Пет часа продължава пътуването по най-живописната българска жп линия от Септември за Добринище
Пет часа продължава пътуването по най-живописната българска жп линия - между Септември и Добринище. Дължината на трасето е 124.7 км. Влакът спира общо 25 пъти - на 12 гари и на 13 спирки. Максималната скорост е 35 км/ч. През последните няколко години влаковете по линията са били спирани и разреждани във времето на няколко пъти. Теснолинейката е единствена транспортна реалност за над 40 000 българи, които живеят в малките, откъснати от света селища по трасето й. Тя е атракция и за стотици български и чуждестранни туристи, попаднали тук най-често по случайност, а не като част от организиран маршрут. "В чужбина такъв влак би бил целия в панорамни стъкла от пода до тавана, за да могат хората да се наслаждават на красотата. Тук няма такива екстри, но за сметка на това има 50 годишни локомотиви", коментира студентът Кристиан Ваклинов, който е един от активистите в защита на железницата. При добра реклама и желание за инвестиции от страна на държавата теснолинейката може да се утвърди като Алпийската железница на Балканите, вярват местните хора. Влаковете са общо шест на денонощие – по три във всяка посока. Средно на ден в тях се возят по 700 души, което прави по около 180 на влак. Разстоянието между двете релси е 760 мм, при нормално 1435 мм - за всички останали жп линии у нас. Платното е единично и влаковете се изчакват на гарите, за да се разминат. Теснолинейката е място за срещи и социални контакти. През зимата теснолинейката остава единствена връзка със света на хората в Чепинско и Разложко. През годините, когато имало товарно движение по линията - освен велинградско и разложко, и целият гоцеделчевски край се снабдявал с всички продукти от първа и необходимост посредством влакчето. Най-висока жп гара - Аврамово (1267 м над морското равнище) - най-висока на Балканския полуостров, а това прави и 16-та теснопътна жп линия Септември - Добринище най-висока на Балканите. Влакът минава по четири големи моста и през 35 тунела. "Няма друго такова влакче, където машинистът чака пътниците да си изпият кафето, за да потегли наново, а по спирките може да видите как жп служителите хапват баничка на гаровите павилиони," споделя Ваклинов. Денивелация на трасето: 1029 м (От 238 м при гара Септември до 1267 м при гара Аврамово) Трасето се изкачва над себе си на няколко места посредство - една "осморка", където линията се изкачва на 4 етажа и с тунели се провира под себе си. Линията изписва и две спираловидни "шестици" докато преодолява височината.