Повече правни защити за кандидат-бежанците предвиждат промени в закон

Повече гаранции за правна защита на кандидатите за убежище в България предвиждат промени в Закона за убежището и бежанците, качени на сайта за съгласуване на правителството. С измененията например се записва изричен текст, че на адвокатите и правозащитните организации "се осигурява ефективен достъп до чужденците, които се намират на граничните контролно-пропускателни пунктове, включително транзитните зони". Адвокати вече ще могат да присъстват на интервютата на кандидатите за закрила, а чужденците ще могат да възразяват, ако установят, че в документите и интервютата им има пропуск или грешки.
В същото време се дават повече правомощия на администрацията за откази на последващи молби на чужденци за закрила. Увеличават се и някои срокове за отговор по исканията. Консултациите по текстовете ще продължат до 15 май.
Една от съществените новости в закона е записването на максимален срок за произнасяне по молба за международна закрила - 21 месеца от подаването на заявлението. Макар този срок да е близо две години, то такъв до момента изобщо нямаше. Въвежда се и задължение за регистриране на молбите за статут - това трябва да става не по-късно от три работни дни след подаването им. Досега такова задължение нямаше, а правозащитници критикуваха, че по този начин се случва чужденците да бъдат разтакавани с месеци, без да текат каквито и да било срокове и без те да имат какъвто и да било статут и закрила.
Удвоява се от 3 на 6 месеца срокът за първоначален отговор на молбите, които минават по общия ред, а не с ускорено производство. Удвоява се и срокът, в който интервюиращите трябва да дадат становището си - от два на четири месеца от образуване на производството.
В същото време председателят на Държавната агенция за бежанците (ДАБ) ще може да удължава срока за произнасяне вече не с три, а само с два месеца, но удължаването ще става в повече от досега предвидените случаи. Сега удължаване ще става не само при недостатъчно данни, но и при сложни фактически и/или материалноправни въпроси, както и при голям брой чужденци, едновременно потърсили международна закрила.
Измененията вече ще дадат възможност за участие на адвокати по време на интервютата на чужденците за статут. Досега нямаше такава възможност и това даваше основание на правозащитници и кандидати за убежище да се оплакват от манипулации по време на интервютата и недобре отразени факти в протоколите от тях. Сега адвокатът ще има право да излага съображения в края на интервюто.
Доста сериозна стъпка е и даването на възможност на чужденците да правят коментари и да предоставят разяснения във връзка с грешки в превода или недоразумения, отразени в протокола за интервю. Досега кандидатът за статут трябваше само да подпише протоколът, но не и да изрази несъгласие и то да бъде отразено.
Въвежда се и изричен текст, че на правозащитните и адвокатски организации ще се осигурява ефективен достъп до чужденците, които се намират на граничните контролно-пропускателни пунктове, включително транзитните зони.
Промените ще облекчат малко администрацията и ще й дадат повече възможности за отказ от статут. Сега вече неявяването на интервю ще се взима предвид при произнасянето по молбата, освен ако чужденецът има обективни пречки за това. Вместо три два месеца ще имат чужденците, за да се явят пред властите и да дадат доказателства какви са били обективните причини за промяна на адреса или пречките за неявяване или несъдействие на длъжностните лица.
С промените се отваря и вратичка за повече места за настаняване на кандидати за убежище в случай на наплив. Вече и в транзитни центрове ще може да се чака производството за предоставяне на международна закрила. Сега чужденците трябва да бъдат прехвърляни от транзитните центрове в домовете за временно настаняване на лица, търсещи закрила.
В полза на администрацията срещу неоснователните молби Друга сериозна полза за администрацията ще е и новата система за отхвърляне на неоснователни молби. Досега, ако се установи, че чужденецът идва от "трета сигурна държава", каквито например могат да се приемат погранични на Сирия държави, често неговата молба бива отхвърляна. Но все пак производство по тази молба започва. След промените вече изобщо няма да бъде откривана процедура, а образуваната процедура ще се прекратява, ако чужденецът идва от трета сигурна страна. При условие, че човекът ще бъде приет в нея. Няма да се образува и процедура изобщо, ако кандидат за убежище е подал нова молба, след като веднъж вече е бил отхвърлен, но в новата молба няма съществена промяна. Досега се получаваше порочен кръг, в който кандидатите подаваха молба след молба, а това спираше извеждането им зад граница. Сега тези молби няма да спират и екстрадицията. Досега администрацията имаше три дни, в които да каже дали в новата молба има нови данни и моменти, или тя няма да бъде разглеждана. След този срок искането беше придвижвано по общия ред и ДАБ беше длъжна да се произнесе за основателността на исканата закрила. Сега не само се увеличава срокът от 3 на 10 дни, в който ДАБ трябва да реши дали да отхвърли молбата като неоснователна. Но отпада и възможността, ако не се стигне до произнасяне в определения срок, да се преминава към процедура по разглеждане на искането за закрила. |