
Мис Ади: Ама този не е такъв...
Директора: Е как да не е такъв, ще стане след това... Като си купиш един ден цирк - ама какъвто ще да е, само като го видиш, че е облак...и ти се повдига! Защото за една секунда, части от секундата всичките ти финанси, труд могат да отидат във въздуха. Аз затова казвам, че отстрани се вижда всичко много готино. И като тръгнеш да попътуваш и видиш дъждовете, видиш вятъра, видиш снеговете, викаш – това е къртовски труд. А психическото разстройство на собственика – то е несъизмеримо, несъизмеримо.
В стаята е полутъмно. В едната половина са наредени двадесетина стола за публиката. В другата е импровизирана ботаническа градина, отрупана с кашпа и саксии. Съсредоточена, суха и стройна жена в черно трико ги полива от малка градинска лейка:  
"Един такъв кралски кактус – такива има само в Тунис…да. Такива кактуси. Бяхме с мъжа ми на гастрол и решихме ми да си вземем един за България. Как съм го крила тоя кактус! Вие знаете ли, как се крие кралски кактус от Тунис в самолет?"
Това е Стела. Звездата на цирк "Ориент" на 60 години продължава да прави коронния си номер – баланс на високо опъната тел с завързани очи и без обезопасяване. Подготвя се за представление и ни разказва. В полумрака, когато между редовете на публиката и пространството на Стела има не повече от метър, имаш много силното чувство за присъствие.
Все едно Червената къща за тази вечер наистина се е превърнала в задкулисието на малък, полузабравен цирк, а ние сме поканени от неговите артисти да поседнем кой където намери на разговор, докато те се готвят за представението.
Звънва звънец.
Публиката може да избере
дали да остане в стаята на Стела и да разбере за перфектния баланс и защо першовете вече не се правят, както преди – или да се премести другаде за следващата сцена.
В съседната стая е светло. Няколко човека сядат с любопитство на наредените покрай стените столове. В центъра има голяма постелка, на която момче съсредточено жонглира. Встрани, със скръстени ръце внимателно го наблюдава менторът му – големият цирков артист Никола Бозаджиев. В началото като че ли не ни обръщат никакво внимание. Изведнъж – хоп! Момчето се извръща и, както си жонглира, хвърля една от топките на сериозен кръгъл човек със сако, седнал до вратата. Кръглият човек е видимо учуден, но запазва самообладание, и все така сериозно подава топката обратно. Жонгльорът я хваща в движение, завърта я няколко пъти във въздуха – и я подмята на момичето до отсрещната стена. Чуват се плахи, като че ли въпросителни ръкопляскания.
Всички в стаята сме леко напрегнати. Сериозни възрастни хора, дошли на театър, за които е сложно да преценят, дали е ок да се отпуснат и радват на това, че могат да мятат топки по едно усмихнато жонглиращо момче. Момчето обаче не спира да се върти и да подава топки във всички посоки. И ето че сериозният кръгъл човек си разкопчава сакото и започва хазартно да се опитва да подмята две топки едновременно, ръкоплясканията стават живи и искрени, и дори момичето, което го беше страх от летящи предмети, се включва в играта.
Стегнатите възрастни се превръщат в амбицирани жонгльори
които, под ръковоството на маестро Бозаджиев се учат на циркови магии. Точно когато аха-аха да се получи да синхронизирам търкалянето на четири топки по шалтето, иззвънява звънецът.
В третата стая – кабинета на директора – цари оживление. Мис Ади току–що е влетяла след номера с гълъбите. В противовес на вихрушката от пайети и енергия, която е тя, пернатите излъчват непоклатима безпристрастност, каквато само един гълъб може. Стаята е тясна и публиката е седнала кой където свари: по столовете, на пода, на первазите на прозорците. В средата на кръга е разпъната шатра на зелени раета, под която, като лъв в клетка, крачи в перпендикуляри директорът на цирка. Мис Ади току–що замечтано е отбелязала, какви красиви розови от залеза облаци се скупчват на хоризонта. Директорът веднага й скача: "Красиви? Как можеш да ги наричаш красиви?! Това са облаци! Ти не знаеш ли, какво значат облаците за един цирк?!"
По високо опъната тел
Vox Populi
Усещането е, че пред теб се развива документален филм – но екрана го няма и героите са от плът и кръв.
Черните слушалките в ушите на актьорите напомнят, че звучат гласовете на истински клоуни и акробати, бързащи да облекат трикото, преди да излезнат на арената и актьорите ги възпроизвеждат на живо. И по средата между имитирането и интерпретирането се получава една амалгама от героя, чиято история слушаме, и актьора, който я пресъздава. Резултатът е въздействащ, малко воайорски и много интересен.
По високо опъната тел
Докато слушам професионалните съвети на директора на цирка по проблема с хипопотамите, чувам до себе си лек въздушен смях. Младо момиче с буйна къдрава черна коса изглежда погълнато от спектакъла. Това всъщност е Неда Соколовска, режисьорът. 
"В България се правят много малко спектакли-променади. В "4 стаи", предишния спектакъл–променада, по който съм работила, публиката се движеше от едното място кьм другото и по време на това движение нищо не се случваше. В «Але-хоп!» не искахме да е така. Чудехме се, как да правим паралелно нещата, навсякъде по всяко време да има действие - публиката да обхване един такъв триизмерен микросвят."
В случая този микросвят е буквално зад кулисите – или между караваните на цирк «Ориент». Цялото пространство се е превърнало в огледало на цирка. В трите стаи представленията текат паралелно, а звънецът известява за възможността, ако искаш, да се преместиш. Публиката сама си построява представлението. Балансът между свободата на избора и замисъла на спектакъла е най–тънкото нещо, споделя Неда.
"Целта ни беше не да си направим нашата представа за цирк, а да изнесем това, което сме видяли, и да го поставим в друга среда, наистина с любов и загриженост към този цирк. Как си представяш – ние правим представление за цирка – но нали трябва поне мъничко да покажеш на хората от самия цирк." Затова решават да разделят представлението на две части, като едната да е реално цирково представление. Мечтата им е то да се изнася от гастролиращи циркови артисти, но засега е плод на усилията на самите актьори. Колкото карането на моноцикъл да продължава да е голяма борба, смее се Неда. Имат даже и номер с животни: «Консултирахме се с цирковите артисти и те ни казаха: "Вижте какво – взимате едни гълъби, това е най-лесно. За няколко седмици даже вие ще се справите."
La strada
"Искахме да разберем, какво се случва с това изкуство, което е било като визитна картичка на България. През 70–те ние сме имали големи циркови артисти – и в акробатиката, и в дресурата сме били много големи", разказва Неда. "Изведнъж стъпвам в този цирк и все едно попадам в машина на времето. Все едно не е 2014–та, а, примерно, 1986–та година. Средната възраст на тази трупа е някъде над 50. И човек започва да се пита, какво става, има ли млади циркови артисти. Каква е приемствеността на тези хора, кой ще ги наследи?"
"С цирк "Ориент" така се случи. Просто този беше нашият цирк. В България има 7–8 фамилни цирка, които са извън влиянието на цирк Балкански – той се води нещо като монополист. Бяха ми интересни точно тези, по–периферните циркове – защото там е борбата. Свързахме се с директора на цирка, той ни прие, покани ни. И заедно с трима от актьорите няколко седмици се подвизавахме наоколо и записвахме. По едно време даже бяхме опънали палатка в двора на цирка, при караваните."
Неда Соколовска
Vox Populi
Неда Соколовска
"Първо беше много интересно да осъзнаеш, колко много труд е това. В тяхното изкуство е инвестирано нещо много конкретно, там има усилие, което е много видимо. Трябва да попътуваш малко с тях, да видиш ветровете, да видиш дъждовете, да видиш снеговете, за да разбереш. Три дни в Синеморец, три дни в Черноморец, три дни в Бургас – и всеки път събираш всичко, сваляш шатрата, пътуваш през нощта и веднага вдигаш целия лагер наново. И в това вдигане и сваляне на цирка участват абсолютно всички, и децата. След като приключи представлението, без почивка – веднага започват да го свалят. Много са свързани с времето – буря като има, дъжд като има – ужас!.....И после като идва спектакъла и започва да се излива един дъжд, и никой не идва. 30–40 човека с билети по десет лева. И започваш да се чудиш, тези хора как оцеляват изобщо? Как успяват да го правят?"
Един "некомерсиален популистски театър"
"Але-хоп! По високо опъната тел" е представление на Vox Populi - студио за документален театър.  От създаването си, трупата прави документални представления по най–различни теми: "Яце форкаш" за автентичния фолклор и Родопите, серията "Невидимите" за бездомните хора, хората с увреждания и китайската диаспора в България, "Майките" – и, последното им към момента, "Але–хоп!" - непринуден, топъл и осмислен портрет на трупата на цирк "Ориент". Докато довършвам този текст, идва новината, че представлението е с номинация от театралните награди "Икар" в категорията "Майсторско техническо осъществяване". 
"Като гледах тази 60 годишна акробатка, как върви по опъната тел и носи 30 килограмова тежест, необезопасена, със затворени очи и друга жена, която е стъпила на плещите й... Изпитваш едно страхотно вълнение, че въобще има някой, който да прави такива неща." 
«Едно артистично изследване не е нещо по-несериозно от едно социологическо изследване. С артистични средства правиш анализ на една ситуация. Това е изследователска работа. Ето и в случая с цирка – то е като макет на голямото общество - обаче вътре си е тяхното."
«Това, което ние правим, е един вид некомерсиален популистки театър. Той се стреми кьм хората. След 3-4 години в незвисимата сфера, мога да кажа, че това винаги се оказва най-големият недостиг. За разлика от държавата структура, трудно привличаш публика. А Червената къща е едно пространство, което е менажирано – не просто зала, която ти ще наемеш. Веднага ще влезнеш в културната програма на София за този период. Имаш видимост, имаш база, имаш техника, технически лица – неща, които иначе ти трябва да си набавиш от твоя малък бюджет.»
"Като говорят за затваряне на Червената къща, говорят за едно място, едни пари – а не за всички нас, артистите, които се изявяваме в нея. Ние сме Червената къща, те затварят нас. Ок, ние ще си направим представлението, но какьв е смисълът то да бьде добро и страхотно и да бъде номинирано за някакви награди, като то всъщност не достига до хората?"
Най-силното в представленията на Vox Populi е перфектният избор на интервютата, които записват за спектаклите. Искреност, хумор и дълбочина усппяат да намерят деликатен баланс в историите на героите. Тъй като по време на представлението сам избираш, къде да отидеш и коя сцена да гледаш, трябва да решиш, дали да се учиш, как се жонглира с четири топки, или да чуеш разказа на Стела за това, какво се случва, когато някой ти скрие цвичките преди представление и трябва да ходиш бос по телта, или хамлетовския монолог на шофьора на цирка за забраната за диви животни.
Свободата на избор си има и цена – накрая остава едно сладко–горчиво усещане, че не си успял да видиш всичко. Но можеш да се върнеш да гледаш отново.
Следващите спектакли на "Але-хоп. По високо опъната тел" са  на 26 и 27 февруари в Червената къща.