Дами и господа - Ованес Торосян

Дами и господа - Ованес Торосян

Дами и господа - Ованес Торосян
В тази история са замесени прабаба и прадядо, които са актьори в Грузия, братовчедка на прабаба от другия род - актриса в Истанбул, двама дядовци - оперни артисти и баща и чичо, израснали буквално на сцената с тях и впоследствие основали собствена театрална трупа в Армения. Въпреки това видеокамерата, донесена от лелята от Щатите, е онова, което подсказва на родителите на Ованес Торосян, че не тенисът ще канализира енергията на техния шестокласник.
По това време семейството му е вече от шест години в България, където се мести през 1993 г. заради военния конфликт между Армения и Азербайджан. Идват тук заради баба му по бащина линия - шестото дете в семейството на българин и съпругата му от немско-чешки произход, което израства в манастир около Шумен, но после се жени за арменец и заминава за страната на неговите деди. ("Тука сигурно ще трябва да върнеш няколко пъти записа, за да проследиш роднинските връзки.")
В България родителите на Ованес Торосян се "завръщат" само с куфарите и без да познават никого в артистичните среди, които по това време едва ли търсят нови попълнения. В приспособяването им помага старата арменска традиция, съгласно която баща му от малък е изучавал занаят - часовникарство, златарство, дърворезба. И вероятно немалка доза предприемчивост, талант и посветеност, защото днес 28-годишният Ованес, който по собствени думи е усвоил правилния български чак в НАТФИЗ, е един от младите актьори с най-сериозна филмография зад гърба си.
Дами и господа - Ованес Торосян
"Източни пиеси", "Тилт", "Аве", "Джулай", "Аз съм ти",  "Отчуждение" и "Съдилището" са пълнометражните филми, излезли през последните седем години, а в настоящата
предстоят цели седем заглавия с негово участие
Занимава се с документален, импровизационен театър и режисура и макар че "така се получи", че ролите му на класическата сцена не са толкова много, е работил с режисьори като Явор Гърдев, Десислава Шпатова, Лилия Абаджиева. А за дипломния спектакъл "Пухеният" на Стайко Мурджев, което смята за официалния си дебют, има номинация за "Икар".
Тази визитка беше поводът да се срещнем с него и по повод 100-годишнината на българското кино. Той се отзова бързо и без претенции и говори - с полушеговит тон, защото май му се струва, че от всякакъв друг тип изказвания има твърде много. Абсолютната сериозност явно е запазил за работата си от малък.
Традицията да пратиш детето си на занаят не се пренася на следващото поколение Торосян в България, където петокласникът Ованес започва систематично да бяга от училище. Една от причините е, че новото място, където са го записали му се струва... "несериозно" - годината започва със закъснение, учителите понякога не влизат в час, плюс това "съучениците от старото училище все питаха брат ми къде съм - и аз реших, че щом те са ме поканили, това си е достатъчна причина да ходя там."
Уплашени, че "ще изпуснат децата", родителите му го записват на тенис през ваканцията, ама то "какво - по цял ден гледаш една топка да ходи насам-натам". И така настъпва часът на подарената от лелята камера. "Интервюта си взимах, някакви песни си пеех,
монолози си рецитирах, а вечер ги прожектирах
на нашите. Те много ми се радваха и впоследствие ме записаха в школата по детско-юношески театър на Ники Априлов в Двореца на децата."
Именно там Ованес усеща повторно една забравена от детството си миризма - смътният спомен е как баща му "пада като талпа" в една сцена в арменския театър - и установява, че актьорството е неговата професия. Същото се случва и с брат му Тигран, когато идва да го види в първото му представление и въпреки, че той е по-големият актьор в семейството, е трудно да се каже кой на кого е повлиял.
Дами и господа - Ованес Торосян
Първите появи на Ованес на сцената в театралната академия са в учебните представления на Тигран, които посещава след училище. 
Сред любимите му роли в театъра са Михал в "Пухеният", Джими в "Обърни се с гняв назад" (Ще бъде показано в софийското I Am Studio - "Раковска" 149 в края на януари) и княз Мишкин в "Идиот 2012", защото и след две години на сцена все още не може да намери стопроцентов подход към героя. "По принцип не фиксирам нищо, гледам да развивам героите, но обикновено знам накъде са тръгнали и колко още им остава. Но този образ много ми се опъва."
Кино преживяването, което никога няма да забрави, е "Източни пиеси" -  "как един филм може да се снима за 20 хиляди евро, изцяло на добрата воля на екипа, и как после стигна до съцата на хората. Винаги ще знам, че може и така." Режисьорът, с когото иска да работи на сцена, е Александър Морфов.
Гласовити претенции към своето професионално поле той няма.
Дами и господа - Ованес Торосян
"Сега, ако трябва да бъда дефектолог, да се правя на помпозен разбирач, естествено ще кажа, колко сме назад, тука нищо не става. Но ако трябва да бъда реалист, какъвто се старая всъщност да бъда винаги - днес разполагаме с тези хора, тези средства, тази публика, тази държава, тези режисьори. Положението е такова, каквото е и за него, според мен българският театър е много добре. Случват се събития. Има много минуси, но те са необходими."
Като например? "Например, когато трябва да играеш пред двама души публика, разбираш, че нещо трябва да измислиш, за да привлечеш хора. Смятам, че
всичко, което се случва, е в плюс, защото те принуждава да намериш пътища,
за да се оправят нещата
А иначе човекът е алчно същество и винаги ще иска повече."
Сред събитията, които той вижда, е напредъкът на свободният театър, който не е обвързан с държавната сцена и полагащата й се субсидия, както и независимите пространства, където играе. "Много е важно да има всякакъв тип изкуство в един град - не може абсолютно да отпишеш едното или другото." В импровизационния театър, към които принадлежи и представлението с Ованес "Импровизирай това", което направи премиерата си на 18 декември в Младежкия театър, вече има конкуренция, която той намира за изключително здравословна.
Дами и господа - Ованес Торосян
"И разбира се е хубаво, че зрителите се завърнаха в салоните като цяло, макар и да има спад в нивото заради прословутите билети. Не мога да скрия, че в софийските театри се случват неща, които може би няма нужда да са там. Но то не е от некадърност, а от моментната принуденост на директорите, които са намерили такова разрешение на проблема. Това, например, е
необходимо за да се ядосаме ние от алтернативния театър
и да кажем, бе я и ние да направим нещо.
От този финансиращ механизъм страдат независимите представления и трупи, каквато е и тази за документален театър на Георг Жено "Реплика". От скоро те имат собствено пространство на улица "Раковска" - всъщност I Am Studio на фотографа Ники Лютов, което ползват всяка последна седмица от месеца.
"Да. Но ние в "Реплика" не играем за пари, защото си дадохме сметка, че този театър току-що навлиза у нас и вероятно трябват години, за да намери своята публика. Така че вместо да слагам билет 20 лв, по-добре да знам, че правя това, което искам и работя за тази перспектива. От 20 души, които ни видят безплатно, може би един ще се завърне и ще доведе и друг - ако сме достатъчно добри, разбира се."
Дами и господа - Ованес Торосян
В момента Ованес Торосян работи върху шест представления едновременно, но по собствени думи
"не се издържам от театър - разходите ми са повече от приходите. Добре, че има кино. Към подобрение върви българското кино, защо да не върви?"
През 2015 г. предстои да излязат седем филма с негово участие - "Лъжесвидетел" на Иглика Трифонова, "Сняг" от продуцентите на "Капан за мишки", "1968" на Иван Павлов, "Каръци" на Ивайло Христов, късометражния на Асланян "Как да надебелеем здравословно", "Прелюбодеяние" на Явор Веселинов и... "сега ще ти кажа...  записал съм си тук, че забравям - "Септември в Шираз" на един американски екип".
В личен план му се занимава и с театър, и с кино, и с режисура за сцена, но най-вече се надява да има вярна оценка за себе си. "Винаги съм се молил да не съм един от хората, които не знаят, че не могат, а се занимават.
Защото няма кой да ти каже, не ставаш, пич
Да, но кой трябва да ти каже? Липсва ли например професионална критика? "Ти трябва да си кажеш. И да има критика, някой ще каже - каква е тая критика. Ако тръгна да ти изброявам какво няма и какво не е наред, ще ти свърши паметта на диктофона."
"Като виждаш, че седи цигара на ръба на пепелника и ще падне, вместо да викаш "цигарата, цигарата!", най-добре иди да я загасиш. Тоест мисля, че онези от нас, които се занимаваме творчество, трябва да се огледаме наоколо и да видим как можем да бъдем полезни на изкуството - а не на себе си."
Под "полезни на изкуството" има предвид "дори да жертваш себе си, макар че звучи малко грандиозно. Ако не се жертваш, по-добре да продаваш банички. В което няма нищо лошо, но имам предвид, че
изкуството има други цели. Не е за бизнесмени
За себе си Ованес казва, че не се чувства и българин, и арменец, и нито едно от двете напълно. "Ние, арменците, сме много благодарни, но сме възпитани да се обичаме като народ и култура, така че това си е винаги с нас. Последното е нещо, което много липсва тук."
Не смята да се връща в Армения, защото мястото му е тук, но за другаде понякога си е мислил. "Все пак съм баща на 2-годишно дете и трябва да мисля за неговото бъдеще. Знаем, че образованието в България е на критично ниво. Размишлявали сме с майка й дали да не се преместим за този период от живота й. Имаме пет години да решим."
"...Но където и да отида, не бих се откъснал напълно, още по-малко пък да плюя на България и да кажа, тука нищо не става. България и българската публика е приела мен и семейството ми, това би било не арогантно, ами... повече от това, не знам думата."
Актьорското предизвикателство в близко бъдеще е документалният театър. "Мисля, че това е крачката напред в професията. Специфичното е, че не се играе, няма театрално преувеличение. Нещата се случват тук и сега и ако партньорът ти не е верен дори за секунда, всичко се разпада. Няма как да излъжеш зрителя, защото играеш около него, няма я условността на сцената."
"През 2015 г. се надявам... да направя нещо режисьорско, да кандидатствам магистратура режисура и да ме приемат. А през 2016 г. да не се окаже, че съм сбъркал. В преценката на собствените си способности, имам предвид."
"А за страната ако питаш, се надявам хората, от които зависи нещо, да обърнат малко внимание на културата и образованието. И да обичат себе си - ама не трите имена и мама, ами като общество. За сметка на това положението "България не ме обича, пък аз съм егати пича" малко да отстъпи назад."