Министър Павлова: Има предпоставки "Струма" от Сандански до Кулата да е готова на 1 август

План-график за пускането на строящите се участъци от автомагистралите "Струма" и "Марица" и признания, че за редица от вече изградените отсечки по аутобаните с "открити поръчки" са възлагани допълнителни строително-монтажни дейности за десетки милиони левове, чуха днес депутатите от регионалния министър Лиляна Павлова в рамките на парламентарния контрол.
"Актуалният срок за приключването на лот 4 от магистрала "Струма" от Сандански до Кулата е 1 август и имаме обективни предпоставки това да е факт", каза министърът. Стойността на отсечката е 67 млн. лева, а забавянето е сериозно, допълни Павлова.
Регионалният министър съобщи още, че до броени дни ще тръгне движението по отсечката на магистрала "Марица" от Димитровград до Харманли (Лот 2). По-рано в интервю за "Фокус" Павлова казва, че на няколко места вече положеният асфалт ще бъде отстранен и направен отново заради неравности.
Иначе отсечката от магистралата е била завършена още миналата седмица, но при проверката на извършената работа от държавната приемателна комисия са открити отклонения от нормите за равност на три малки участъка - един с дължина 50 метра и два участъка от 25 метра. "Компромиси няма да допуснем, за нас не е самоцел да я отворим на 28 май", казва Павлова. Цялата магистрала "Марица" от Капитан Андреево до автомагистрала "Тракия" се очаква да бъде готова до края на октомври.
Златните преовлажнени почви
Отчетът на Лиляна Павлова за магистралите беше в отговор на въпрос на депутата от БСП Жельо Бойчев. Той се интересуваше дали се спазват сроковете, каква е била цената на отсечките по договор и колко са платени допълнително.
От отговорите на Лиляна Павлона стана ясно, че за редица участъци не е имало анекси на сумите по договорите, но пък с "открити поръчки" по определението на министъра са възлагани допълнителни строително-монтажни дейности.
За лот 4 на "Тракия" (Ямбол - Карнобат) при цена на участъка 209.6 млн. лева, са дадени още 65 млн. лева за дейности по справяне с проблем с преовлажнените почви. Участъкът Оризово - Димитровград от "Марица" пък струва 133 млн. лева, а за допълнителни работи, пак заради преовлажнени почви, са платени още 43 млн. лева.
Завършеният през септември Лот 1 на Струма (Долна Диканя - Дупница) при цена 70 млн. лева е глътнал допълнителни 10 млн. лева за изместване на съществуващ водопровод, строително-монтажни работи за преовлажнени почви и конструкция на надлеза при Долна Диканя. Както е известно, в момента част от него, в посока София, е затворена заради пропадане в резултат на свлачище.
"Смущава ме, че всичките ни проекти са сбъркани и непрекъснато се правят открити поръчки с ясен победител - изпълнителят", каза Жельо Бойчев. Според него при първото правителство на Борисов е въведена порочната практика да се избира за изпълнител на строежите фирмата с най-ниската цена, като после са търсени варианти за допълнително пряко или косвено финансиране на договорите за конкретните отсечки. Бойчев подчерта, че класирането по този критерий е довело до изкривяване на конкурентната среда.
Регионалният министър: Избирахме най-ниската цена, вече търсим най-изгодната
"Не знам какви внушения се опитвате да направите. Факт е, че през 2009 година се възлагаха поръчките на принципа на най-ниската цена, което към този момент беше важно за връщане на доверието на европейските институции. Това е максимално обективен критерий. От 2011 не се избира най-ниската цена, а икономически най-изгодната", каза в отговор Лиляна Павлова.
От интервюто на министъра във "Фокус" пък става ясно, че има компрометирани участъци от "Лот" 2 на магистрала "Тракия" (Стара Загора - Нова Загора), открит на 1 юли 2012 година. Изпълнителят "Трейс" са поели ангажимент в рамките на техния гаранционен срок да ремонтират този участък до юли.
"Ще ги следим строго и ако не го направят, ще активираме гаранция, ще си вземем парите по тази гаранция и ще възложим на друга фирма да оправи и компрометирания участък", закани се Павлова.