Губещата общинска компания "Градски транспорт" - Варна иска да изтегли 5 млн. лв. заем

Бордът на директорите на общинското дружество "Градски транспорт" във Варна има намерение да одобри тегленето на заем в размер до 5 млн. лв., за да покрие загубите на компанията. Това стана ясно по време на днешното заседание на транспортната комисия в града. Искането за заем беше отхвърлено, но данни от отчета на компанията за миналата година сочат, че от неразплатени доставки на гориво и суми към НАП, от увеличени на минималната работна заплата и други непокрити разходи компанията е натрупала дълг в размер на искания заем.
В същото време работната заплата на шофьор в общинската компания, която от години е на ръба на фалита, отдавна надхвърля 1200 лв., сочат неофициални данни на компанията. В пълна тайна обаче се пазят възнагражденията, изплащани на членовете на борда на директорите й и мениджърския екип.
Още през 2012г. Дневник направи опит да получи информация за равнищата на заплащане в компанията по Закона за достъп до обществена информация. Тя обаче беше отказана от тогавашния председател на Общинския съвет във Варна Николай Апостолов. Последваха съдебни дела, които продължиха близо две години, но въпреки решението на Върховния административен съд, че информацията трябва да бъде предоставена, това така и не се случи.
Искането на разрешение за теглене на заем ще бъде разгледано от предстоящата сесия на Общинския съвет във Варна. Тя ще се състои в понеделник – 30 март. Пред сесията "Градски транспорт" ще трябва да подготви детайлна справка за задълженията си.
Днес електронното издание "VNews" обяви, че според заключенията на работната група, която Общинският съвет създаде, за да бъде проверено състоянието на общинския превозвач, който от години е на ръба на фалита, "кметът на Варна трябва незабавно да възложи на "Градски транспорт" обслужването на 6 нови вътрешноградски линии, за да повиши то приходите си". Това предложение предизвика остра реакция от страна на частния превозвач "Транстриумф холдинг", който от години обслужва половината от линиите на градския транспорт във Варна.
Според данни от отчета на работната група за "Градски транспорт", цитирани от "VNews" краткосрочните задължения на общинския превозвач в момента са в размер на 9 млн. лв., а счетоводно признатата загуба на предприятието за миналата година възлиза на малко под 3 млн. лв.
В същото време според договора за финансиране на мащабния проект "Интегриран градски транспорт на Варна", чието изпълнение тече в момента, общественият превозвач в града трябва да бъде само един.
"Защо при това положение "Транстриумф" продължават да обслужват линии в момента, попита днес по време на заседанието на транспортната комисия съветникът от ДСБ Ивайло Митковски. Още утре те биха могли да се откажат от линиите си и не е ясно какво ще се случи след това. да се откажат от линиите си какво ще стане тогава?".
Според Митковски няма да е справедливо ако на общинския превозвач, който от години губи, бъде разрешено да тегли 5 млн. лв. заем докато частния превозвач до момента не е искал никакво общинско финансиране.
По всички въпроси, касаещи бъдещето на "Градски транспорт" във Варна предстои да се произнесе общинският съвет, който ще заседава следващия понеделник.