Да се отнемат документите за самоличност при забрана за напускане на страната, предлага главният прокурор

Да се отнемат документите за самоличност при забрана за напускане на страната, предлага главният прокурор

Сотир Цацаров
Сотир Цацаров
Главният прокурор Сотир Цацаров изпрати днес до министър-председателя Бойко Борисов проект за изменение на Наказателно-процесуалиня кодекс /НПК/ с акцент засилване на мерките за процесуална принуда за гарантиране на  ефективното изпълнение на съдебните решения. Промените, както неотдавна коментира Цацаров, се налагат от  съществуващия проблем с осъдени лица, които успяха да се изплъзнат и укрият от правосъдието. В съобщението на прокуратурата се казва, че това са "минимални изменения", които са належащи в момента.
Проектът е изпратен и на председателите на парламентарните групи. Главният прокурор ще се срещне с председателя на парламента Цецка Цачева, на която лично ще представи проекта.
Най-открояващата се промяна предвижда, когато е произнесена присъда, макар и  преди последната инстанция, от над 10 години затвор, съдът да може да задържи под стража осъдения, тъй като самата присъда създава презумпцията, че има опасност той да се укрие.
Другата характерна промяна е  разрешението за използване на СРС за съдии, прокурори и следователи да се дава "предварително" от председателя на ВКС  по искане на главния прокурор. Като се предполага, че "предварително" в случая означава без да е образувано досъдебно производство, но е възможно и да означава друго.
Сред останалите основни предложения в проекта са:
- Дефиниране на най-леката мярка за неотклонение "подписка" като забрана за обвиняемия да напуска местоживеенето си без разрешението на съответния орган и въвеждане на система за контрол за спазване на тази забрана посредством периодична регистрация в службите на МВР;
- Въвеждане и на обезпечителна функция на мярката за неотклонение "гаранция" /по отношение на държавни вземания, произтичащи от наложено наказание глоба или конфискация, както и от присъдени разноски в наказателното производство/;
- Задължение за съда, при вземане на мярка за неотклонение "домашен арест", да определя и адреса, на който тя ще се изпълнява; въвеждане на контрол на забраната обвиняемия да напуска жилището си чрез средства за електронно наблюдение;
- Отнемане на документите за самоличност на лицата, на които е наложена забрана за напускане пределите на страната, като им се издават заместващи документи;
-  Задължение за прокурора да изпълни писмените указания на горестоящия прокурор, само ако те са и мотивирани, като може да поиска тяхната проверка по служебен път от съответната по-горестояща прокуратура;
- Създаване на механизъм за призоваване и връчване на книжа на народни представители и общински съветници – чрез председателя на Народното събрание или председателя на общинския съвет;
- Разрешението за използване на специални разузнавателни средства /СРС/ за съдии, прокурори и следователи да се дава предварително от председателя на ВКС или от изрично оправомощен негов заместник, по искане на главния прокурор или оправощен негов заместник;
- Създаване на процесуален механизъм за възлагане на разследването на дела на следовател от състава на Националната следствена служба;
- Разследването да се провежда от следователи по дела за определени тежки умишлени престъпления /разделите "Убийство", "Отвличане и противозаконно лишаване от свобода", "Принуда" и "Разврат"/, когато тези престъпления са извършени от непълнолетни лица;
- Въвеждане на възможност за изменение на мярката за неотклонение в по-тежка след постановяване на присъдата: когато подсъдимият е признат за виновен с наложено ефективно наказание "лишаване от свобода" и е налице реална опасност той да се укрие; Приема се, че такава реална опасност е налице при наложено наказание не по-малко от десет години лишаване от свобода, освен ако от доказателствата по делото не се установява противното;
- Въвеждане на задължение за присъствие на подсъдимия в заседанието на въззивния /второинстанционния/ съд по дела с обвинение за тежко престъпление;
- Промени в подсъдността на специализирания наказателен съд: опит за "разтоварване" на специализираните органи на съдебната власт с цел концентрирането им само върху най-тежките случаи на организирана престъпност;
- Включване в делата, подсъдни на специализирания наказателен съд, и тези по Глава първа от Особената част на Наказателния кодекс - "Престъпления против републиката";
- Съответни промени в Закона за специалните разузнавателни средства и Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража.
Някои от предложенията действат и сега, като например задължението на съда да посочва адреса, на който се осъществява домашният арест. Или възлагането на дела на Националната следствена служба, което сега се извършва по преценка на прокуратурата. Не се разбра какво е пречело на прокуратурата да възложи обемни и ключови дела на Националната следствена служба, вместо в Столичния следствен отдел, оглавяван от Петьо Петров /Пепи Еврото/, включително и делото за КТБ.
               На министър-председателя, а чрез него - на Министерския съвет, както и на парламентарните групи е отправено предложение, ако счетат предложенията за основателни, да упражнят правото си  на законодателна инициатива, и да внесат в парламента предложенията за промени.
/Очаквайте подробности/